handdator

Visa fullständig version : Plötsligt oljeläckage golf 3 gti 16v



backa
2013-01-30, 21:07
1175

Hej!
Under förra veckan fick jag plötsligt ett kraftigt oljeläckage på min bil (Golf 3 gti 16v -94). Trodde då först att det var oljefiltret som spruckit, men bytte detta och fick samma resultat.

Fortsatte sedan felsöka och hittade vart oljan kom ifrån, vilket ses i bilden. Oljan tränger ut mellan "plattorna". alltså mellan plattan som oljetrycksgivaren bla sitter och den som oljefiltret gängas in i. nu efteråt när jag kollar på bilden tycker jag även att jag ser en spricka i aluminiumet, kan detta stämma? Och behöver det nödvändigtvis påverka oljeläckaget, då de inte kommer därifrån. Misstänker att det sitter nån packning mellan dessa "plattor" enligt bild och att den gett gett upp.

Då det är lite plats i motorhuven undrar jag om någon har ett tipps på hur jag ska få bort detta från motorn på smidigaste sätt, eller om dessa två delar går på något smidigt sätt att sepparera?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Tack på förhand!
Mvh Tim

Fnatrik
2013-01-30, 21:49
Hej, detta är bus enkelt. sitter en oring mellan oljekylaren och filter hållaren. så det du gör är att ta bort olje filtret där under sitter det en stor mutter stl 24 tror jag det är lossa på den och vatten slangarna till oljekylarn sen är det bara ner med den och dit med en ny packning och ihop med allt igen.

Så ser det ut på mk2 gti 16v men det är mer eller mindre samma grejer så jag tror inte det skiljer något anmärknings värt i detta fallet.

backa
2013-02-01, 23:32
Tack så jättemycket för svaret! ska undersöka de till veckan! :)