handdator

Visa fullständig version : Skallrar i framvagnen Golf GTI IV



mtm
2013-01-09, 12:45
Har en tid, osäker på exakt hur lång tid, haft ett "skallrande" ljud från min framvagn.

Inte ett klonkande.
Inte ett dunkande.
Inget skrammel.

Utan det bästa jag kan komma på för att beskriva det är att det skallrar.

Det är speciellt påtagligt nu när det är vinter och vägarna är ovanligt ojämna med snö slask och is.

Skallrandet hörs tydligt både inne i kupén och utanför.

Till saken hör att jag för ca 2-3 år sen "renoverade" framvagnen med ett sådant här kit (http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Suspension/Refresh_Kits/ES248440/). Bilen hade då gått ca 15.000 mil, idag har den gått strax över 18.000 mil.

Bytte även bussningar till krängningshämmaren, samt "tallrikarna" som sitter högst upp på stötdämparen (under huven) vid samma tillfälle.

Har påpekat detta oljud på de senaste besiktningarna och trots att besiktningsmännen kollat extra noggrant har de inte kunnat se att något är galet. De har snarare påpekat hur fräsch framvagnen är för att vara så pass gammal och gått så pass långt.

I övrigt är det inga konstigheter med fjädring/stötdämpare som jag kan se. Bilen kränger inte ovanligt mycket och är inte svampig eller "gungig".

På vintern kör jag med 17" fälgar med 1cm spacers, och på sommaren har jag 18" utan spacers.

Skallrandet finns där även på sommaren, men är inte lika påtagligt då - antagligen eftersom vägbanan inte är lika ojämn då.

Har OCD så oljud/oväsen stör mig något fruktansvärt... :(

Ideér?

Sn00k
2013-01-09, 15:25
"Bytte även bussningar till krängningshämmaren", det hade du gjort ja.. läste för snabbt =)

bromssköldar som rostat av i nått öra?

mtm
2013-01-09, 18:42
"Bytte även bussningar till krängningshämmaren", det hade du gjort ja.. läste för snabbt =)

bromssköldar som rostat av i nått öra?

Ja, bytte både bussningarna mellan chassi och hämmare och bussningarna på båda ändar av "stagen" (som fäster hämmarn i länkarmen).

Kan jag ha monterat något fel? Bak och fram, upp och ner eller in och ut?

Hmm, bytte bromsskivor och klossar för typ 1.5-2 år sedan, märkte ingenting då. Borde inte besiktningen ha fångat upp detta när jag bad dom titta extra noggrant? Får väl gå ut och rycka i skiten för att vara på säkra sidan.

Samtidigt känns lösa bromssköldar som att det skulle ge upphov till mer av ett skrammel och inte skaller, men vad vet jag? :)

Vad var din tanke med kräningshämmaren? Något du vet av erfarenhet/sett förut?

:D

Sn00k
2013-01-10, 01:51
hade skrivit ett ganska långt svar and kränghämmarbussningarna, främst den inre högra som brukar spöka, och även länkat till en video på hur det kan låta.. men troligen inte det ifall du nu bytt dom =)

ett par frågor dock, är bilen sänkt? =)

i vilket skick är bakre motorfästet? ("hundbenet")
det är nämligen känt för att kunna nöta ner gummi-kuddarna å hamna emot framvagnsbalken och ge ett otrevligt ljud som kan vara svårlokaliserat då det sprider sig.

värmeplåten på katalysatorn, sitter denna fast riktigt? är katten hel, inga oljud om du slår på den underifrån med handen?

utöver det så är inre styrleder ganska vanligt, men det brukar kännas som ett litet glapp i ratten när man kör på ojämnheter..

topplagringarna är också väldigt kända för att spöka ur, dom är lite känsliga även för hjulvinklar.. och det verkar även vara många som monterar dessa galet.

mtm
2013-01-10, 10:31
Attans, men länka gärna till videon. Det är ju trots allt jag själv som gjort all service och renovering/reparationer, så jag kan säkert ha gjort något fel. ^^

Bilen är ej sänkt (mer än vad GTI'n är som standard).

Hundbenet "renoverades" 15/11-2009 (vid 13713 mil), då byttes allt gummi ut mot polyuretan-diton samt nya bultar.

Finns ingen värmeplåt på katalysatorn då det sen Julen 2011 sitter ett Ferrita turbo-back system med "race"-katt monterat.

Inre styrleder byttes också i samband med framvagns-renoveringen, upplever inget glapp i ratten.

Mycket möjligt att de topplagringarna som monterades var av bristande kvalité, alternativt att jag monterat dom fel. ^^

Hjulvinklar vet jag ingenting om, annat än att en 4-hjuls inställning är gjord EFTER framvagns-renoveringen.

När det gäller oljudet så är jag övertygad om att det kommer från hjulupphängningen på något sätt. Även fast jag är medveten om att ljud kan färdas på de mest konstiga sätt, så är jag iaf 90% säker.

mtm
2013-01-12, 15:51
Poke:ar Sn00k (och alla andra) :)

Sn00k
2013-01-12, 16:59
jag röstar på topplagringarna..! =)

..men svårt att säga utan att höra ljudet.

Lillen
2013-01-12, 17:48
Har exakt alla dessa ljud på min Octavia.
I följande ordning.

Hämmarbussningarna.
Topplagringarna.
Hämmarstagen.

Ser ju att du bytt det mesta.
Men 3år är ändå tre år , var handlade du dina grejor när du renoverade sist?
Topplagringarna kan ju variera grymt mycket i kvallitet beroende på leverantör.

mtm
2013-01-13, 21:32
Har exakt alla dessa ljud på min Octavia.
I följande ordning.

Hämmarbussningarna.
Topplagringarna.
Hämmarstagen.

Ser ju att du bytt det mesta.
Men 3år är ändå tre år , var handlade du dina grejor när du renoverade sist?
Topplagringarna kan ju variera grymt mycket i kvallitet beroende på leverantör.

Köpte ett kitt från ECSTuning (se länk i första inlägget). Iom att det är ett kitt och ska vara attraktivt prismässigt, så kan jag definitivt tänka mig att de valt de absolut billigaste leverantörerna på allt. Mao stor risk att det är skit-kvalité.

Förstod inte riktigt ditt inlägg. Har du haft detta oljud och när du bytt det du listar så har oljudet försvunnit eller? :)

Bussningar/lagringar förstår jag. Men hur kan själva stagen orsaka oljud? Eller menar du bussningarna i stagen?

Hur kan jag felsöka detta? Det jag menar är, hur listade du ut vad det var som orsakade oljuden? Vill helst inte leka reservdels-bytare (dyrt!), men i värsta fall får det väl bli så. :)

Lillen
2013-01-13, 21:50
Har inte bytt ännu.
Har alla delar.

Däremot har jag fått oljuden i den ordningen.
Så vi får se om något ljud är kvar efteråt.
Skall renovera allt de som beskkrivs.

mtm
2013-01-15, 12:21
Jag förstår!

mtm
2013-02-26, 11:47
Eftersom vi har sånt förträffligt vägunderhåll i Stockholm så körde jag i lördags kväll sönder BÅDA kränghämmar-stagen!

Så efter att ha monterat bort de trasiga och nu åkt utan ett par dagar så kan jag konstatera att skallrandet är kvar.

Därför, efter att läst igenom tråden, drar jag slutsatsen att det "måste" vara topplagringarna som är orsaken till skallret. Kommer även byta ut gummit när jag ändå är där och river.

Är det någon som vet om man kan komma åt och byta allt utan att behöva plocka isär hela framvagnen? Dvs, räcker det med att komprimera fjädern och sen släppa på topp-bulten så kan man få ner "paketet" så pass mycket att man kommer åt allting?

1287

mtm
2013-03-04, 12:03
Är det någon som vet om man kan komma åt och byta allt utan att behöva plocka isär hela framvagnen? Dvs, räcker det med att komprimera fjädern och sen släppa på topp-bulten så kan man få ner "paketet" så pass mycket att man kommer åt allting?