handdator

Visa fullständig version : 2013 Golf GTD



sspc
2013-01-29, 16:32
http://www.youtube.com/watch?v=-nJK1t878to

Svaret på frågan är JA

Marcus
2013-01-29, 23:55
GTD är fantastiskt fin. Intressant video.

Andersson Racing
2013-01-30, 13:55
GTD är fint, inget snack om det men går inte att jämföra med GTI, helt olika karaktärer på motorer. Vill man varva långt och högt = GTI, vill man suga iväg med högt vrid vid 2 000 rpm = GTD. Sedan skiljer ju ljudet en del också.

Marcus
2013-02-01, 12:30
Är GTI 2,0 TSI utpräglat varvvillig och högvarvande? Jag har inte kört mycket med GTI 2,0 TSI men upplevelsen är nog mer skön turbokraft än maximal varvtalsorgie... Sen kan jag förstå att GTD inte nått samma popularitet i Sverige som i det mer kontinentala Europa. Kolla Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien... Massor med GTD. En utmärkt bil för snabb motorvägskörning tack vare rätt förbrukning och behaglig kraft. Motorn i kombination med DSG är mycket väl avstämd för högre hastigheter.

Peter-C
2013-02-01, 19:21
Är GTI 2,0 TSI utpräglat varvvillig och högvarvande? Jag har inte kört mycket med GTI 2,0 TSI men upplevelsen är nog mer skön turbokraft än maximal varvtalsorgie... Sen kan jag förstå att GTD inte nått samma popularitet i Sverige som i det mer kontinentala Europa. Kolla Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien... Massor med GTD. En utmärkt bil för snabb motorvägskörning tack vare rätt förbrukning och behaglig kraft. Motorn i kombination med DSG är mycket väl avstämd för högre hastigheter.

GTI (2010 TSI) är INTE en genuint högvarvig maskin, dock säkerligen betydligt varvvilligare än en GTD. Rödmarkeringen börjar vid 6100 rpm på GTI men den varvar ju mer. Vid chippning blir karaktären förändrad, vilket i de flesta fall innebär att man ökar/flyttar ner relativa vridmomentkurvan avseende varvtalet. Jag har inte kört någon Golf GTD men väl Passat 2.0 TDI 170 då och då, o-chippad /chippad - det är en kanontrevlig dieselbil. Dock föredrar jag bensin karaktären pga bättre liv maskinen.

För att citera ”Top Gear UK” när de en gång för många år sedan testade ett antal cabbar, däribland en Audi A4 cab med diesel motor. ”VAG har ju stoppat i en traktormotor i bilen” tror jag att de yttrade. Den fick annars bra kritik, de brukar ju vara lite onyanserade i sina bedömningar….

Vi väljer ju det vi själva vill ha, styr energiförbrukningen så väljer man väl diesel…. Mao går knappast att säga vad som är rätt eller fel :-))

/Peter

PS jmfr GTI / TDI - Bägge BSR chippade

Andersson Racing
2013-02-01, 21:10
Är GTI 2,0 TSI utpräglat varvvillig och högvarvande? Jag har inte kört mycket med GTI 2,0 TSI men upplevelsen är nog mer skön turbokraft än maximal varvtalsorgie... Sen kan jag förstå att GTD inte nått samma popularitet i Sverige som i det mer kontinentala Europa. Kolla Belgien, Frankrike, Tyskland, Italien... Massor med GTD. En utmärkt bil för snabb motorvägskörning tack vare rätt förbrukning och behaglig kraft. Motorn i kombination med DSG är mycket väl avstämd för högre hastigheter.

Herregud människa, måste du alltid vara motvals kärring? Vi kan väl ändå enkelt konstatera att det skiljer granska kraftigt i motorkaraktär mellan en gti bensin och en gtd??

Jag har kört gti tdi i över 20 000 mil och jag älskade den bilen, har kört passat tdi i ca 20 000 och älskar även den, skall det rejsas idag tar jag min gti 2.0 TFSI DSG för att kraftigt kunna dra på smilbanden. Jag anser själv jag vet vad jag pratar om, om andra tycker det, det kan inte jag avgöra..

Marcus
2013-02-01, 22:36
Båda bilarna har ett existensberättigande, den ena utesluter inte den andra. Dom riktar sig till olika målgrupper och eventuellt också olika marknader. Tyskland är huvudmarknaden för GTD. Gissningsvis på grund av många och snabba vägar. Troligen rullar många GTD som roliga tjänstebilar. Sådan är inte situationen i Sverige, för någon utav modellerna. Problemet med det amerikanska testet är att dom verkar tro att vi i Europa ser GTD och GTI som två rivaler om samma kunder. Jag tror inte att det är så kunderna resonerar eller agerar. Här är för övrigt ett mer seriöst, relevant och intressant test från tyska auto motor und sport (några år gammalt): http://youtu.be/rNFu1PMCGD4

MiWi
2013-02-01, 23:00
Jag antar att den inte kommer släppas med 4-Motion?

Marcus
2013-02-01, 23:53
Eftersom det är Golf typ 5K (generation 6) som avses så är modellen nedlagd.

MiWi
2013-02-02, 17:57
Eftersom det är Golf typ 5K (generation 6) som avses så är modellen nedlagd.

Inte sett filmklippet, antog att det var generation 7 detta gällde (årsmodell 2013). :)

Marcus
2013-02-05, 15:14
Förvirrade amerikanare som ligger bakom testet :-) Ska vi gissa att nya Golf GTD (typ 5G) får 2,0 184hk?