handdator

Visa fullständig version : Vad är problemet, framvagnen?



oskee
2013-02-01, 20:01
Tja
Min golf 6 2011, känns så attans lätt i ratten nästan så det glappar eller att det inte finns något direkt motstånd. Alltså inte lika stabil som tidigar. Någon som vet vad det kan vara?

J.L
2013-02-01, 20:04
Smalare däck på vintern?
Svårt att förstå problemet, försök förklara lite bättre. :-)

Lillen
2013-02-01, 20:08
Du har ju elservo på den.
Vid vilken hastighet känns den lätt?

oskee
2013-02-01, 21:47
Svårt att förklara men den känns orolig. Känns som man måste parera hela tiden. . Kört motorväg och då vill man ha båda händerna på ratten för att det känns som att ratten vrider sig väldigt lätt. Ska tillägga att den inte drar åt något håll på plan väg.

Köpt passat som har samma däck och fälg och den känns stabil i styrningen.

oskee
2013-02-01, 21:48
Överdrivet så skilljer det inte jätte mycket mellan 20kmh och 80kmh. Lättheten i styrningen

DPC
2013-02-02, 08:58
Är däcken lika gamla? Spontant så skulle jag gissa att allt är i sin ordning. Golfen känns livligare än passaten och nu när du fått en annan referens så upplever du Golfen annorlunda än förut.

oskee
2013-02-02, 10:55
Jepp lika många mil på de. Hoppas det inte är något. Men tror känslan i styrningen ska vara skit. Som sagt upplevt den mycket bättre tidigare. Kör man lite kurviga vägar vill man inte ha en lättvriden ratt. Man kan typ röra den mellan kl 11 och kl 13 oavsätt fart utan man har varken motstånd eller utslag.

J.L
2013-02-02, 12:55
Jepp lika många mil på de. Hoppas det inte är något. Men tror känslan i styrningen ska vara skit. Som sagt upplevt den mycket bättre tidigare. Kör man lite kurviga vägar vill man inte ha en lättvriden ratt. Man kan typ röra den mellan kl 11 och kl 13 oavsätt fart utan man har varken motstånd eller utslag.

Men bilen svänger som den ska, eller menar du att du har ett glapp mellan kl 11-13 ?!
Isåfall hade jag tagit en titt på styrväxeln och dess damasker omgående!

Även kanske styrlederna, men glappet känns för stort för att lederna skulle vara slitna.

oskee
2013-02-02, 13:30
Mer som glapp händer inte mycket alls därimellan. Blir att låta bilen står tills måndag sen åka och kolla upp det. Orsaken till att jag reagera är att det blivit värre och värre.

Jani Hast
2013-02-02, 13:50
Kolla så bultarna som håller hjulen är åtdragna.

J.L
2013-02-02, 13:51
Mer som glapp händer inte mycket alls därimellan. Blir att låta bilen står tills måndag sen åka och kolla upp det. Orsaken till att jag reagera är att det blivit värre och värre.

Är en damask trasig eller lossnat så får du in grus och skit i styrväxeln, då slits
kuggarna och ett glapp uppstår, vilket blir värre och värre desto längre man kör med det.

Samma sak med drivknutsdamasker m.m.

Kolla upp det så fort du kan, klokt att låta bilen stå.

oskee
2013-02-02, 19:02
Jepp kollade hjulbultarna för någon vecka sedan så det redan då kändes konstigt.

Tack för alla svar, återkommer när jag vet vad det är om det nu är något fel.

J.L
2013-02-02, 19:12
Det känns ändå som att bilen borde "vandra" över vägen så du får parera fram och tillbaka om det skulle vara styrväxeln.

Lillen
2013-02-02, 19:21
Vad kör du för däcksdimension?
Håll dig nära orginal så är du ett steg närmare.

Vad kör du för lufttryck?
De nyare bilar jag hållit på med ÄR väldigt känsliga för fel däckstryck.

Bilar med elservo ÄR progressiva.
Går lätt i låg fart och mindre lätt i högre farter.
Detta i kombination med fel däckstryck känns som bilen "flyter" utan kontakt med vägen.

Så kolla upp det du kan.

oskee
2013-02-02, 20:08
Ja jag får sitta och parera lite häger/vänster etc. Kör 16" 2.4bar. Haft de nu i ca 3mån och blir bara värre och värre. Ibörjan var det inget problem med detta.

Peter-C
2013-02-02, 22:05
Det är ju enkelt att kolla om du har något glapp i styrväxel/leder genom att stillastående röra lite på ratten när den är i rakt läge och titta om hjulen rör sig, med eller utan motorn igång. Gör jag det på min MK6 med hjulen rakt fram, utan motorn igång så rör hjulen sig för minsta rattutslag. Framvagnen kanske har ändrat sig i vinter – ny inställning?

/Peter

oskee
2013-05-16, 18:45
Hejsan nu han man lyckas hittat felet. Det var en stötdämpare som läckte. Därav försämrad väghållning.