handdator

Visa fullständig version : Coilovers, eller?



BlackSabbather
2013-01-28, 12:30
Hej,

Jag kör en Golf IV GTI -02 och nu är både fjädrarna och stötdämparna rätt slut och behöver bytas. Jag skulle vara mycket tacksam för några tips vad ni tycker är bäst att göra.

Jag har funderat på att montera in ett Coilover sats från V-maxx (Xxtreme) som går att justera både i höjd och hårdhet.

Målet är att få en tajt och fast kurvväghållning utan att ha en stenhård bil, men visst lite hårdare än original är helt ok.

Samtidigt undrar jag om Coilover satsen sänker bilen ytterligare, eller är angiven sänkning utgående från en standard VW Golf utan sport chassi (30mm lägre) som redan ingår i GTI-modellen.

Mycket tacksam för alla tips och synpunkter.

Ride On
/BlackSabbather

J.L
2013-01-28, 13:07
Angiven sänkning borde vara från en standardmodell, men på coilovers har du antagligen ganska stor valmöjlighet på höjden.

V-maxx är väll ett av de billigare märkena, så räkna inte med jättelång hållbarhet, har redan läst flera som fått byta stötdämpare efter ett år.

Eftersom din även är helbilsgodkänd så kan du (antagligen) inte besiktiga med dem monterade heller, så som ersättare för att orginalbenen är dåliga är det nog ingen bra idé.

P-plats.se
2013-01-28, 13:16
H&R:s Cup Kit är mycket prisvärt och fungerar kanon på Mk IV.
Körde själv med det unde många år på min Bora och skulle inte tveka på att köpa det igen!

BlackSabbather
2013-01-28, 13:18
Tack för dina synpunkter J.L Det var intressant att höra, visste inte att det var så.
Har du några förslag på vad jag skulle kunna göra för att nå väldigt bra väghållning utan att få en stenhård bil?
Jag är medveten om att jag alltid kan bygga in originaldelar och få ett bra resultat, men tänkte spetsa till det lite så att bilen känns något fastare och klarar bra kurvtagning i högre hastigheter utan att kränga.

BlackSabbather
2013-01-28, 13:20
Ok, men blir inte bilen stenhård med H&R:s Cup kit?

Merlinen
2013-01-28, 13:43
Kommer själv beställa coilovers till min MK5 och för mig lutar det nog på att det blir KW Street comfort kit, just pga av att det verkar vara ett bra alternativ till hyfsad komfort och styva upp bilen lite.

Men det är inte säkert än, men något som är säkert att det inte blir något billigt V-maxx eller D2 eller något annat billigt kit efter allt man läst om dom :/

J.L
2013-01-28, 14:12
Har du några förslag på vad jag skulle kunna göra för att nå väldigt bra väghållning utan att få en stenhård bil?

Väldigt bra väghållning och samtidigt komfort är tyvärr två meningar som inte går hand i hand ;-)

Ska du inte köra bilen på bana/konbana och bara vill ha den lite sportigare så hade nog jag kört på orginalstötdämpare, hårdare sänkfjädrar och sedan bytt bussningar i framvagnen till polyuretan/uretan.

Bra blandning mellan väghållning/komfort då skulle jag tro.

Vet inte vad för fälg/däck du kör med idag, men att gå ifrån "ballongdäck", och ner i profil på däcket kan också ändra bilens karaktär på kurviga vägar.

Sn00k
2013-01-28, 14:57
kan varmt rekkomendera en uppsättning Bilstein B14/B16 PSS.. det bästa av två världar.

dessa används flitigt inom rallycross å liknande.
dom ligger väldigt vettigt i pris direkt ifrån tyskland, och är LJUSÅR bättre på svenska vägar än KW v2/v3/Koni/HR mfl coils man tidigare kört på.
responsen i upside-down dämparna är GRYM(pga minskad ofjädrad vikt), får andra märkes-coils att kännas som stumma 4-kants profiler när man kommer ut på grusväg och ojämnt underlag.. däcken hinner ner i guppen och man har en nästan konstant kontakt med marken = rejält ökat grepp utan nån jobbig stötighet.

komforten med B14 PSS benen blev dessutom BÄTTRE än fräsha original fjäderben och bilen ligger som ett strykjärn i kurvorna, styvt å fint, rejält minskad roll.

BlackSabbather
2013-01-28, 18:55
kan varmt rekkomendera en uppsättning Bilstein B14/B16 PSS.. det bästa av två världar.

dessa används flitigt inom rallycross å liknande.
dom ligger väldigt vettigt i pris direkt ifrån tyskland, och är LJUSÅR bättre på svenska vägar än KW v2/v3/Koni/HR mfl coils man tidigare kört på.
responsen i upside-down dämparna är GRYM(pga minskad ofjädrad vikt), får andra märkes-coils att kännas som stumma 4-kants profiler när man kommer ut på grusväg och ojämnt underlag.. däcken hinner ner i guppen och man har en nästan konstant kontakt med marken = rejält ökat grepp utan nån jobbig stötighet.

komforten med B14 PSS benen blev dessutom BÄTTRE än fräsha original fjäderben och bilen ligger som ett strykjärn i kurvorna, styvt å fint, rejält minskad roll.


Hej Snook,

Tack för ditt inlägg. Det låter mycket intressant det också... Vet du något bra ställe där man kan köpa in Bilstein produkter direkt i Tyskland?

Är det värt priset att satsa på coilovers, eller räcker det med en "normal" hjulupphängning från Bilstein. Läste på någon tysk sida att B10 skulle vara väldigt bra och ha liknande egenskaper som H&R:s Cup Kit.

Vad tycker du?

P-plats.se
2013-01-28, 20:04
Ok, men blir inte bilen stenhård med H&R:s Cup kit?

Jag körde med 225/40-18" och H&R:s Cup Kit och allt är ju relativt men jag upplevde att man hade rätt go konfort fortfarande.
Självklart var bilen hårvilket dom ofta blir med billigare chassin.
Hårdare fjädrar motverkar ju att bilen kränger i kurvorna och det kan du få billigt.
Det som avgör om bilen blir stötig eller ej är sedan vilka stötdämpare du väljer och det är framförallt där pengarna ligger...

Jämfört med en GTi så kommer du inte gå miste om så mycket komfort.
Allt detta är ganska förenklat för att välja chassi är en vetenskap...



Vet inte vad för fälg/däck du kör med idag, men att gå ifrån "ballongdäck", och ner i profil på däcket kan också ändra bilens karaktär på kurviga vägar.

Valet av däck gör som sagt mycket för väghållningen MEN samtidigt så påverkar detta också komforten...
...kanske ännu mer än vilket chassi du väljer.

BlackSabbather
2013-01-28, 22:34
Jag körde med 225/40-18" och H&R:s Cup Kit och allt är ju relativt men jag upplevde att man hade rätt go konfort fortfarande.
Självklart var bilen hårvilket dom ofta blir med billigare chassin.
Hårdare fjädrar motverkar ju att bilen kränger i kurvorna och det kan du få billigt.
Det som avgör om bilen blir stötig eller ej är sedan vilka stötdämpare du väljer och det är framförallt där pengarna ligger...

Jämfört med en GTi så kommer du inte gå miste om så mycket komfort.
Allt detta är ganska förenklat för att välja chassi är en vetenskap...




Valet av däck gör som sagt mycket för väghållningen MEN samtidigt så påverkar detta också komforten...
...kanske ännu mer än vilket chassi du väljer.

Tack för dina synpunkter Patrik.

Sn00k
2013-01-28, 23:32
jag hade kollat med dynamicar.de , dom hade rätt oslagbara priser på h&r, koni, kw, bilstein och eibach pryttlar, iaf för ett par år sedan, det tog dessutom under 24h från beställning tills det plingade på dörren hemma och nya coilsen levererades, via DHL =P

helt klart värt att satsa på B14 PSS benen, dom funkar ruskigt fint och är inte många kronor dyrare än ett "vanligt" kit.
dom är förjusterade av bilsteins ingengörer, dvs inte ställbara.. positivt med DET är att dom som justerat dom vet vad dom håller på med..
vill man å andra sidan justera/labba själv så lär man läsa på ett väldigt brett ämne om man ska hamna någolunda rätt.. vilket väldigt FÅ lyckas med, i min mening, och åker runt med "4-kants profiler" och kallar det väghållning =)

BlackSabbather
2013-01-29, 07:00
jag hade kollat med dynamicar.de , dom hade rätt oslagbara priser på h&r, koni, kw, bilstein och eibach pryttlar, iaf för ett par år sedan, det tog dessutom under 24h från beställning tills det plingade på dörren hemma och nya coilsen levererades, via DHL =P

helt klart värt att satsa på B14 PSS benen, dom funkar ruskigt fint och är inte många kronor dyrare än ett "vanligt" kit.
dom är förjusterade av bilsteins ingengörer, dvs inte ställbara.. positivt med DET är att dom som justerat dom vet vad dom håller på med..
vill man å andra sidan justera/labba själv så lär man läsa på ett väldigt brett ämne om man ska hamna någolunda rätt.. vilket väldigt FÅ lyckas med, i min mening, och åker runt med "4-kants profiler" och kallar det väghållning =)

Tack Sn00K, jag ska nog satsa på B14 PSS, du verkar vara väldigt nöjd med dem.

udo
2013-02-03, 11:52
Tjena! Har beställt coils d2 ställbara .bla i hårdhet
Och en massa andra ins ..har en mk4 v5 -01
I tråden nämde billiga d2 beror på vad man jämför
Med men det kanske fins olika prisklasser på dom
Mina kostar vanligvis runt 9000 men köpte på höstrea
För 6200 om man väntade till feb .så dom är på gång
Om någon v om du vill kolla info.streetperformance
Göteborg. Ska byta till mk5 därför kan ja tänka
Mej att sälja när dom dyker upp.

udo
2013-02-03, 11:54
Tryckte så föregående inlägg blev dublett:-):-):-):-)

udo
2013-02-03, 12:00
Tjena! Har beställt coils d2 ställbara .bla i hårdhet
Och en massa andra ins ..har en mk4 v5 -01
I tråden nämde billiga d2 beror på vad man jämför
Med men det kanske fins olika prisklasser på dom
Mina kostar vanligvis runt 9000 men köpte på höstrea
För 6200 om man väntade till feb .så dom är på gång
Om någon v om du vill kolla info.streetperformance
Göteborg. Ska byta till mk5 därför kan ja tänka
Mej att sälja när dom dyker upp.