handdator

Visa fullständig version : byta kylarvatten på 16v motorn



stoffe
2013-01-16, 13:33
Hej! jag har ett problem, min ventil till värmen i kupen läcker och jag skulle behöva byta den, hur göt jag för att byta kylarvätska,
jag har förståt att jag lossar slangen längst ner på kylaren och låter allt rinna ut. Skall detta göras med ett varmt system eller ett kallt system hur gör jag sedan för att lufta kylar systemet när jag fyller på det,1017
ventilen som sådan
1018
bilden är tagen från sidan och den läcker vid främre slangklämman
1019

stoffe
2013-01-16, 14:59
ingen som vet hur man luftar 16v efter att man fyllt på kylarvätska i systemet?

Haugeman
2013-01-16, 17:37
Töm med kallt system. Spelar egentligen ingen roll men jobbig att hantera stora mängder varmt vatten:D

När du e klar fyller du bara upp med vatten och glykol och startar bilen med locket av på reservoaret. Full värme på inne i kupén så du får full cirkulation i värmepaketet. Låt bilen gå till motorn är varm och termostat har öppnat osv så borde mesta av luften vara borta. Toppa upp till rätt nivå i reservoaret. Dom är även lite självluftande så är något kvar bör det försvinna när du kör med bilen

Kolla bara att du får bra med värme in i kupén osv. Är där det kan sitta luftfickor oftast, men varva motorn lite så du får fart på vattnet genom vattenpumpen så bör det inte vara nått problem.


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2