handdator

Visa fullständig version : Bästa/sämsta motorerna



Lindahl
2013-01-21, 19:40
Läsvärt.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/lista-de-gor-varldens-samsta-motorer_7845770.svd

1av 52st vw motor rasar enligt undersökningen. Audi 1/27!
Jag som precis hämtat ut en ny polo.
//Håkan

J.L
2013-01-21, 20:02
Skrämmande, men ganska väntat.

Vi började fundera på att byta ut vår v70 -98 i somras. som snart rullat 30k mil,
tittade mycket efter Passat, men blev ganska skrämda efter minst sagt tråkig läsning
i många blocket-annonser.

Det blev en Ford -05 till mycket bra pris, har nu 4 bilar på gården, och 2 skall bort inom kort.
1 Ford, 1 Volvo & 2 Folkor.

outrunner
2013-01-21, 20:11
Hmm..var nånstans står det att motorerna rasar?

P.

Lindahl
2013-01-21, 20:18
Ingenstans, står ju faktiskt bara "risk för fel", fel skrivet av mig.

DPC
2013-01-21, 20:25
Kan vara allt från enkel givare till helmotorras. Kan tänka mig att Vw statistik försämras av alla problem med kamkedja för 1,4 TSI. Tyvärr allt för vanligt. Jag drabbades personligen av ett enkelt motorfel på min förra Gti. Luftfilterinsatsen vek sig och skapade felkod ibland. Det var ett känt fel av Vw men ändå så körde de inte kampanj eller tog det vid service. Kostade en felsökning i onödan.

Peter-C
2013-01-21, 21:38
I artikeln står det att 1 av 27 Audi och 1 av 52 VW har fått motorskador som lett till att försäkringsbolaget gått in och täckt reparation. Mao ganska stora reparationer eller har man andra regler på engelska marknaden? Det är mer än en tändspole i alla fall.

Det stämmer inte med mina erfarenheter. Då hade man knappast återvänt till märket gång på gång.

För den som är intresserad - Se Länsförsäkringars senast publicerade maskinskaderapport (2011). Där ligger VW Audi på 1,3 – 1,7 fordon per 100 st avseende maskinskada, inte bara motor (sidan 5 och 6).

http://www.lansforsakringar.se/privat/om_oss/press_och_media/fran_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

/Peter

Andersson Racing
2013-01-22, 14:53
Skrämmande, men ganska väntat.

Vi började fundera på att byta ut vår v70 -98 i somras. som snart rullat 30k mil,
tittade mycket efter Passat, men blev ganska skrämda efter minst sagt tråkig läsning
i många blocket-annonser.

Det blev en Ford -05 till mycket bra pris, har nu 4 bilar på gården, och 2 skall bort inom kort.
1 Ford, 1 Volvo & 2 Folkor.

En passat kombi 01-05 (3B) hade passat dig perfekt! = väldigt robust och pålitlig.

Har snart en passat tdi 2.0 -08 som rullat 20 000 mil, byte av en slang till ic:n är det enda i motorväg som strulat.

Undvik bara små tsi-motorer och var noga med oljebytena så ska det inte vara några större problem med VAG-motorer är min uppfattning.

Hoppas du själv kommer vara nöjd med valet av ford, jag är skeptisk.......

firefreak
2013-01-22, 15:07
Tråkigt nog vet jag kusligt många som haft problem med audimotorer så helt oväntat var det väl inte. Kolla bara kamkedjeproblemet med V6orna och problemen de haft med 3.0tdi motorerna. Sen ska vi inte prata om DSG problem för både audi och VW.

Hållbarhet på drivlinan är väl inte deras paradgren direkt. Dom är duktiga på annat helt enkelt... :)

Larsevert
2013-01-22, 17:39
En passat kombi 01-05 (3B) hade passat dig perfekt! = väldigt robust och pålitlig.

Har snart en passat tdi 2.0 -08 som rullat 20 000 mil, byte av en slang till ic:n är det enda i motorväg som strulat.

Undvik bara små tsi-motorer och var noga med oljebytena så ska det inte vara några större problem med VAG-motorer är min uppfattning.

Hoppas du själv kommer vara nöjd med valet av ford, jag är skeptisk.......

Min 2.0 tdi från -07 har reparerats en del under de 11tusen mil den rullat. Tex ett par spridare, egr kylare och styrdon för lås/rutor mm. Ett par svängar med bärgningsbil har det blivit. Men din bil visar ju att det finns hopp.

J.L
2013-01-22, 18:13
Hoppas du själv kommer vara nöjd med valet av ford, jag är skeptisk.......

Frugan åker Ford... Jag åker VW ;-)

a128
2013-01-22, 18:41
Frugan åker Ford... Jag åker VW ;-)

det finns en devis: ingen Ford våran gård

Tsi-motorn ska ju vara korad som världens bästa bilmotor

Andersson Racing
2013-01-22, 19:54
det finns en devis: ingen Ford våran gård

Tsi-motorn ska ju vara korad som världens bästa bilmotor

För tillverkare eller ägare ? ;)

MiWi
2013-01-22, 21:53
det finns en devis: ingen Ford våran gård

Tsi-motorn ska ju vara korad som världens bästa bilmotor

Ja, och en gång i tiden valdes Fiat Ritmo som årets bil. ;)

Slutsatsen: Det som blir utvald till årets bil / motor av journalister saknar oftast direkt grund för mer långsiktigt tänkande. Tsi-motorn är fin på papper men med såpass värdelös hållbarhet som kristallglas på ett dagis.

Peter-C
2013-01-22, 22:28
”TSI motorer” finns det flera av. Förmodar att 1,4:an är den ni syftar på....

MiWi
2013-01-22, 22:58
”TSI motorer” finns det flera av. Förmodar att 1,4:an är den ni syftar på....

Helt korrekt.

TSI 200 / 211 är en bättre maskin.

1,4 TSI är en örfil mot konsumenterna.

sspc
2013-01-23, 06:16
Den gtd 02:a som jag har sedan ny har gått 23000 mil utan problem

Både bil, låda och motorn.

Bytt drivknutar
Fjädrar fram
Kamrem på sina intervaller

Minns inga stora problem alls

Min R32:a och dess problem framför allt med värdelösa verkstäder ska jag snart skriva en egen tråd om, långt dyrare bil att hålla igång.

Jugo
2013-01-23, 08:52
Hade en scirocco Tsi 160 -10 som jag köpte ny

Efter 4 dagar pajade styrenheten till volymkontroll/färddatorn på ratten. Den blev ersatt av en annan efter att de haft bilen inne i ca 1 vecka pga att styrenheten var restad
Sen har man haft den inne då den flippade lite på tomgång när den var kall, var inne på uppdatering av programvara men de hjälpte inte heller.
Hade den inne för massa småfel
Första servicen vid 1500 mil gjordes på aukt verkstad, andra vid 2900 mil på aukt verkstad, den rasade vid 3900 då en kolv sprack när jag var utomlands. (måndagsex?)Såldes ganska kort efter att jag kom hem(ägt den i 2 år och 2 månader typ) då jag tyckte att den var väldigt opålitlig. Litar mer på min Golf 2 TD 1v -91. Aldrig mer Tsi 1.4 för min del.

Lindahl
2013-01-23, 11:41
Hur är det med 1.2TSi90 -2013? Finns det några kända problem med den ni vet om?

//Håkan

Amazonas
2013-01-23, 16:50
Sen är det väl som så att det finns en uppsjö olika 1.4 tsi snurror också.
Från och med modellår 2012 ska den som sitter i Golf/Jetta mfl, va helt omarbetad vad jag fått höra. Eller så är det bara vännerna på VW som vill hålla mig lugn :)

Hade varit gott med lite klargöranden om de olika versionerna.

Jag kör dock med oljebyte var 500:e mil på min... har alltid gjort så på alla mina bilar. Känns tryggt :)

MiWi
2013-01-23, 16:57
Det är väl främst 1,4 Bi-Tsi som varit problemet, eller gäller det även Tsi 122?

stoffe
2013-01-23, 17:29
Skevt åker BMW 316 -99 1,8 kört snart 21000 mil servad varje vår utan pix (hittills)
Tror problemet i dag är att det skall se bra ut på papper och vara miljövänligt. Hållbarheten är nog helt enkelt lägre prioritet.

Marcus
2013-01-24, 13:29
Hur är det med 1.2TSi90 -2013? Finns det några kända problem med den ni vet om?

//Håkan

Har aldrig läst eller hört något tråkigt om den.

Marcus
2013-01-24, 13:31
Läsvärt.

http://www.svd.se/naringsliv/motor/lista-de-gor-varldens-samsta-motorer_7845770.svd

1av 52st vw motor rasar enligt undersökningen. Audi 1/27!
Jag som precis hämtat ut en ny polo.
//Håkan

Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.

sspc
2013-01-24, 15:12
Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.

Jo men deras diesel team verkar lyckas långt bättre än bensin utvecklarna.

Kan ju kanske bero på att hela Europa kör på diesel och inget annat.

Där volymen finns och dom tunga utvecklings resurserna hamnar..

MiWi
2013-01-24, 16:14
Volkswagen har ett motorspann från ~ R3-cyl 1 liter till ~ W12-cyl 6 liter... och allt däremellan. Det är stor komplexitet, mycket kan hända. Många tillverkare har mestadels enkla fyr- och sexcylindriga motorer.

Synd bara att de misslyckas med den simplaste motorn av dem alla... :)

Peter-C
2013-01-24, 21:04
Jo men deras diesel team verkar lyckas långt bättre än bensin utvecklarna.

Kan ju kanske bero på att hela Europa kör på diesel och inget annat.

Där volymen finns och dom tunga utvecklings resurserna hamnar..

Diesel nja…..

Europa ja men...I US med sina 300 milj invånare kör man i stort sett inte dieselbilar för persontransporter. Så är det i många andra länder med.

1,4 TSI:n är säkerligen en av de absolut vanligast förekommande motorerna worldwide i VW / Skoda / Seat . Tror inte att man snålat på utvecklingsresurser avseende denna motor bara för att der är en bensinmotor.

Själv har jag en son som ska ta körkort snart. Då ska jag köpa en 3:e bil för diverseändamål inom familjen som vi inte behöver vara så noggrann med. Hade tänkt mig typ 3-6 årig bensin Golf Variant med mindre motor. Ingen multifuel. Känner mig väldigt tveksam idag – vågar jag köpa en 122 Masters Variant tillexempel… Ska man behöva gå upp till en Passat Var/ A4 Avant 2,0? Jag vill helst inte köpa för fin bil för ändamålet (är lite pedant…).

/Peter

Marcus
2013-01-24, 22:12
Synd bara att de misslyckas med den simplaste motorn av dem alla... :)

Vilken är den mest simpla motorn? Har de misslyckats med R3 1.0 ?

MiWi
2013-01-24, 23:10
Vilken är den mest simpla motorn? Har de misslyckats med R3 1.0 ?

Att misslyckas skapa en hållbar 4-cylindrig motor som bör anses vara det simplaste man kan begära att en tillverkare ska klara av är rätt kritiskt, ännu mer kritiskt då motorn dessutom är deras basgrund i nästan samtliga modeller. 1,4 TSI är en katastrofmaskin.

Att VW sen har en intressant motorpark tror jag inte någon konsument utav en "normalbil" egentligen tycker är intressant när sakerna inte håller.

Marcus
2013-01-25, 08:46
Försvarar inte att saker och ting går sönder, beskriver mer möjliga anledningar till att Volkswagen kan ha en mer komplicerad problembild än exempelvis ett hängslen-och-livrem-märke som Hyundai. Jag skulle inte kalla 1,4 TSI för den simplaste motorn. 1,4 TSI var en utav de första i sin storlek med turbo, turbo/kompressor som sålts i stor skala.

a128
2013-01-25, 10:10
1,4 TSI är en katastrofmaskin.



kan du utveckla detta mera? egen erfarenhet?

min 07:a med snart 20.000mil spinner vartfall som en katt

pudas
2013-01-25, 11:06
Problemet är nog att det sitter för många som räknar produktionskostnader på VW. Det finns stora pengar att tjäna på att kapa kostnader ner till minsta bricka, spec när det rör sig om stora produktionsvolymer.
Min TSI-140 har inte gått mer en 8000-mil men har ny kammkedja plus div givare och ventiler bytta. Idag går den som en kratta,
svårstartad, ryckig gång. Jag varken orkar eller har råd att åtgärda det i dagsläget.

a128
2013-01-25, 13:12
jag är nog ganska säker på att vid många motorhaverier så är förutom förlängt motoroljebytesintervall även dom så kallade energisparoljorna tex. 0w-30, 5w-30 dessa oljor blir tunna när motorn är ordentlig genomvarm och skulle då kunna tappa dess smörjande egenskaper, allt för att få bra värden vid typgodkännandet, jag använder 5w-40 eller 0w-40 när jag servar min

gäller inte bara vag utan även opel, mercedes, bmw vilket man finner trådar om om man goglar litet

AXL72
2013-01-25, 14:35
Så länge som folk är för blåsta för att serva sina bilar i tid så lär ingen motor hålla.

Jagade en Golf GT Sport 170 förut, men gav upp eftersom jag knappt hittade en bil som var servad i tid. Servar man bilen för första gången när den gått 3300 mil, 3550 mil, 3700 mil osv, då kan man gott stå där med en rasad motor. :)

Min förra Golf TSI 122 gick som en klocka när jag bytte in den vid 5500 mil, då var den ändå en demobil under de första 900 milen.

sspc
2013-01-25, 23:15
Diesel nja…..

Europa ja men...I US med sina 300 milj invånare kör man i stort sett inte dieselbilar för persontransporter. Så är det i många andra länder med.

1,4 TSI:n är säkerligen en av de absolut vanligast förekommande motorerna worldwide i VW / Skoda / Seat . Tror inte att man snålat på utvecklingsresurser avseende denna motor bara för att der är en bensinmotor.

Själv har jag en son som ska ta körkort snart. Då ska jag köpa en 3:e bil för diverseändamål inom familjen som vi inte behöver vara så noggrann med. Hade tänkt mig typ 3-6 årig bensin Golf Variant med mindre motor. Ingen multifuel. Känner mig väldigt tveksam idag – vågar jag köpa en 122 Masters Variant tillexempel… Ska man behöva gå upp till en Passat Var/ A4 Avant 2,0? Jag vill helst inte köpa för fin bil för ändamålet (är lite pedant…).

/Peter



VW's andelar av USA marknaden är verkligen inget att hurra för. Av deras samlade produktion några procent kanske.

Peter-C
2013-01-26, 00:38
VW's andelar av USA marknaden är verkligen inget att hurra för. Av deras samlade produktion några procent kanske.

Jo, det beror väl på vad man tycker är lite eller mycket.

År 2012 - Vw group levererade 841 000 fordon till hela Nordamerika (US nästan 600 000) av total försäljning på 9 milj fordon. Gör c:a 9 % till NA, 7% till US. 3,7 milj såldes i Europa. Klipper man ut märket VW så blir det mindre antal men kanske liknande procentsats skulle jag tro.

Många bilar blir det……..av dem himla många 1.4 TSI:er

http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/?pid=735464

/Peter

sspc
2013-01-26, 06:44
Jo, det beror väl på vad man tycker är lite eller mycket.

År 2012 - Vw group levererade 841 000 fordon till hela Nordamerika (US nästan 600 000) av total försäljning på 9 milj fordon. Gör c:a 9 % till NA, 7% till US. 3,7 milj såldes i Europa. Klipper man ut märket VW så blir det mindre antal men kanske liknande procentsats skulle jag tro.

Många bilar blir det……..av dem himla många 1.4 TSI:er

http://www.volkswagengroup.se/sv/Mediarummet/Pressrelease---visningsida/?pid=735464

/Peter


Ja så vi är överens då.
Vad blir det då av totala produktion?
25% bensin
75% diesel?

J.L
2013-01-26, 08:10
Ja så vi är överens då.
Vad blir det då av totala produktion?
25% bensin
75% diesel?

I Amerikat kostar bensinen knappt någonting, så just i USA är nog 90% bensinbilar, minst, gissar jag.

a128
2013-01-26, 10:45
I Usa finns i VW golf, jetta mfl en udda maskin på 2,5 liter en rak femma utan direktinsprutning, transportermotor?
http://www.vw.com/en/models.html

Hittade även ett inlägg på di.se för er som är dieseltankar:

Har jobbat som testförare på mc och kan efter många års erfarenhet säga att

Honda med sina mc och motorerer är överlägsna i hållbarhet jämfört med många andra märken. Det gäller även utombordare där Honda i stort använder sina bilmotorer, som är mycket tillförlitliga och hållbara.

Volvo lever på sina gamla meriter och tror tyvärr att de kommer falla då perioden med Ford inte var bra. Kvaltitet tar långt tid att bygga upp men ganska kort tid att förstöra. Så skall Volvo hålla så får de jobba mycket hårt framöver. Lyssna med lite folk som reparerar så förstår ni.

Saabs kvalitet byggde mycket på att folk köpte märket pga att de var entusiaster och orkade leva med sämre kvalitet. Har haft 6 Saabar i mitt liv och det var bara en modell som var någorlunda det var saab 99 ems med bosch insprutning, De tidigare turbomodellerna var katastrof och likaså deras växelådor, Jag la massa pengar på reparation och väldigt lite sympati från saab. Volvo har varit mera öppna för förlängda garantier osv så därför kör jag Volvo. Men det bekymrar med att Volvo nästann bara har Diesel på sitt modell program. Jag vill köra bensin och det mycket pga att 2015 går handelssjöfarten över till diesel i europa och de kommer suga upp nästan all diesel i marknaden men detta pratar man väldigt lite om. Sä sälj era dielsel bilar i tid för bristen kommer bli mycket stor. En båt drar i snitt 20 ton diesel per dag och kör kanske 250 dagar om året och det finns 8000 farty i europa som tvingas pga svavelgränser köra på diesel som kommer konkurrera med bilar och uppvärming.

Peter-C
2013-01-26, 10:47
Ja så vi är överens då.
Vad blir det då av totala produktion?
25% bensin
75% diesel?

75% diesel / 25% bensin/övrigt. EU där det är tungt med dieselbilar väger ju upp, men det tror jag inte om övriga världen. Dock har jag ingen fakta att styrka det med, ren gissning. :-)

US / skulle jag tro har typ 99 % bensin. I Julas kostade bensinen 6,60 SEK/Litern typ för eu 95 oktan. De har ju en annan värdering av oktantalet. Hyrde en Buick Enclave SUV där då och frågade om det var bensin – De tittade storögt på mig som om man var lite ”retarded”.

I ”Jugo:s” exempel med den spruckna kolven så var det ju otur att det skedde utomlands. VW tog ju sitt ansvar på garanti, i min värld är det OK. Jag inser att det orsakar massa problem.

Eftersom t.ex. vissa koreanska märken har lång garanti så dyker inte de upp i skadestatistiken. Där uppstår problem med men det syns inte! Kunden slipper ju betala.

I alla fall så tror jag att man säkert kan köpa en beg 1.4TSI som är oljeservad med vettiga intervall.

/Peter

Crille82
2013-01-26, 11:06
Så länge som folk är för blåsta för att serva sina bilar i tid så lär ingen motor hålla.

Jagade en Golf GT Sport 170 förut, men gav upp eftersom jag knappt hittade en bil som var servad i tid. Servar man bilen för första gången när den gått 3300 mil, 3550 mil, 3700 mil osv, då kan man gott stå där med en rasad motor. :)

Min förra Golf TSI 122 gick som en klocka när jag bytte in den vid 5500 mil, då var den ändå en demobil under de första 900 milen.

Jobbar på auktoriserad VW-verkstad och kan tyvärr skriva under på ditt påstående, folk servar inte i tid. TSI-motorerna med variabel intervall brukar indikera vid ca. 2000 mil om man kör blandat och vid runt 1500 mil om man kör mycket kortkörningar. Detta skiter folk tyvärr i och kör 3000 mil eller mer mellan servicearna.
1,4 TSI:ns kamkedja och kedjespännare är en känslig konstruktion, inget snack om det, men eftersom den inte vållar några problem i ex. Ecofuel-motorn som har fast intervall på 1500 mil eller 1 år så är det snarare slarv med oljebyte som är det största problemet.

Fast intervall på 2000 mil eller 2 år som Porsche och Mercedes har vore lämpligt...

Nya TSI-motorn (TSI 140) har numer kamrem ("liftetime") som skall hålla 24000 mil och endast turbo. Den också topp med integrerat grenrör samt tvåkrets kylsystem med kylkanaler mellan avgaskanalerna. Den känns större och starkare än 1,4 liter och 140 hk, passar fnt som vardagsmotor i en Golf. Nya Golfen är för övrigt en trevlig bil med många prisvärda tillbehör...

DPC
2013-01-26, 11:27
Många jag talat med tror fortfarande att det är 3000 mil/2 år som gäller som serviceintervall vilket som sagt är fel. Vw är numera enligt mitt sätt att se det tydliga med att det är flexibelt intervall som gäller men gemene man förstår ändå inte det/struntar i det. Vw behöver bli övertydliga vid möten med kund att det är flexibelt intervall mellan säg 1000-3000 mil beroende på körtyp.

Crille82
2013-01-26, 12:06
Tyvärr hänger det troligtvis till stor del på att säljorganistionen felar redan när kunden köper bilen. Lång serviceintervall säljer, det tar både professionella bilsäljare och privatpersoner fasta på. Här bär dessutom motorpressen ett tung ansvar, de redovisar alltid ex. 3000/6000/9000 mils servicepriser och är väldigt dåliga på att framhäva att det är en variabel intervall. Eftersom ägandekostnaderna ofta är utformade enl. hur många mil normalägaren kör per år så vore det mer relevant att redovisa enl. 2000/4000/6000 mil.

Något annat gemene man inte begriper sig på är vikten av varmkörning och god oljetemp innan belastning. Här har vi dock en fördel med dagens Longlife-klassade oljor som smörjer bättre vid låga temperaturer.

DPC
2013-01-26, 12:24
Jag delar din uppfattning fullständigt. Jag har inte stött på en säljare hittills som beskrivit serviceintervallen på rätt sätt. Och motorpressen i sin tur lever i en felaktig värld och gör kalkyler efter det..

Peter-C
2013-01-26, 12:37
.......Något annat gemene man inte begriper sig på är vikten av varmkörning och god oljetemp innan belastning. Här har vi dock en fördel med dagens Longlife-klassade oljor som smörjer bättre vid låga temperaturer.

Smörjeffekt vid kall motor – det har 5w-30 oljorna en positiv inverkan på. Lyfts sällan fram! Har stor betydelse för medelbilen som kalstartas ofta.

Oljan ifråga ska ju klara högre temperaturer utan stor förändring av relativ viskositet. Byta måste man i alla fall göra. Tror på den. :-)

/Peter

PS I Länsförsäkringars maskinskaderapport - Porsche låg förvånansvärt illa till, vad kan det bero på... För många "bandagar" per exemplar?

Crille82
2013-01-26, 13:20
Smörjeffekt vid kall motor – det har 5w-30 oljorna en positiv inverkan på. Lyfts sällan fram! Har stor betydelse för medelbilen som kalstartas ofta.

Oljan ifråga ska ju klara högre temperaturer utan stor förändring av relativ viskositet. Byta måste man i alla fall göra. Tror på den. :-)

/Peter

PS I Länsförsäkringars maskinskaderapport - Porsche låg förvånansvärt illa till, vad kan det bero på... För många "bandagar" per exemplar?

Ja, oljan fugerar bra till normal användning, men måste som sagt bytas var 1000:e till 2500:e mil beroende på körsätt...

Vad det gäller Porsche används säkerligen bilarna på ett annat sätt än normalbilen. Sen tror att många ägare läser om ex. den överdrivna IMS-problematiken och driver igenom åtgärder innan något egentligen inträffat. Verkstäderna vill säkerligen ha att göra och gärna går igod för att "detta bör åtgärdas".

MiWi
2013-01-30, 07:44
Försvarar inte att saker och ting går sönder, beskriver mer möjliga anledningar till att Volkswagen kan ha en mer komplicerad problembild än exempelvis ett hängslen-och-livrem-märke som Hyundai. Jag skulle inte kalla 1,4 TSI för den simplaste motorn. 1,4 TSI var en utav de första i sin storlek med turbo, turbo/kompressor som sålts i stor skala.

Jag tror du tolkar mig fel. Det jag menar är att det är illa att en utav deras huvudmotorer - som således även borde få mycket energi från utvecklingen för att fungera klanderfritt - inte lever upp till förväntningarna. Dels verkar marginalerna för hårt åtskruvade hos VW och känsligheten hos motorerna större, dels så har ju problem uppstått även på välservade maskiner och inte bara hos de som slarvat.

1,4 TSI är ingen ny motor på marknaden, motorn har funnits på marknaden i snart 8 år (både som twincharger samt enbart med turbon). Det är väl först nu i Mk7 Golf som en ny motorfamilj utav 1,4 TSI har kommit - och jag hoppas verkligen att VW insett sina brister som tillverkare och rättat till svagheterna.


Om man ska se kritiskt på VW-koncernen så måste man vara lite "tråkig" som kritiker. VW verkar älska att skapa hjulet gång på gång istället för att hålla sig till en enkel idé och utveckla den till ett fungerande koncept. VW är nog en av få koncerner som skapat så många varierande motortyper inom modern tid (VR5, VR6, W8, W12, W16, V10 TDI, V12 TDI, 1,4 twincharger etc) medans exempelvis Bmw valt en enklare linje och hållit sig till mer raka linjer, däremot utvecklade till än mer perfektion.

Jag tycker det är jättespännande med nya motortyper men VW spenderar otroliga pengar på saker som egentligen varken slår igenom eller är direkt bra. Skulle samma utvecklingsresurser lagts på konventionella motortyper är jag säker på att VW skulle haft bättre motorer.

VR-motorerna har aldrig varit direkt effektiva sett till hkr/liter men har däremot fungerat perfekt ihop med överladdning, W8 hade dålig prestanda men i gengäld hög förbrukning (det enda den var bra på var att den var kompakt), W12 som även återfinns med biturbo i Bentley samt som sugmotor i lite andra lyxversioner dras även den med kedjeras, W16 som sitter i Veyron är en teknikbomb på alla sätt och jättespännande på papper men om den är genuint bra sett till pengar/utvecklingstid som spenderats på den... Det är jag tveksam till.

V10 TDI / V12 TDI är även det jättehäftiga maskiner men tyvärr dras även de med problem, och saknar egentligen en relevant marknad. Varför inte en välutvecklad V8 TDI istället?

Varför inte utveckla lite stabila 4-cylindriga motorer som exempel? Förutom 1,4 TSI och 2,0 TSI borde de skapa en 2,4 TSI med bi-TSI (och samma turboteknik som Bmw kör i exempelvis 328/528) som skulle bli ett bra övre segment i deras större modellombud, plus kunna vara stabil till 350 hkr (baserat på samma hkr/ltr spec som nya R får med 2,0 TSI) med rimligtvis lägre förbrukning och bättre körbarhet. En 2,4 TSI på 250-270 hkr i en Passat hade räckt låååångt för de som vill ha mer krut plus att man då kan eliminera den sämre 3,6-literssexan och då få lägre förbrukning samt även högre vridmoment som följd.

2,0 TDI borde utvecklas vidare till mer volym (då VW saknar en "större" diesel bortsett från V6 som dras med problem) för placerring i de större modellerna. Ytterligare en pararell mellan Passat och Bmw 5-serie är att ingångsmodellen utav Bmw 5-serie som TDI har 184 hkr på 2-liter. VW håller kvar i sin politiskt korrekta 2-liters 170 hkr-motor som absoluta max. En 230 hkr-diesel med mer volym efterfrågas (så att diesel-V6 kan försvinna).

VW-koncernen är otroligt modiga när det kommer till nyskapande men förbannat fega när det gäller sina modeller. Tanken är ju att man ska "kliva upp" en nivå till Audi men inte ens där finns det ett vettigt segment som bryter sig ur VW mer än S / RS-modellerna.

VW borde våga satsa lite mer krut på nyaste versionen utav Golfen, varför inte bli klassledande i körglädje och örfila motorvärlden istället för att bara vara bäst på ett förutsägbart sätt? Min tanke kring det hela (om jag var ingenjör hos VW):

MK7 GTI skulle få gamla R-maskinen samt Sciroccons aktiva diff, 265 hkr-mjukvara.
MK7 R skulle istället få en nyutvecklad 2,4 bi-TSI, med variabel turbogeometri. 350-360 hkr är fullt möjligt utan att tappa körbarhet på lägre varv.

Våga utmana lite i mellanklasssegmentet!

Om VW skulle vilja slå in sig på kombimarknaden på allvar, erbjud dessa modeller som Variant! En R-speccad variant skulle ju vara drömmen för den mindre familjen!

En Jetta R med turbofemman från RS3 och 100 hkr mer än i standardutförande samt manuell låda hade ju kickat röv ur såväl E90 M3 som C63 AMG!

Urkopplingsbar ESP i två steg, steg 1 som är som idag, steg 2 som gör att allt är avstängt på allvar.

Släpp lite på hur "bra" ni tycker DSG är - det kommer aldrig lyfta körglädjen till en högre nivå jämfört med en manuell låda då det förtar en del utav känslan.


Så vad vill jag säga med mitt kritiska inlägg?

Vw har skapat massor med roliga saker genom att våga driva igenom sina idéer men de har även förlorat mycket tid på att inte utveckla saker som egentligen är mer vettigt i den stora skalan. Det finns massor de borde förbättra - och KAN förbättra - för att stärka sin position på marknaden.

Jag älskar VW men kan trots min märkeskärlek även se genom deras fasader om en "perfekt värld". Det är bara att hoppas att något sker som är vettigt. :)

God morgon på er!

sspc
2013-01-30, 09:14
Sant

Dock har jag DSG av lathet och så kommer det förbli.

Saknas en Diesel R
DSG
Chassi kontroll
4 motion
250 hk diesel

Sciroccogtx16v
2013-01-30, 09:18
Smörjeffekt vid kall motor – det har 5w-30 oljorna en positiv inverkan på. Lyfts sällan fram! Har stor betydelse för medelbilen som kalstartas ofta.

Oljan ifråga ska ju klara högre temperaturer utan stor förändring av relativ viskositet. Byta måste man i alla fall göra. Tror på den. :-)

/Peter

PS I Länsförsäkringars maskinskaderapport - Porsche låg förvånansvärt illa till, vad kan det bero på... För många "bandagar" per exemplar?

Cayenne!
"Alla" (icke turbo) bilar får repiga cylinderlopp innan 12000 mil. Motorbyte kostar ca 160 000, hände min bror. Fick det på försäkringen, som tur va. Kan det vara longlife där också?

Fredrik

Sciroccogtx16v
2013-01-30, 09:26
Jag tror du tolkar mig fel. Det jag menar är att det är illa att en utav deras huvudmotorer - som således även borde få mycket energi från utvecklingen för att fungera klanderfritt - inte lever upp till förväntningarna. Dels verkar marginalerna för hårt åtskruvade hos VW och känsligheten hos motorerna större, dels så har ju problem uppstått även på välservade maskiner och inte bara hos de som slarvat.

1,4 TSI är ingen ny motor på marknaden, motorn har funnits på marknaden i snart 8 år (både som twincharger samt enbart med turbon). Det är väl först nu i Mk7 Golf som en ny motorfamilj utav 1,4 TSI har kommit - och jag hoppas verkligen att VW insett sina brister som tillverkare och rättat till svagheterna.


Om man ska se kritiskt på VW-koncernen så måste man vara lite "tråkig" som kritiker. VW verkar älska att skapa hjulet gång på gång istället för att hålla sig till en enkel idé och utveckla den till ett fungerande koncept. VW är nog en av få koncerner som skapat så många varierande motortyper inom modern tid (VR5, VR6, W8, W12, W16, V10 TDI, V12 TDI, 1,4 twincharger etc) medans exempelvis Bmw valt en enklare linje och hållit sig till mer raka linjer, däremot utvecklade till än mer perfektion.

Jag tycker det är jättespännande med nya motortyper men VW spenderar otroliga pengar på saker som egentligen varken slår igenom eller är direkt bra. Skulle samma utvecklingsresurser lagts på konventionella motortyper är jag säker på att VW skulle haft bättre motorer.

VR-motorerna har aldrig varit direkt effektiva sett till hkr/liter men har däremot fungerat perfekt ihop med överladdning, W8 hade dålig prestanda men i gengäld hög förbrukning (det enda den var bra på var att den var kompakt), W12 som även återfinns med biturbo i Bentley samt som sugmotor i lite andra lyxversioner dras även den med kedjeras, W16 som sitter i Veyron är en teknikbomb på alla sätt och jättespännande på papper men om den är genuint bra sett till pengar/utvecklingstid som spenderats på den... Det är jag tveksam till.

V10 TDI / V12 TDI är även det jättehäftiga maskiner men tyvärr dras även de med problem, och saknar egentligen en relevant marknad. Varför inte en välutvecklad V8 TDI istället?

Varför inte utveckla lite stabila 4-cylindriga motorer som exempel? Förutom 1,4 TSI och 2,0 TSI borde de skapa en 2,4 TSI med bi-TSI (och samma turboteknik som Bmw kör i exempelvis 328/528) som skulle bli ett bra övre segment i deras större modellombud, plus kunna vara stabil till 350 hkr (baserat på samma hkr/ltr spec som nya R får med 2,0 TSI) med rimligtvis lägre förbrukning och bättre körbarhet. En 2,4 TSI på 250-270 hkr i en Passat hade räckt låååångt för de som vill ha mer krut plus att man då kan eliminera den sämre 3,6-literssexan och då få lägre förbrukning samt även högre vridmoment som följd.

2,0 TDI borde utvecklas vidare till mer volym (då VW saknar en "större" diesel bortsett från V6 som dras med problem) för placerring i de större modellerna. Ytterligare en pararell mellan Passat och Bmw 5-serie är att ingångsmodellen utav Bmw 5-serie som TDI har 184 hkr på 2-liter. VW håller kvar i sin politiskt korrekta 2-liters 170 hkr-motor som absoluta max. En 230 hkr-diesel med mer volym efterfrågas (så att diesel-V6 kan försvinna).

VW-koncernen är otroligt modiga när det kommer till nyskapande men förbannat fega när det gäller sina modeller. Tanken är ju att man ska "kliva upp" en nivå till Audi men inte ens där finns det ett vettigt segment som bryter sig ur VW mer än S / RS-modellerna.

VW borde våga satsa lite mer krut på nyaste versionen utav Golfen, varför inte bli klassledande i körglädje och örfila motorvärlden istället för att bara vara bäst på ett förutsägbart sätt? Min tanke kring det hela (om jag var ingenjör hos VW):

MK7 GTI skulle få gamla R-maskinen samt Sciroccons aktiva diff, 265 hkr-mjukvara.
MK7 R skulle istället få en nyutvecklad 2,4 bi-TSI, med variabel turbogeometri. 350-360 hkr är fullt möjligt utan att tappa körbarhet på lägre varv.

Våga utmana lite i mellanklasssegmentet!

Om VW skulle vilja slå in sig på kombimarknaden på allvar, erbjud dessa modeller som Variant! En R-speccad variant skulle ju vara drömmen för den mindre familjen!

En Jetta R med turbofemman från RS3 och 100 hkr mer än i standardutförande samt manuell låda hade ju kickat röv ur såväl E90 M3 som C63 AMG!

Urkopplingsbar ESP i två steg, steg 1 som är som idag, steg 2 som gör att allt är avstängt på allvar.

Släpp lite på hur "bra" ni tycker DSG är - det kommer aldrig lyfta körglädjen till en högre nivå jämfört med en manuell låda då det förtar en del utav känslan.


Så vad vill jag säga med mitt kritiska inlägg?

Vw har skapat massor med roliga saker genom att våga driva igenom sina idéer men de har även förlorat mycket tid på att inte utveckla saker som egentligen är mer vettigt i den stora skalan. Det finns massor de borde förbättra - och KAN förbättra - för att stärka sin position på marknaden.

Jag älskar VW men kan trots min märkeskärlek även se genom deras fasader om en "perfekt värld". Det är bara att hoppas att något sker som är vettigt. :)

God morgon på er!

En snabb kommentar till ditt inlägg.

Bensinförbrukning är numera ett STORT försälningsargument och myndigheterna ligger på som iglar. Att då skapa STÖRRE motorer finns knappast på kartan.
Att GTIn skulle få den urgamla 265 hk motorn med hög förbrukning fanns nog aldrig en tanke på när EA888 motorn är så mycket bättre och snålare.

Fredrik

MiWi
2013-01-30, 15:33
Cayenne!
"Alla" (icke turbo) bilar får repiga cylinderlopp innan 12000 mil. Motorbyte kostar ca 160 000, hände min bror. Fick det på försäkringen, som tur va. Kan det vara longlife där också?

Fredrik

Vilken motor gällde det, den VAG-baserade V6-maskinen? Eller gäller det generellt över hela modellprogrammet?


En snabb kommentar till ditt inlägg.

Bensinförbrukning är numera ett STORT försälningsargument och myndigheterna ligger på som iglar. Att då skapa STÖRRE motorer finns knappast på kartan.
Att GTIn skulle få den urgamla 265 hk motorn med hög förbrukning fanns nog aldrig en tanke på när EA888 motorn är så mycket bättre och snålare.

Fredrik

Lite högre cylindervolym i kombination med vettig turbokonfigurering ska inte behöva leda till högre förbrukning. Efter 300 hkr börjar trimgraden bli såpass hög för 2-litersmotorn att förbrukningen skulle stiga en hel del.

sspc
2013-01-30, 16:04
Vilken motor gällde det, den VAG-baserade V6-maskinen? Eller gäller det generellt över hela modellprogrammet?



Lite högre cylindervolym i kombination med vettig turbokonfigurering ska inte behöva leda till högre förbrukning. Efter 300 hkr börjar trimgraden bli såpass hög för 2-litersmotorn att förbrukningen skulle stiga en hel del.

Intern friktion
Cylinder väggar och ventilfjädrar
Etc

Cylinder volymer kommer sjunka
4 cylindrar eller färre.
1.4 är rätt tänkt men slarvigt utförd
Precis som DSG

Sciroccogtx16v
2013-01-30, 17:55
Vilken motor gällde det, den VAG-baserade V6-maskinen? Eller gäller det generellt över hela modellprogrammet?

Egna V8an utan turbo, enligt verkstan (och försäkringsbolaget) väldigt vanligt...
V6 är väl en ganska bra maskin, förutom kamkedjan och förbrukningen.


Lite högre cylindervolym i kombination med vettig turbokonfigurering ska inte behöva leda till högre förbrukning. Efter 300 hkr börjar trimgraden bli såpass hög för 2-litersmotorn att förbrukningen skulle stiga en hel del.

Så kan det va, polarens Rs3a ( visserligen en 5 a ) drar ganska mycket sås...

Fredrik

kibebe
2013-01-30, 22:50
Miwi.

Vad är det för problem som du menar att V6 TDI och V10 TDI skulle dras med?

Varför är inte V8 TDI välutvecklad enligt dig? Har du kört den? Enligt mig en helt underbar maskin!

MiWi
2013-01-31, 01:26
Miwi.

Vad är det för problem som du menar att V6 TDI och V10 TDI skulle dras med?

Varför är inte V8 TDI välutvecklad enligt dig? Har du kört den? Enligt mig en helt underbar maskin!

Läs om, läs rätt! Mindre resurser på V10/V12 TDI, mer resurser på V8 TDI = en ännu bättre maskin. Förstår du den vinkeln? :) Den är inte dum idag men VW har mycket kvar när det gäller att utveckla den vidare.

Men jag borde varit rättvis, inte heller 2,0 TDI är en felfri motor men verkar vara mer hållbar än V6 TDI. Sen att motorerna är jättetrevliga är en annan sak, det är ingenting jag bestrider. :)

Jag kan göra en lista på haverier under morgondagen då det tar ett tag att gå igenom Vortex, men ska givetvis lösa detta åt dig.


Mening med mitt inlägg var att skapa reaktioner och väcka en debatt - kul att det lyckades. :)

kibebe
2013-01-31, 06:22
Nja Miwi, tycker nog att jag läste det ganska rätt.

Frågan kvarstår, har du egna erfarenheter eller sitter du och läser forum?
Läser du också BMW´s forum?
Det jag menar är att på internet är alla bilar skit. Självklart har säkert bilarna gått sönder, men det blir en väldigt snedvriden bild då väldigt få med en fungerande bil startar en tråd och säger att motorn fungerar.

sspc
2013-01-31, 07:11
Nja Miwi, tycker nog att jag läste det ganska rätt.

Frågan kvarstår, har du egna erfarenheter eller sitter du och läser forum?
Läser du också BMW´s forum?
Det jag menar är att på internet är alla bilar skit. Självklart har säkert bilarna gått sönder, men det blir en väldigt snedvriden bild då väldigt få med en fungerande bil startar en tråd och säger att motorn fungerar.


Jag kan ju säga att den R32 som jag har 2007:a har dragit mer service och pengar på mitt ägande under 4 månader än vad min golf gtd 2001 har krävt under hela sin livstid (köpt ny)

R32 har gått 6500 mil
GTD 23000 mil

Webasto med tillhörande bränslepump bytt i december.
Mekatronik byte nu i februari.
Sedan står vattenpumpen på tur.
Sedan knakande i el servot för styrningen.
Sedan brakar säkert nåt annat.

Går inte att jämföra dom bilarna i kvalitet på samma dag.

MiWi
2013-01-31, 07:18
Nja Miwi, tycker nog att jag läste det ganska rätt.

Frågan kvarstår, har du egna erfarenheter eller sitter du och läser forum?
Läser du också BMW´s forum?
Det jag menar är att på internet är alla bilar skit. Självklart har säkert bilarna gått sönder, men det blir en väldigt snedvriden bild då väldigt få med en fungerande bil startar en tråd och säger att motorn fungerar.

Återigen - läs vad jag skriver - utveckla motorn ÄNNU bättre än vad den är idag (när vi pratar V8 TDI). Jag har aldrig skrivit att den inte är välutvecklad utan du har valt att ha den åsikten. Fin motor i all ära men det finns mycket mer som kan utvecklas till det bättre. Om VW skulle sluta ödsla tid på motorprojekt som ändå läggs ner på grund utav brister och istället lägger tiden på relevanta motorer så skulle de nog hunnit ännu längre i sin utveckling. Frågor på det? :)

Ska vi sitta och mäta erfarenheter med linjal? Njä, det känns inte relevant. Förutom egen erfarenhet (både via verkstad och eget ägande) OCH givetvis bra koll på forumen så har jag min åsikt om det hela. Än så länge har jag inte sett något förslag på förbättringar från din sida. Spendera lite tid och fundera över vad du själv hade velat se mer utav från VW!

Vi kan nog iallafall konstatera att Longlife-service är djävulen.

Ulf
2013-01-31, 12:06
Tur att man kör en äldre bil. Har kört min 1,9 TDI -98 58000 mil utan större kostnader. Bytt stötdämpare runt om + fjädrar bak, kamrem (några gånger !!)bromsskivor+ belägg och 4-5 länkar i framvagnen samt ett relä till intervalltorkarna. Byter olja 1 ggr per år, blir mellan 3000 och 5000 mil
Bättre sparbössa har jag aldrig haft tidigare

sspc
2013-01-31, 14:52
Tur att man kör en äldre bil. Har kört min 1,9 TDI -98 58000 mil utan större kostnader. Bytt stötdämpare runt om + fjädrar bak, kamrem (några gånger !!)bromsskivor+ belägg och 4-5 länkar i framvagnen samt ett relä till intervalltorkarna. Byter olja 1 ggr per år, blir mellan 3000 och 5000 mil
Bättre sparbössa har jag aldrig haft tidigare

Exakt min erfarenhet och delar på min GTD
Lite drivknutar oxå annars på pricken.

outrunner
2013-01-31, 17:19
Hej.

Har en bil med 1,4 Tsi(bi) kamkedja + lite annat byttes vid 6500 mil pga ja ni vet ju..:)
Sedan har jag bytt en skyltbelysningslampa + höger halvljuslampa. 3 uppsättningar torkarblad oxå.
Bilen har nu gått 9500 mil (2007a) och en mer felfri och bra bil har jag aldrig haft. I snitt har den dragit 0,65 liter per mil under dessa år. Aldrig behövt fylla på olja mellan servicarna.
Så jag är otroligt nöjd med kvaliteten...förutom den lilla(?) detaljen med kamkedjan då..

Om ett par veckor får jag min nya Golf 140GT....utan kamkedja.. :)
Hoppas att denna ger mig lika bekvmmersfria mil som den gamla har gett.

P.

Chesmal
2013-01-31, 20:09
Jag kan ju säga att den R32 som jag har 2007:a har dragit mer service och pengar på mitt ägande under 4 månader än vad min golf gtd 2001 har krävt under hela sin livstid (köpt ny)

R32 har gått 6500 mil
GTD 23000 mil

Webasto med tillhörande bränslepump bytt i december.
Mekatronik byte nu i februari.
Sedan står vattenpumpen på tur.
Sedan knakande i el servot för styrningen.
Sedan brakar säkert nåt annat.

Går inte att jämföra dom bilarna i kvalitet på samma dag.

Har haft min sen början av 2008, och har inte upplefvt något , utvöer vanlig standard service, trist ;(

AXL72
2013-01-31, 21:34
Har ägt två bilar som krävt ordentliga motorrenoveringar. Båda två har varit BMW.

Marcus
2013-02-01, 10:11
Det blir alltid knepigt när folk börjar läsa på forum och dra förhastade slutsatser beträffande volym på antal fel utan att se helheten. Det många missar i det här sammanhanget är hur många enheter som sålts av aktuell drivlina, bilmodell etc. Volkswagen säljer enormt många enheter, både enskilt i Sverige och i världen totalt. Jämför med uddamärken som Mazda, Mitsubishi, Honda m.fl. som knappt existerar i Sverige, än mindre i övriga Europa. Hur många dieselmotorer säljer Honda i Europa jämfört med Volkswagen? Och hur många utav Hondas dieselmotorer är R4, R5, V6, V8, W12?

Allt snack om driftproblem med Volkswagen måste sättas i relation till antalet sålda enheter. Sen vet inte jag om en sådan jämförelse ger bra eller dåliga siffror för Volkswagen, men det är en sådan jämförelse man behöver göra.

wibmag
2013-02-01, 21:39
Ja, en bra tråd som spårar lite, ämnet är intressant, MiWi gör ett vad jag tycker är ett bra debattinlägg, inte alla som tar sig tid att formulera sådana tankebanor i sina inlägg. Att alla FAKTA sen inte stämmer inser den som tillbringar viss del av sin tid på olika forum. Hoppas ni kan bli lyckliga kompisar o fortsätta ge bidrag till detta kvalitetsforum.

Henrik.M
2013-02-01, 23:17
Ja, en bra tråd som spårar lite, ämnet är intressant, MiWi gör ett vad jag tycker är ett bra debattinlägg, inte alla som tar sig tid att formulera sådana tankebanor i sina inlägg. Att alla FAKTA sen inte stämmer inser den som tillbringar viss del av sin tid på olika forum. Hoppas ni kan bli lyckliga kompisar o fortsätta ge bidrag till detta kvalitetsforum.

Har inga problem men någon på detta forum , har raderat vår lilla diskussion eftersom det tog bort fokus från tråden i sig.
Så kan vi återgå till ämnet.