handdator

Visa fullständig version : Hjälp med diagos i GGVV området till Caddy 1.9tdi -07



Klazzon
2013-02-05, 21:10
Hej

Var inne på bilfirman idag och hörde mig lite för ang. att min ASR-lampa lyser konstant. ABS:en fungerar klanderfritt så det är inga problem att köra bilen.
Även lampindikeringen visar att det är en lampa trasig, den slocknar när jag blinkar vänster och bilen blinkar normalt. blinkar jag höger blinkar bilen dubbelt så snabbt och indikeringen fortsätter att lysa. Detta startade efter att jag hade ett släp påkopplat.

Firman var inte säkra på att en "enkel"? avläsning skulle räcka utan bara skulle "indikera problem med ASR-enheten" de tyckte att man skulle boka en tid för att dyka djupare in i det hela för att få bättre möjlighet att lokalisera problemet. Det tråkiga i detta är att det skulle gå på ca: 1500:-. Snål-Ove som man är då börjar man gå igenom sitt kontaktnät men känner ingen som jobbar med VW-bilar :(

Är det någon härute som sitter på en utrustning som kan hjälpa mig för en billigare peng? Verkar finnas en del vad man kan utläsa i olika trådar? :)

Tacksam för hjälp (även ren felsökning om ni tror på några uppenbara fel!)

Tack på förhand!
Magnus

P-plats.se
2013-02-06, 22:21
Plocka isär släpvagnskontakten och gör riktigt rent så det inte är nåt litet jordfel där...
Kostar ju inget och jordfel kan ställa till det endel.

En av mina kablar till släpet gör att bilen indikerar att vänster blinkers är ur funktion när jag blinkar om jag sätter kabeln åt ena hållet, vänder jag den så funkar det.
Blev dock orolig när jag drog släpet med min sambos Skoda för när jag blinkade vänster så tappade motorn orken men detta avhjälptes genom att vända kabeln...

Klazzon
2013-06-28, 22:12
LÖST. :)

Den trasiga ASR-lampan berodde på en trasig tryckgivare (?) i servopumpen till ABS enheten, tydligen ett vanligt fel men verkar inte finnas någon rep-sats till detta utan det var att byta. (4000:- ) :o

Den lysande lampindikeringen och snabba blinkandet som uppkom efter en inkopplad (trasig) släpvagn berodde på en trasig styrbox till släpvagnskontakten. Dessa verkar vara extrem känsliga och definitivt INTE kortslutningssäkra!! :mad: (har troligtvis stött på detta på ytterligare en Caddy 07a) (kostade 600:- att byta begagnad.)

Mvh
M

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2