handdator

Visa fullständig version : [VW Golf 1.6 FSI -04] ABS- och ESP-lampan lyser?



einkaz
2013-02-05, 19:25
Hej gott folk!

Jag har en VW Golf 1.6 FSI årsmodell 04 som snart gått 12,000 mil. Körde med den ner till Jönköping från Uppsala i julas och åkte tillbaka till Uppsala i början av januari. Sedan dess har den stått still i kallgarage. Var där för drygt 1½ vecka sedan och startade upp bilen och körde med den ca 1 h utan några som helst problem.

Idag skulle jag dit och köra lite med den igen för att hålla igång den. Bilden startade, men sen efter ca 5 min startade jag om bilen och gick den igång men den dog lika snabbt med en batterisymbol. Fine tänkte jag. Lät den stå några minuter och sedan startade jag den igen utan problem.

Nu till kruxet då. Körde ut på vägen och hann köra ut på motorvägen, men när jag accelererade så tappade bilen kraft, d.v.s. hastigheten hoppade från typ 70 ner till 60 och det kändes som att den var svag. I samband med det så började ABS och ESP-lampan lysa gult. Stannade vid en parkering och startade om bilen utan problem, fast då lyste fortfarande ABS-lampan men slocknade efter drygt 50 meter. Sen dess så börjar alltid ABS och ESP-lampan att börja lysa när jag kommer över en hastighet på 60 km/h.

Spelar ingen roll hur många omstarter jag gör med bilen. ABS-lampan lyser vid start i ca 50 meter --> den slocknar --> när jag överstiger 60 km/h tänds både den och ESP.



Vad kan det vara för fel? (ska in på felkodsavläsning, se nedan!)
Kan man köra utan ABS/ESP ca 40 mil, d.v.s. Uppsala ner till Jönköping? (Ska nämligen till Jönköping på torsdag och på fredag morgon ska bilen in på 12000-mila-service + avläsning av felkoder, isf kan de fixa ABS-lampan)

a128
2013-02-05, 20:02
Fungerar bara spis och drivlina klanderfritt så är det bara ut å åk :-)

troligen någon givare eller ledningsbrott

J.L
2013-02-05, 20:50
Ska bli intressant och se om någon felkod är spänning/batterirelaterat,
jag får en liten tanke åt det hållet iaf, spänning eller jord brukar vara jorden vid
dessa "konstiga fel".

Be verkstaden titta på detta också kanske ?

Sjove
2013-02-05, 22:21
Jag gissar på att batteriet är kasst eller Abs givare

einkaz
2013-02-05, 23:08
Fungerar bara spis och drivlina klanderfritt så är det bara ut å åk :-)

Är inte så insatt i bilar överlag så jag måste fråga, vad är "spis och drivlina"? :D Och hur vet jag att de fungerar klanderfritt under körningen. Är det något man hör?

Sjove
2013-02-06, 00:54
Är inte så insatt i bilar överlag så jag måste fråga, vad är "spis och drivlina"? :D Och hur vet jag att de fungerar klanderfritt under körningen. Är det något man hör?

Spis=motorn/ där det kokar :)
Drivlina=växellåda, kardanaxel, bakaxel, drivaxlar/ det som får kraften till hjulen :)

Han menar nog att går den så fungerar den...

Premis
2013-02-06, 09:57
Kolla felkoder först.

Snowman
2013-02-12, 18:57
Fick ABS o ESP-lampan att blinka på min när ett av bakhjulslagerna började ge upp. Tydligen sitter absgivaren integrerat i lagret om jag fattat rätt. Mekanikern menade på att jag hade ett trasigt dammskydd på lagret och vatten trängde in vilket orsakade att lagret oxiderade och då tryckte mot givaren olika mycket vilket orsakade tändning/släckning av lampan.
Rätta mig gärna om jag har fel..
//Magnus

Larsevert
2013-02-12, 20:29
Så var det på min touran, när lagret byttes fungerade ABS/ESP igen. Ska byta lager även på andra sidan eftersom även den abs-ringen börjat tappa form av korrosion.