handdator

Visa fullständig version : Ljudnivå Golf GTI MKVI 2010



olumat01
2013-01-30, 07:19
Jag har blivit ägare till en GTI 2010 nu i veckan, jag upplever att det är väldigt hög ljudnivå från däcken. Jag fick den levererad med sommardäck Bridgestone Potenza RE 050A 92Y 225/40 18 ca 5mm kvar fram och ca 8 mm bak. Nu har jag bytt till helt nya vinterdäck Continental Ice Contact dubb 225/45 18. Ljudnivå är nu lägre med vinterdäck än med sommardäck, min fråga är. Beror detta på högre profil, mjukare gummi eller är det så att sommardäcken är välldigt bullriga. Jag har kollat upp angiven ljudnivå på olika sommardäck och för mitt sommardäck så hittar jag en uppgift om att ljudnivån skall ligga på 72dB, vinterdäcket hittar jag ingen uppgift på. Jag funderar på att byta till Dunlop SP Sport 9000 225/45 18 ZR, angiven ljudnivå för dessa är 68 db, tror ni att det skulle hjälpa på ljudnivån eller är det en helt onödig investering.

Mats

AndreasE
2013-01-30, 07:49
Hej!

De uppgifter du hittar kommer från nya EU label antar jag? Det är i så fall uppmätt ljudnivå vid förbipassering, i en viss hastighet.
Det behöver mao inte alls resultera i lägre ljudnivå i bilen.

Vad har du för storlek på vinterdäcken? 16? 17?

Hur som så är det högre profil på dessa däck, vilket resulterar i bättre komfort.

Jag har sålt RE050 så länge det har funnits, och det är ett väldigt bra däck, men det finns nog varianter som är lite tystare, men RE050 har ju varit med ett tag.

Satsa på nya Nokian Hakka Black, en nyhet i vår som går väldigt tyst och fint.
Eller Bridgestones nya Adrenalin RE002.

Med vänlig hälsning,
Andreas

Premis
2013-01-30, 11:50
RE050 är GALET högljudda, speciellt när dom är lite slitna. Dessutom har du ett resonansljud mellan 30-50kmh som inte är att leka med.

Flera bilmodeller som haft problem med just RE050, Nissan bytte tom ut dom på garantin i Tyskland på vissa modeller pga oväsendet vad jag hört.

Merlinen
2013-01-30, 13:01
Kan bara nämna att Continental Ice Contact är välldigt bra (bästa?) vinterdäcken men dom är då definitvt inte dom tystaste :)

Åkt i år med folk som har 17/18" vinterdäck med både nya Nokia,Michelin, Conti och Conti låter helt klar mest.

olumat01
2013-01-30, 16:56
Hej!
Tack för era svar. Vinterdäcken (225/45 18) hade jag förväntat mig att dom skulle bullra men inte att det skulle bli mindre ljud än med sommardäcken. Precis som du Daniel skriver så är det ett resonans ljud mellan 30-50 km/h. Ingen som har provat Dunlop?. Andreas, när kommer Nokia, kanske redan har kommit ut på marknaden.
Mats

Premis
2013-01-30, 19:58
Var mycket nöjd med Michelin PS2 och PS3orna ska vara fina med.

Pinsamt men minns inte vad jag har för sommarsulor på ED35an men bra är dom :p

olumat01
2013-02-04, 07:11
Jag har pratat med en kompis som har en ED35 2012 och han upplever inte sin bil som bullrig, nu är det så att han har sina däck på förvaring och kan inte för tillfället kolla vilka sommardäck han har. Är det någon som vet vad ED35 levererades med för däck som ny, det kan säkert skilja beroende på land och när bilen är levererad. Kan det vara så att man har gjort något åt ljudisoleringen mellan 2010 och 2012?

Premis
2013-02-04, 07:53
Det finns två huvudkomponenter i varför en bil blir bullrig. Däcken och underlaget.

Vissa däck är väldigt bullriga, andra normala (kan skilja från modell till modell som gamla RE050 nya RE050 är bättre).

Den störta komponenten är dock underlaget.

I sverige så har vi ofta Väldigt grov asfalt som ger högt vägljud. Detta beror på flera saker t.ex vilket underhållsbehov man mäktar med, klimat osv. Summa summarum på våra vidsträckta vägar så mäktar vi bara med en viss kvalitet och då blir det ofta grov sådan som håller länge.

Så vill du åka tyst se då till att åka på så fin asfalt som möjligt ;).

.. Eller så kan du helt isolera hjulen från övriga bilen och tappa allt vad vägkontakt och körkänsla heter. I folkmun så kallas en sådan lösning för V70 ;).

Ama303
2013-02-04, 08:09
sommarsulorna på min gti ed35 tror jag är pirelli p-zero rosso om jag minns rätt.
225/35R19

AndreasE
2013-02-14, 09:31
Hej!
Tack för era svar. Vinterdäcken (225/45 18) hade jag förväntat mig att dom skulle bullra men inte att det skulle bli mindre ljud än med sommardäcken. Precis som du Daniel skriver så är det ett resonans ljud mellan 30-50 km/h. Ingen som har provat Dunlop?. Andreas, när kommer Nokia, kanske redan har kommit ut på marknaden.
Mats

Nokian kommer nu i vår, PM:a om du vill ha ett bra pris.

Detta däck tycker jag gick tyst och fint när jag provade dom.

Vi har grov asfalt i Sverige av många anledningar, och den största av dessa
Är att grov asfalt har bra vattenavrinning.
Detta är något som Nokian har sagt länge att de arbetar hårt med för att få ner ljudvolym.