handdator

Visa fullständig version : Manuell till automat Bora



Robzter
2013-01-31, 01:15
Hej är det någon som har gjort en sådan konvertering? då tillgången på automatbilar är helt kass och folk tror sig behöva manuell låda även fast dom sitter i köer så tänkte jag kolla hur mycket jobb det är att bygga om.

bilen jag tänkt köpa har allt utom just automatlådan.

Norpan
2013-01-31, 02:02
Det är mycket jobb med det tyvärr.
Du behöver nog nästan få tag i en donatorbil som är lika i övrigt och flytta över
allt ifrån.
Kabelstammarna skiljer sig, kylaren, vattenrör+slangar, motorstyrdonet, spakställ såklart, drivaxlar,
pedalställ, bromsar, m.m.

Inte värt att göra om man inte hittar en donatorbil.
Sen kommer nog bilprovningen ha nåt att säga om saken om man har otur.

Robzter
2013-01-31, 02:15
moaaaaahh. varför ska det vara så drygt för :P hittade en bora som har just allt jag vill ha förutom just automatlåda och en vettig motor :P jag kollar runt efter donatorbil också. men borde ju gå att regga om lite som du gjorde med din lupo.

känner att behovet av en lite större bil har blivit större. behöver kunna transportera grejer till sjuan och om man ska åka bort osv. hopplöst att alltid behöva ha sakerna inne i bilen.

Norpan
2013-01-31, 22:17
moaaaaahh. varför ska det vara så drygt för :P hittade en bora som har just allt jag vill ha förutom just automatlåda och en vettig motor :P jag kollar runt efter donatorbil också. men borde ju gå att regga om lite som du gjorde med din lupo.

känner att behovet av en lite större bil har blivit större. behöver kunna transportera grejer till sjuan och om man ska åka bort osv. hopplöst att alltid behöva ha sakerna inne i bilen.

Det går nog att regga men är det en helbilsgodkänd bil så måste man först få den att gå som ombyggt fordon och det kräver mera jobb än byta från manuell till automat.

Förstår din brist på utrymme i en Lupo, har själv en octavia som bruksbil och lastar allt
möjligt i. Lupon får agera hobbybil för två personer : )

Robzter
2013-02-01, 00:09
Men då tänkte jag köra motorbyte med i samma veva. typ en 1.8T från en golf gti. boran levererades ju i kombinationen automat och 1.8T :)

Jo. men nu har jag just RX-7an som hobbybil :) Boran tänkte jag är en rätt smidigt mellanting. drömmen hade ju varit en 150hk PD TDI med lite småtrim och automat :) eller om det är 130hk som max