handdator

Visa fullständig version : Dålig värme



Caddy1988
2013-01-03, 21:13
Har monterat nytt värmepaket, och har raka rör till värmepaketet, skall det verkligen bara komma fisljummen luft, eller skall det på full värme vara så varmt, så man knappt kan hålla händerna i utblåset?
Jag får inte full temp, om jag inte har pappskiva framför kylaren, och det är bara -10 grader, tempen går då upp till normal, kanske strax över mitten. Upplever att värmen blir bättre om jag kör på 3an och varvar mer. Kan det vara termostaten? Vattenpumpen borde det ju inte vara, då borde han ju koka, efter som det skulle cikulera sämre.
Några andra tips?

Detta gäller en 1988 caddy med 1,6d motor i bilen, det borde ju dessutom bli äckligt varmt i en caddy kan tyckas.

J.L
2013-01-03, 21:18
Termostat helt klart, den stänger antagligen inte helt tätt.

Caddy1988
2013-01-03, 22:07
Ja jag ska testa byta imorgon då

larra
2013-01-04, 20:38
Ta ur termostaten släng den i en kastrull och sno frugans kött termometer så kollar du vid vilka grader den öpnnar, en som funkar ok ska öpnna vid 90c öppnar den tidigare ska du köpa dig en "vinter termostat" som öppnar vid 90c då kan jag garantera att du får värme i bilen




//Larra

Caddy1988
2013-01-04, 21:20
Satte i en ny wahler termostat utan resultat, samma skitvärme fortfarande, måste vara för klent värmepaket, eller så är det för dålig cikulation i värmepaketet. Vattenpumpen kan det ju inte vara, eftersom inte bilen blir för varm, den håller nu normal temperatur med pappskivan borttagen framför kylaren.
Kör jag fläkten på 1ans hastighet, så känns luften hyfsat varm, drar jag däremot upp på 3ans fart, så blåser det rent av kallt.
Tror jag monterar en extra cirkpump, så jag får bukt på problemen tills vidare.

Caddy1988
2013-01-04, 21:23
Larra jag slängde den gamla i vattenkokarn i garaget, och höjde tempen sakta, den började öppna närmare 90°c och fullt öppen vid 93 grader, den nya ides jag inte ens testa.

J.L
2013-01-04, 21:56
och har raka rör till värmepaketet

Med detta menar du att du saknar övertrycksventilen som skyddar värmepaketet från att spricka.

Så tolkade jag det iaf, men lika bra att fråga.

Du har två slangar till/från värmepaketet, vid torpedväggen sitter en ventil, med en liten slang över till den andra, om denna finns och värmen nu blir bra i motorn kan denna vara boven.

Då borde du iofs inte få värme alls.

Borde sitta även på Caddy, men är inte säker.

Lillen
2013-01-04, 23:44
Luktar vattenpump lång väg!

Caddy1988
2013-01-05, 00:47
J.L Har inga ventiler alls, bara raka rör
Lillen, varför går den inte varm i övrigt, tänkte om cirk är dålig.
Om man ska byta pump, är det lika och byta hela huset då, så man får allt fräscht?

larra
2013-01-05, 03:02
Larra jag slängde den gamla i vattenkokarn i garaget, och höjde tempen sakta, den började öppna närmare 90°c och fullt öppen vid 93 grader, den nya ides jag inte ens testa.


då är det ju inget fel på den gamla termostaten :)

Caddy1988
2013-01-05, 19:05
Får behålla den gamla som reserv, ska testa med cirkpumpen ett tg, och hjälper det, så byter jag vp vid tillfälle

Caddy1988
2013-01-05, 20:50
Vart ingen skillnad med cirkpumpen heller. Antingen är det nåt allvarligt fel på bildjäveln, nu är jag fetless, eller så är det fel på värmepaketet

Henrik.M
2013-01-05, 21:14
Har monterat nytt värmepaket

Nytt eller "ett bättre" begagnat?

Om du bytt termostat , vattenpump och dessutom har raka rör in i värmepaketet så är det ditt värmepaket som har dåligt flöde.
Brukar bli det på gamla bilar då avlagringar från blockets kanaler samlas i värmepaketets trånga utrymmen.

Det du kan göra är att spola ur paketet med ex en vattenslang & hetvatten till att börjka med.
Blir det ej bättre , så tillsätt rent vatten och en lagom dos MASKIN DISKMEDEL i pulverform i kylsystemet , varmkör ordentligt.
Sedan tömmer du ut hela rasket (när bilen svalnat) och sköljer ur det ORDENTLIGT ett par gånger med rent vatten. (Varmkör mellan gångerna).
Jag har kört med avfettningsmedel i extremfall , men maskindiskmedel ska funka minst lika bra.

Funkar ej detta är det nytt paket som gäller.

Passa bara så du inte får paketsprängning på gavlarna när du varmkör , också en klassiker på värmepaket som stockat igen.

Är det ett sprillans nytt värmepaket så kan du bortse från ovanstående text.

Caddy1988
2013-01-05, 21:21
ja jag har ett sprillans nytt paket köpt på Meca

Henrik.M
2013-01-05, 21:32
ja jag har ett sprillans nytt paket köpt på Meca

Skumt.

Varmkör bilen , sen känner du på retursidan om den är varm/pissljummen eller kall.

Är den stekhet på tilloppssidan och pissljummen/kall på retursidan har du dåligt flöde genom paketet.

Kolla det och återkom , har en annan busenkel felsöknings metod också men den tar vi sen isf. (Annars blir det bara rörigt).
Vill veta hur slangarna känns först på tillopp resp retur vi VARM bil.


Föressten : Du har väl luftat ordentligt efter du micklat i systemet?
Har du en luftficka blir det ej varmt i bilen.

Fullt spjäll på värmepaket , Varmkör tills fläkten startar , låt fläkten köra klart , öppna försiktigt locket till kylvätskepåfyllningen och pys ut ångorna , självurluftande lock brukar ha sett sina bästa dar efter 25 år och är inte alltid så pålitliga.

Gör så ett par ggr och se vad som sker.

Har den värmekran till paketet eller är den styrd via spjäll? (Har ej koll på den detaljen på gamla CADDY)

Caddy1988
2013-01-05, 21:57
Har kran, men öppnat den, och visuellt kollat att den är öppen, och raka rör på andra ledningen, så full cirk med andra ord

Caddy1988
2013-01-05, 21:58
Ska varmkör ord imorgon, och meddela status

Henrik.M
2013-01-05, 23:05
Känn på slangen före värmekranen , efter värmekranen samt på returen från värmepaketet.
Ska vara lika varm på alla ställen om du har flöde möjligvis en aning svalare på returen ut från paketet pga av att vattnet kyls av en smula i paketet men ej pissljummen eller kall.

Caddy1988
2013-01-06, 14:49
INgen skillnad på slangarna, de är lika heta både in i paket, och ut ur paketet, men får bara fisljummen luft, måste vara plugg någonstans då, har ju till och med cirk pumpen där nu. Måste börja utreda vad som är galet, i den lilla kupé ska man ju rent av rinna bort, med full värme i bilen.

pinnen
2013-01-06, 15:59
dieseln är ju jäkligt ineffektiv att skapa värme på vintern, sitter det inte extra glödstift på dessa gamla som ska värma vattnet in i kupén? 3 st.? om dessa är borta eller trasiga så blir det inte någon govärme direkt... Edit: såg att du skrev att slangarna in i paketet är jäkligt varma, då borde det ju fungera, kommer inte heller ihåg hur det är på dessa gamla men på vissa värmepaket måste man dra ut översta slangen en bit för att lufta dom då den slangen har för hög punkt för systemet

Henrik.M
2013-01-06, 17:17
INgen skillnad på slangarna, de är lika heta både in i paket, och ut ur paketet, men får bara fisljummen luft, måste vara plugg någonstans då, har ju till och med cirk pumpen där nu. Måste börja utreda vad som är galet, i den lilla kupé ska man ju rent av rinna bort, med full värme i bilen.

Då verkar det ju cirkulera genom paketet åtm & jag förutsätter att slangarna sitter rätt , så du INTE har kastat om retur och tillopp på paketet.

Hur känns kylarslangarna?

Är den nedre vid termostaten lika het som den övre när fläkten går? (Termostat öppen).
Annars lufta rejält

En annan sak kan vara att du har för hög glykolhalt i kylarvätskan , kolla även det.
Över 50/50 blandning brukar reducera kylvätsketemp , ju mer glykol desto kallare blir systemet , tenderar oftast i en ljummen bil.

Caddy1988
2013-01-06, 19:05
50/50 blandat ja detta är skumt, måste undersöka ordentligt alltihop, men kör jag på 1ans fart i fläkten är det ganska varm luft, drar jag upp i 3an, blir den nästan kall, så verkar inte vara bra genomströmning i paketet. Undre kylarslang blir inte heller varm, trots ny termostat.

Caddy1988
2013-01-06, 19:06
dieseln är ju jäkligt ineffektiv att skapa värme på vintern, sitter det inte extra glödstift på dessa gamla som ska värma vattnet in i kupén? 3 st.? om dessa är borta eller trasiga så blir det inte någon govärme direkt... Edit: såg att du skrev att slangarna in i paketet är jäkligt varma, då borde det ju fungera, kommer inte heller ihåg hur det är på dessa gamla men på vissa värmepaket måste man dra ut översta slangen en bit för att lufta dom då den slangen har för hög punkt för systemet
Dessa gamla 1.6 dieslar har inga glödstift i vattnet, de är de nyare 1.9 dieslarna, och vad gäller värmepaketet, så gäller de också de nyare, i denna sitter paketet under topplocksnivån

Henrik.M
2013-01-06, 19:19
Är undre kylarslangen kall , då har du en termostat som strular eller en rejäl luftficka , oavsett man vill det eller inte. :)


Skrivet på forumspringaren.

Caddy1988
2013-01-06, 20:42
Nu fick jag undre kylarslangen också varm, plockade bort cirkpumpen, och lossade returslangen på paketet, och startade upp och kollade så jag fick cirk på vattnet där. Det spolade på ur returen, så jag tryckte tillbaka den och drog fast. Fyllde på 1 liter rent vatten som kokade i exp kärlet, och hade bilen på 2000 varv ett tag och klämde på slangarna fram och åter, for sedan ut och körde, och såg att tempen steg en bit över halva, sen sjönk den igen, så termostaten öppnade. Stannade och luftade ur i expkärlet, samt masserade kylarslangarna litegrann och fortsatte köra en stund. Värmen är bättre nu, men inte riktigt bra, kan nog misstänka vattenpumpen, eftersom värmen blir bättre om jag kör på högra varv. Ska byta hela huset och allt när jag väl byter, så allt är fräscht.

Caddy1988
2013-04-03, 23:51
Har bytt värmepaket igen, skiten som meca sålde höll 3 mån. Fick igen pengarna och köpte ett hella paket. Bytte även vattenpump, och nu får man svettas i bilen.

Caddy1988
2013-04-04, 06:36
köp inte värmepaket på meca, här i Luleå sålde de något billigt skit, men de tog 766 kr för det, och samma paket av samma tillverkare på ebay säljs så billigt som för 150 kronor på vissa ställen.
Paketet som är beställt till caddyn, var dessutom flera centimeter kortare än behr/hella paketet, som var lika stor som originalet.
Fick tag i ett behr/hella för 430 kronor.