handdator

Visa fullständig version : VW Golf 2005 rostskyddsgaranti? (Bilder)



Kungen123
2013-01-07, 23:15
Hejsan.

Jag var inne hos min lokala Volkswagenverkstad förra månaden och visade upp min vänstra framskärm som är rostig. Det var stora bubblor under lacken med rost under. En verkstadstekniker kollade på bilen och tog bilder på båda framskärmarna. Det är dock vänster fram som är rostig. Höger har börjat få lite bubblor, rosten syns bara under skärmen. Ett instrument användes för att mäta bilens lack för att se om den varit omlackerad innan, vilket den inte varit. För övrigt är den helt rostfri.

Verkstadsteknikern tog även bilder på mina trösklar och sa att det också behövdes lagas. Fast jag åkte egentligen bara för min vänster framskärm, då den såg för jävlig ut. Skämmigt att köra så på stan.

Bilderna skulle skickas till Södertälje för bedömning och jag fick information om att det fanns två alternativ. Antingen står VW för hela kostnaden eller så skulle jag få betala 30% och VW resterande 70%. Perfekt tänkte jag, 30% är inte så farligt för att få skärmarna bytta (skärmarna lagas tydligen inte) och för att laga trösklarna. När jag frågade hur mycket jag skulle få betala så fick jag som svar ca 5000-6000 kr. Helt galet ju, är det verkligen så dyrt?

Verkstadsteknikern var jättetrevlig och sa att han skulle försöka att få arbetet utfört på goodwill så att jag slapp betala något alls. Det var kontoret i Södertälje och ingenjörerna där som bestämde. Han såg att bilen för övrigt var i fint skick och att miltalen bara var ca 9000.

Efter några veckor åkte jag tillbaka till plåtverkstaden och frågade hur det gick med bedömningen. Verkstadsteknikern säger då att VW accepterat att ta in bilen men att jag måste betala 30% då det inte finns något hål på skärmarna. Trösklarna skulle de laga gratis då det var ett konstruktionsfel på denna modell (vattnet kunde inte rinna ut). Så jag måste alltså betala ca 6000 kr för detta jobb som man tycker VW ska stå för.

Om det är ett hål så utför de arbetet gratis annars inte. Frågan är hur svårt det är att få hål i rosten? Är det något man kan göra för att "dra igång" processen?

Jag var för övrigt inne hos min lokala Mercedesverkstad med en kompis då han hade ett ärende där. Visade då upp min Golf för plåtverkstaden och jag frågade om de hade lagat det gratis om det var en Mercedes. Till min förvåning svarade de att det skulle täckas under rostskyddsgarantin och lagas gratis. De erbjöd sig att laga mina båda skärmar för ca 2500 kr, men utan garanti på att rosten försvinner för alltid.

Är det någon annan som haft samma problem? Om inte vad tycker ni om mina skärmar och trösklar? Vad hade ni gjort i min situation? En sak är säker, glöm VWs 12 års rostskydd.


987988989

Peter-C
2013-01-08, 12:25
Hej Kungen.

Som du säger så gäller rostgarantin mot genomrostning. I min värld så har det gått väldigt långt när det är rosthål. En sak är säker, det blir hål med tiden......

Gravrost skapar porer som är svåra att få bukt med på djupet. Det slutar inte att rosta i porerna fast man slipat eller punktblästrat samt spacklat/lackerat ovanpå stället. ”2500:- alternativet” är ett sådant. Hade det varit i förstadiet med lätt ytrost då kunde man köra på det alternativet. Nu är det ju frågan om ”gravrost”. (Det har tyvärr gått förlångt).

Jag hade tagit självkostnaden på 6000:- och därmed bl.a. fått nya plåtdelar. Denna lösning blir ju varaktig och du får en fin bil till våren!

/Peter

Kungen123
2013-01-08, 13:01
Här kommer bilden på tröskeln. Jag laddade upp den men tydligen blev det något fel.
990

Kungen123
2013-01-08, 13:12
Hej Kungen.

Som du säger så gäller rostgarantin mot genomrostning. I min värld så har det gått väldigt långt när det är rosthål. En sak är säker, det blir hål med tiden......

Gravrost skapar porer som är svåra att få bukt med på djupet. Det slutar inte att rosta i porerna fast man slipat eller punktblästrat samt spacklat/lackerat ovanpå stället. ”2500:- alternativet” är ett sådant. Hade det varit i förstadiet med lätt ytrost då kunde man köra på det alternativet. Nu är det ju frågan om ”gravrost”. (Det har tyvärr gått förlångt).

Jag hade tagit självkostnaden på 6000:- och därmed bl.a. fått nya plåtdelar. Denna lösning blir ju varaktig och du får en fin bil till våren!

/Peter

En ny skärm kostar ca 1300 hos Mekonomen sen ska den lackas. Kanske lika bra betala 6000 kr och få allt gjort hos VW.
Surt ändå att de inte vill fixa skärmarna gratis trots att de känner till problemet. Verkstadsteknikern visade mig "problembeskrivningen" på datorn. Det är just genomrostningen som fattas på min skärm för att de ska ta på sig hela kostnaden.

Men om har någon erfarenhet av detta arbete?

sspc
2013-01-08, 16:21
Vägsalt borde förbjudas

Peter-C
2013-01-08, 17:32
Trodde det var bägge skärmarna….. Är de galvade för 1300:- tro?

Men det ska rostskyddas + lackas enl VAG instruktion osv. Kör du enligt VAG förslaget så har du kvar rostgarantin för vad den nu är värd.

ssspc - Håller med om vägsaltet. Borde bilda en "folkfront" mot salt :-)

/Peter

a128
2013-01-08, 17:33
Eller så gör man en rostskyddsbehandling för 5000-6000:- när bilen är ca 3-5år gammal
ganska lite pengar för en bil som kostat kanske 300.000:- ny


http://www.swerust.se/
http://www.dinitrolcenter.se/
http://www.rostskydd.info/

(undvik Tectyl det är inget bra rostskydd)

funderar på att lämna in min nyligen inköpta MK6:a från 2009 i sommar på en sådan behandling

Amazonas
2013-01-08, 18:21
Eller så gör man en rostskyddsbehandling för 5000-6000:- när bilen är ca 3-5år gammal
ganska lite pengar för en bil som kostat kanske 300.000:- ny


http://www.swerust.se/
http://www.dinitrolcenter.se/
http://www.rostskydd.info/

(undvik Tectyl det är inget bra rostskydd)

funderar på att lämna in min nyligen inköpta MK6:a från 2009 i sommar på en sådan behandling

Hjälper ju knappast mot rena konstruktionsfel eller galvsläpp. Är ju mer för att skydda chassi, hålrum etc. Så i detta fallet hade det inte hjälpt ett dugg med att få bilen dränkt i massa klägg :)

Kungen123
2013-01-08, 22:31
Trodde det var bägge skärmarna….. Är de galvade för 1300:- tro?

Men det ska rostskyddas + lackas enl VAG instruktion osv. Kör du enligt VAG förslaget så har du kvar rostgarantin för vad den nu är värd.

ssspc - Håller med om vägsaltet. Borde bilda en "folkfront" mot salt :-)

/Peter

Bilden är tagen på vänster framskärm. Höger framskärm har börjat "bubbla", men rosten syns inte än iallafall (kanske lite om man kollar nerifrån). Jag visade främst upp bilen pga vänster framskärm. Sen tog verkstadsteknikern även bilder på höger framskärm och båda trösklarna. Han sa att det var lika bra att fixa det i samma veva.

Annars är bilen helt rostfri, aldrig någon anmärkning hos bilprovningen.

Det är bara dessa skärmar och trösklar :/