handdator

Visa fullständig version : Ryckig gång Golf III gti -97



NBK
2013-02-08, 23:00
Hej,
GTI 2,0 16V (ABF) -97 Som går ryckigt mellan 2750 - 4000 rpm, även orolig tomgång. Men bara mellan dessa varvtal.
Varvräknaren hoppar inte när den misständer/hackar. När man ligger på 5 ans växel och drar igenom varv området, precis när man trampar fullt går den bra i 2-3 sek. sen börjar den hacka igen. När man går över 4000rpm så går den bra och drar hela vägen till rödmarkering. Jag har hällt i 1flaska injektor cleaner då gick den bra. Efter att ha kört slut på tanken och tankat fullt. Så är problemet tillbaka. Vad göra? Alla slangar verkar sitta fast där de ska. Eftersom inte varvräknaren hoppar när den misständer så är min gissning på bensin problem. Tacksam för förslag/ideér.

J.L
2013-02-09, 06:49
Hej, jag tror det kan vara tjuvluft, med motorn på tomgång så sprayar du startgas på vacuumslangar, insugspackning m.m. hör du en förändrad motorgång så har du nog hittat var han suger. Man kan behöva lirka lite med slangarna om en spricka inte alltid är öppen.

Skulle ju även kunna bero på felaktig mätning av luft/bränsle.

Testa detta och återkom.

NBK
2013-02-09, 14:18
Hej, jag tror det kan vara tjuvluft, med motorn på tomgång så sprayar du startgas på vacuumslangar, insugspackning m.m. hör du en förändrad motorgång så har du nog hittat var han suger. Man kan behöva lirka lite med slangarna om en spricka inte alltid är öppen.

Skulle ju även kunna bero på felaktig mätning av luft/bränsle.

Testa detta och återkom.

Tack för förslaget.
Efter att ha skakat igång hjärn kontoret, kom jag på att det var k-sprit jag hällde i tanken. Då gick den bra.
Jag tömde en flaska startgas, ingen skillnad.
Det är ingen skillnad med eller utan belastning. Samma varvtal + orolig tomgång.
hur kollar jag mätningen av luft/bränsle? (luftmassemätaren)

Jag står utomhus och tycker inte att bilen är så bra just nu.......

polomannen
2013-02-10, 20:39
Koppla in vagcom o läs av värderna...en kunnig människa kan se om det är nåt fel i systemet...
Kan även vara dina spridare som krånglar.

NBK
2013-02-12, 06:36
Ännu ett symtom dök upp igår kväll. Efter att ha kört i ca 15 minuter (med den vanliga ryckiga gången mellan 2700-4000rpm) så börjar den misstända ordentligt, även varvräknaren började hoppa. Den dör efter någon minut. Jag rullar i vägrenen och får igång den igen. Efter det så gick den hur bra som helst, hela registret igenom.
I morse på väg till jobbet efter ca 15 minuter, så börjar den hoppa och dumma sig igen. Jag tog mig till jobbet (den dog i sista svängen) Nu när även varvräknaren har börjat hoppa så lutar det mer åt tändningen. några förslag? Jag skall kolla stiften under dagen. (bytta förra sommaren)

NBK
2013-03-11, 08:33
Hej igen,

Nu är Varvtalsgivaren bytt (den föll i bitar när den skruvades ur) Lambdasond bytt, bränslefilter bytt, soppa pump urlyft och kollad (kollade även att det var rent i tanken), bytt tändkablar, kollat stift, kollat fördelar lock & rotor. Inga fel koder i datorn. Den går lika ryckigt fortfarande. Bara mellan 2700-4000rpm. Spridarna är inte kollade.

ett litet symptom: när man svänger vänster går den bra...... Förklara det den som kan :-)

Tacksam för fler teorier.

J.L
2013-03-11, 09:36
Bränslepumpen sitter på höger sida?
Men då borde den gå bättre vid full tank också.

Andersson Racing
2013-03-11, 12:15
Tändspole?

NBK
2013-03-16, 08:09
Den går lika illa med full tank som med halv/tom tank (2700-4000 rpm), om tändspolen krånglar borde det väl vara på alla varvtal och inte bara på dessa hela tiden?

Henrik.M
2013-03-16, 08:20
Kolla om tändspolen blir varm.

NBK
2013-04-22, 18:18
Hej igen,

Efter en vända till jobbet en tidig morgon så ser jag att halvljuset "flämtar/blinkar" En förhoppning tänds att det är generatorn som spökar.
Byter generatorn och bilen går som en klocka fram till jag tankar (ca 3,5mil) när jag kör från macken så sjunker leendet ner i skorna igen. Symptomen är tillbaka och den går som innan.....
När jag kommer hem så tycker jag att det luktar bensin men hittar ingenting. Dagen efter luktar det fortfarande bensin och då droppar det längs tanken (i mitten på tanken) Då slangar jag ur ca 35 liter. Då bilen till slut har lyckas knäcka mig, så har jag bestämt mig för att sälja den.

Är det någon som är intresserad av en -97 gti, abf motor, 18800 mil, obesiktigad (slutsiffra 4), som går ryckigt mellan 2700-4000 rpm, och där även avgas systemet har gått av (inte helt) bakom katalysatorn och framför mitten dämparen, ac fungerar inte, låskistan på förar dörren har följt med nyckeln och ligger i bilen, central låset fungerar om man låser passagerardörren. Det finns rost bubblor i nederkant på framskärmarna.
För övrigt så är den i helt ok skick.
Bilder kan ordnas till den som är intresserad.
Finns i närheten av Enköping
Mvh Charlie