handdator

Visa fullständig version : Relä 18 på Ce2, vad påverkar det?



MiWi
2013-01-22, 23:00
Load Reduction Relay (18) heter det då man kollar upp det på A2 Res. men vad är dess funktion, egentligen?

Att avlasta elsystemet och bryta elen då man startar bilen?

larra
2013-01-23, 02:04
Börjar tycka synd om dig miwi så slit ur hela kabelstamen och dra in en ny :-) kan gärna hjälpa till och skrota ur den gamla ;-)

MiWi
2013-01-23, 02:17
Börjar tycka synd om dig miwi så slit ur hela kabelstamen och dra in en ny :-) kan gärna hjälpa till och skrota ur den gamla ;-)

Haha! Nej, jag ska få ihop det här!

Ska spendera min 25-årsdag med elscheman och lösa detta. :)

Henrik.M
2013-01-23, 18:46
Load Reduction Relay (18) heter det då man kollar upp det på A2 Res. men vad är dess funktion, egentligen?

Att avlasta elsystemet och bryta elen då man startar bilen?

Korrekt dvs slå av lysen och andra komponenter som förbrukar mycket ström under tiden du drar på startmotorn , för att just koncentrera all kräm till startmotorn och spara på batteriet.

Avlastnings relä på svenska även kallat X-relä.

MiWi
2013-01-23, 18:50
Korrekt dvs slå av lysen och andra komponenter som förbrukar mycket ström under tiden du drar på startmotorn , för att just koncentrera all kräm till startmotorn och spara på batteriet.

Avlastnings relä på svenska även kallat X-relä.

Okej, då har jag en följdfråga:

Då jag försöker aktivera mitt helljus / ljustutar så dör all belysning samt att relä 18 klickar ifrån. Vad kan man anta är problemet då? Inga andra elfel har uppmärksammats.

Henrik.M
2013-01-23, 19:27
Okej, då har jag en följdfråga:

Då jag försöker aktivera mitt helljus / ljustutar så dör all belysning samt att relä 18 klickar ifrån. Vad kan man anta är problemet då? Inga andra elfel har uppmärksammats.

Börja med att prova byta relät.

Skrivet på forumspringaren.