handdator

Visa fullständig version : Byta lyktglas golf mk3 - bra eller anus?



Andersson Racing
2013-01-29, 11:45
Har ett irriterande stenskott på en av framlyktorna på min golf mk3. Har hittat beggad orginallykta, dock så är ett fäste sönder på denna. Är det värt/möjligt med bra resultat att skifta glasen dem imellan eller kommer det sluta med att jag istället står med två helt kassa lyktor. Som jag förstått det så sitter glaset med clips sedan är det bara att bända.

Är detta en bra idé?

Tacksam för konstruktiv input.

J.L
2013-01-29, 11:51
Borde gå om man är försiktig med demonteringen, ta loss clipsen och värm försiktigt med varmluftspistol och bänd försiktigt med något mjukt, mejsel och annat så kan det lätt lossa en flis/spricka.

Andersson Racing
2013-01-29, 15:27
Borde gå om man är försiktig med demonteringen, ta loss clipsen och värm försiktigt med varmluftspistol och bänd försiktigt med något mjukt, mejsel och annat så kan det lätt lossa en flis/spricka.

Hm, känns som det finns risk för murphy i det momentet.

Vid återmontering av glaset, vad gäller då?

J.L
2013-01-29, 15:35
Det är väll bara att få det tätt så du inte får fukt i strålkastaren, medel vet jag tyvärr inte vad som kan funka bäst.

Haugeman
2013-01-29, 18:33
Hm, känns som det finns risk för murphy i det momentet.

Vid återmontering av glaset, vad gäller då?

Limma med TEC 7 eller liknande? ( har inte gjort det själv men Spontant hade jag nog använt det)

gorano
2013-01-29, 18:38
Borde funka att limma med akvarie-silikon, tätade om ett 300 liters akvarium med det en gång och det funkade utmärkt, borde funka till strålkastare med, dessutom billigt.

Andersson Racing
2013-01-30, 14:38
Tack alla för konstruktiv input!

Det känns som min "snålidé" inte är helt anus då eller?

Haugeman
2013-01-30, 17:13
Vet många som öppnar lycktor för att lacka så allt går . man får som J.L skriver bara ta det lugnt värma och inte använda mejslar eller metall för att bända, väldigt lätt att dra skal av glaskanten då.

Andersson Racing
2013-01-30, 17:24
Var hittar man akvarie-silikon alt. TEC 7 enklast?

TheDeadDorkster
2013-01-30, 17:57
Det krävs inte så mycket för att separera strålkastarhuset och glaset på en Golf III. Använder du värmepistol får du upp den på 5-10 minuter.

gorano
2013-01-30, 23:46
Var hittar man akvarie-silikon alt. TEC 7 enklast?

Jag köpte på hornbachs akvarieavdelning. Vid närmare tanke måste det ju funka med helt vanlig bygg/sanitets-silikon:)

Andersson Racing
2014-11-14, 15:46
Uppdatering.

Fick tummen ur till slut att få bort det där stenskottet. Bytte Hella-lyktan mot annan Hella-lykta, med hela fästen men beggad. Tog bara ett par år.......