handdator

Visa fullständig version : Kamremsfråga: vad händer?



Vee-Eight
2013-01-13, 13:21
Köpte mig en Jetta 2:a i höstas att ha som vinterbil. Inköpspriset var en flaska Cpt Morgan Spiced Gold. Jag är fruktansvärt nöjd med bilen; rollad mattsvart och med äkta Biltema svarta navkapslar. Mao; helt ostjälbar bil, och repor är ett minne blott.

Hursom; jag frågade föregående ägare gällande status på kamrem. Svaret blev:
"Det är min svärmors gamla bil, och svärmödrar byter inte kamrem."
Jag tror således att det kan vara dags. Nu till min fråga:

Vad händer när kamremmen går av? Blir det ventilsallad eller stannar motorn?

Det är för stunden lite ebb i pluskan, så slipper jag utgifter för service just nu så vore det finemang.

Vee-Eight
2013-01-13, 13:24
Det är en 1,6 8V.

J.L
2013-01-13, 13:44
Hej och välkommen hit

Ryktet säger att 8v-maskiner från VW har såpass marginal att ventilerna inte kolliderar med kolv vid brusten kamrem, men detta är inget jag bekräftar eller lovar.

Lyft av kåpan, sitter med två clips, och kolla skicket på remmen, en ny är inte så farligt dyr om du byter själv, så är du osäker så byt, bilen var ju billig, och ska du bara ha den över vintern så rulla på, håller den så håller den.

Caddy1988
2013-01-13, 13:48
en rem är billigare än kostnaden av en ventilsallad. Jag köpte också en begad bil med torr rem, men mycket bra spännare, så jag bytte rem, 210 kr för en continental rem till en 1.6d, och där tål det inte att den går av, resonerade att remmen är billigare byta, än att köra av den

a128
2013-01-13, 14:39
Troligen handlar det om en lågkompad 1,6:a ( komp=9:1 ) avsedd för 91 oktanig bensin, så mycket trolig klara den ett brott/kuggning

Vee-Eight
2013-01-13, 18:06
Det är en 74hk, så det är nog en lågkomp.
Har faktiskt aldrig haft en bil med kamrem förr. Sommarbilen är en småtrimmad saab 96:a som har kamdrev. Tidigare har det bara varit kedja.

Hur kontrollerar jag spännarens hälsa? Missljud och glapp?