handdator

Visa fullständig version : DSG problem



magnusT
2013-01-07, 13:21
Detta var ingen trevlig läsning:
http://www.teknikensvarld.se/2012/12/29/37192/volkswagen-passat-slut-som-taxi/

DPC
2013-01-07, 18:00
Nej, det är trist. Är det den sex eller sjuväxlade lådan som strular?

a128
2013-01-07, 18:16
troligen den 7 växlade i kombination med 1,4 liter tsi motorn på ca 150 hk

det är ständigt sådana till salu hos kvarndammen

Gurkiz
2013-01-07, 18:50
Fick höra på jobbet att det var pga av att motorerna inte höll, vet att man bytt mycket toppar på dem tex och
de säljer tydligen förstärkta versioner i Tyskland men det var inte aktuellt att ta hit. (Vilket känns konstigt)
Men det har blivit upp till 200.000kr i garantikostnader på varje bil så det är inte mycket till vinst, ganska självklart att det inte går att ha det så!

Det är vad jag fått veta på jobbet iallafall :)

DPC
2013-01-07, 19:20
troligen den 7 växlade i kombination med 1,4 liter tsi motorn på ca 150 hk

det är ständigt sådana till salu hos kvarndammen

Det var det jag misstänkte. Dock skumt att Vw rekommenderar Touran istället, enligt deras hemsida så har även den DSG7.

MiWi
2013-01-07, 20:20
Den 7-växlade har ju alltid strulat. Kan tänka mig att mycket start/stopp i kombination med hög vikt samt på maxgränsen på acceptabelt vridmoment dödar dem.

Förstår fortfarande inte hur VAG kan ha så förbannat dålig kvalitet på DSG efter 10 års produktion. Säg någonting som faktiskt är problemfritt med den lådan?

Peter-C
2013-01-07, 21:33
Läser man inlägget så får man bilden av att kombinationen med gasdrift / DSG7 / Taxi skulle vara det som triggar problemen…. Måste säga att jag inte förstår. Bensin eller gas spelar väl ingen roll. Touran eller Passat spelar knappast någon roll. Diesel kan jag förstå då TDI har högt vridmoment, dock ihop med DSG6 vad jag vet.

DSG6 är väl tillförlitlig nu för tiden, så även Audis S-tronic.

/Peter

Marcus
2013-01-07, 22:02
Läser man inlägget så får man bilden av att kombinationen med gasdrift / DSG7 / Taxi skulle vara det som triggar problemen…. Måste säga att jag inte förstår. Bensin eller gas spelar väl ingen roll. Touran eller Passat spelar knappast någon roll. Diesel kan jag förstå då TDI har högt vridmoment, dock ihop med DSG6 vad jag vet.

DSG6 är väl tillförlitlig nu för tiden, så även Audis S-tronic.

/Peter

Spelar nog ingen roll om det är TSI (bensin) eller TSI Ecofuel (bensin/gas). Dock är det så att taxibilarna är TSI Ecofuel därav att problemet uppkommer tillsammans med TSI Ecofuel. Hade taxibilarna varit TSI Multifuel (bensin/etanol) DSG7 så hade det blivit samma problem.

Peter-C
2013-01-07, 22:20
Spelar nog ingen roll om det är TSI (bensin) eller TSI Ecofuel (bensin/gas)............

Ja, det tror jag med!