handdator

Visa fullständig version : Biltema bromsok



johan karlberg
2013-01-11, 19:03
Hej!

Har iofs en SEAT LEON 1.8t 180hk, men det är ju samma som golf 4,

Har köpt ett nytt fram OK på biltema, dock så är det inte samma storlek på stommen, kolven är samma dock.

Verkar passa med glidpinnarna också.

Det sitter 312mm skivor fram på min, vet inte om det är andra OK då? Borde va samma OK men annan okhållare bara?

Vad tror ni?

Skruvat verkar bara ha en modell bromsok också?

Väldigt tacksam för era tankar.

VWGolIV
2013-01-11, 20:56
De bromsok jag köpt från biltema har varit för dåliga, dvs dåliga värde på bilprovningen trots att jag bytt allt och gjort rätt.
Testat på mer än en bil...

Köper inte fler ok från Biltema tyvärr.

johan karlberg
2013-01-12, 09:35
De bromsok jag köpt från biltema har varit för dåliga, dvs dåliga värde på bilprovningen trots att jag bytt allt och gjort rätt.
Testat på mer än en bil...

Köper inte fler ok från Biltema tyvärr.

Har de inte ens gått igenom menar du?

Kanske blir ojämn bromsverkan nu då om jag tar ett original och ett ifrån biltema?

MiWi
2013-01-12, 12:13
Biltema-oken passar dels inte din bil, dels fallerar de oftast i bromstestet.

Använd Ebay, kostar mindre att köpa originalok då.

Fredrix
2013-01-12, 12:44
Nu kanske biltemakvalitén är varierande.. Brukar köpa original men kört några år med biltema-ok på min 940 utan problem.

Angående dåliga värden så borde väl samma kolvarea som original ge samma tryck ?

VWGolIV
2013-01-12, 13:42
Det ena paret gick igenom, men så fick också besiktningsmannen göra testet 5 gånger!!!

Så köp ej biltema, köp hellre begagnat på skroten vilket jag gjorde och renoverade upp istället.

Caddy1988
2013-01-12, 14:21
Det jag har upplevt ang biltemas grejer, är att gummitätningar m.m. i broms och framvagnsdelar, är av urusel kvalitet

MiWi
2013-01-12, 14:34
Angående dåliga värden så borde väl samma kolvarea som original ge samma tryck ?

Enligt logiken, ja.

Enligt Biltemas sten-sax-påse kvalitet - definitivt nej.

Duratec
2013-01-13, 08:58
Hmm, isf måste det nästan vara måndagsexemplar ni råkat ut för? Eller om det kanske är olika kvalitet för olika bilar?
Har även jag kört med Biltemas bromsok under flera års tid (runtom faktiskt), men på en volvo v70 -98. Inga problem alls under dessa år...
Oken består ju bara av en stomme med bromsolja samt en kolv som rör sig med hydrauliken från bromsservot och tätas med gummitätning, så det kan inte bli så fel?
Sedan kan man väl diskutera huruvida tätningar håller lika länge som ett "original", men det är ju en annan sak.

a128
2013-01-13, 09:16
Mister auto har hyggliga priser på utbytesok då får man ok från TRW, som regel kan man renovera upp dom ok man har med en repsats

Hos biltema hittar man bara överprissatt kinaskräp som man riskerar sin egen hälsa med (och även andras med)

berlands
2013-01-13, 10:54
Mister auto har hyggliga priser på utbytesok då får man ok från TRW, som regel kan man renovera upp dom ok man har med en repsats

Hos biltema hittar man bara överprissatt kinaskräp som man riskerar sin egen hälsa med (och även andras med)

Min erfarenhet är också att kvalitén på Biltemas prylar är högst varierande, gäller inte bara deras bromsok.
Har man tur så funkar prylarna, har man otur så funkar det inte alls eller passar väldigt dåligt.

Verktyg man inte använder så ofta eller mindre kritiska prylar (typ slangklämmor) vågar jag handla där.
Men kritiska eller svårbytta prylar t.ex. delar som sitter djupt inne i motorn, koppling, etc. handlar jag hellre från t.ex. Autodelar eller Skruvat eller liknande.

/Berlands

a128
2013-01-13, 16:40
Jag kanske överdrev litet men deras verktyg och oljor håller dock en hög klass