handdator

Visa fullständig version : GTI Mk VI motormapping



jan0ande
2013-01-17, 16:57
Hej. Finns det någon som har erfarenhet av motoruppgradering med PPC eller superchips. Med BSR PPC får man ut 240 Hp
och det finns en anledning till det eftersom det inte är samma motor som i R-modellen. Superchips som säljs via Motor Nord
tar ut 260 Hp vilket verkar lite märkligt att man törs kan jag tycka. Har någon hört talas om motorhaverier efter en sådan uppgradering ?

J-O

Crille82
2013-01-17, 18:57
Har kört med Superchips programvara (uppdaterad med med Bluefin) sedan snart två år. Först "stage 1" och nu "stage 2" sedan snart ett år. Bilen fungerar klockrent, har aldrig uppfört sig minsta märkligt eller registrerat något i felminnet. Nackdelen med steg 2 är att det blir tufft med fästet på de låga växlarna och att kopplingen tenderar att slira lite vid maxvrid på de högre växlarna.

mybluefin.co.uk kör just nu en kampanj, 395 GBP inkl. frakt. Beställde själv direkt från England, fungerade klockrent, både med snabb frakt och frågor via mail.

Har flera familjemedlemmar och vänner med samma erfarenhet...

Ama303
2013-01-20, 11:44
Har också kört med Superchips bluefin på min gamla GT -10:a i över ett år med lyckat resultat.
Skulle använda samma enhet till min gti35 nu men det visade sig att firmwaren i min bluefin inte var kompatibel med gti ed35, så nu är min enhet på väg till england för en firmware upgrade.
Kundsupporten är riktigt bra hos superchips. Man får svar på alla frågor inom ett dygn och de är riktigt hjälpsamma.
Skulle du byta bil så har du, inom ett år från köpet av bluefin, rätt till ny mjukvara till din nya bil helt kostnadsfritt. Förutsatt att du återställt föregående bil till original.

Peter-C
2013-01-20, 12:43
BSR – Jag har uppgraderat med PPC från BSR. Har DSG låda i min bil, därför stannar jag med typ ”Stage 1”. Inga negativa effekter efter ca 4500 chippade mil. Nu är jag en normal brukare som t.ex. inte skulle få för mig att utnyttja ”launch controlen” eftersom det eventuellt äventyrar DSG lådans hållbarhet. Hade man haft manuell så skulle jag provat Superchips ”Stage 2”.

Har kört BSR i ett flertal fordon genom åren och är nöjd.

Superchips verkar ligga högre i effektuttag. Framför allt är det billigare direkt från UK. Servicen har jag förstått är mycket bra. Nästa bil – då kanske man skulle gå på Superchips bluefin, vi får se.

/Peter

Gasekke
2013-01-20, 13:05
DSG lådan håller nog utan problem med den typen av moderat trimning , jag åkte med org koppling och ca 360 hk 4xx vrid å min R och höll finfint. Men det är kanske lite olika innehåll i gti lådan? Oron över att spränga en DSG låda är lite överdriven enligt mina erfarenheter och i min bil testas det hårt med mkt vrid och effekt i allt från klistrad stripp -bana-gatbil.
Sprängt en org koppling iofs men det var bara väntat. Nu kör jag med med den nya specen på R koppling vw org och med uppdaterad DSG mjukvara så håller det finfint.
Erik

Peter-C
2013-01-20, 16:36
DSG lådan håller nog utan problem med den typen av moderat trimning , jag åkte med org koppling och ca 360 hk 4xx vrid å min R och höll finfint. Men det är kanske lite olika innehåll i gti lådan? Oron över att spränga en DSG låda är lite överdriven enligt mina erfarenheter och i min bil testas det hårt med mkt vrid och effekt i allt från klistrad stripp -bana-gatbil.
Sprängt en org koppling iofs men det var bara väntat. Nu kör jag med med den nya specen på R koppling vw org och med uppdaterad DSG mjukvara så håller det finfint.
Erik

Det är säkert rätt, man oroas i onödan.:-)

Har stundom kört med ganska tungt lastat ”cargo släp” med denna bil i högsommarvärme utan problem, Det borde fresta på.

/Peter