handdator

Visa fullständig version : Råd vid köp av passat tdi 170 4m



Colfritz
2013-01-02, 10:25
Hej!
Jag är helt ny här och behöver lite hjälp.
Jag har kollat runt på familjebilar ett bra tag nu och fastnat för passat.
Känns som en bra bil för bra pengar med fyrhjulsdrift vilket jag vill ha.

Har kikat på lite 170 hästars dieslar från 2010 med premiumpaket.
Är det något speciellt jag skall kika efter på dem?
Något vanligt förekommande fel? Fällor?

Tacksam för alla tips jag kan få!

Amazonas
2013-01-02, 10:54
Tyvärr måste du kolla noga efter rost och galvblåsor. Vanligt på dörrarna och bakluckan. Kan våra åtgärdat, men då får man vara noga att kolla upp lackjobbet istället. Finns en hel del matnyttig info på passat klubbens forum om detta och andra problem användarna råkat ut för på 3c modellerna.

Colfritz
2013-01-02, 11:50
Tyvärr måste du kolla noga efter rost och galvblåsor. Vanligt på dörrarna och bakluckan. Kan våra åtgärdat, men då får man vara noga att kolla upp lackjobbet istället. Finns en hel del matnyttig info på passat klubbens forum om detta och andra problem användarna råkat ut för på 3c modellerna.

Är detta även vanligt förekommande på -10:orna alltså? Känns billigt om en bil rostar så snabbt?
Men tack för tipset, skall givetvis kolla detta.

Amazonas
2013-01-02, 13:50
Är detta även vanligt förekommande på -10:orna alltså? Känns billigt om en bil rostar så snabbt?
Men tack för tipset, skall givetvis kolla detta.

Ja tyvärr verkar även 2010 års modeller råka ut för detta. Sett ett antal själv med galvblåsor i nederkant på dörrarna.
Annat som det brukar vara strul med ofta, är fabriksmonterade dieselvärmare. Men det bör man kunna ta på garantin om man köper beggat och hittar rätt bil annars.
Hade själv en 2009 "GT Sport" med premium paket och 170 hästarn med dsg lådan. Underbar motor ihop med lådan. Men inte speciellt snål. Ledsnade dock på allehanda problem och bytte rätt fort när rosten kom. Vart en superb kombi istället för min del. Vart ett billigare ägande (även vid pumpen, trots 1.8 tsi motorn) samt 6500 problemfria mil. Men nu har rosten kommit även på denna :( Blir nog inge mer VAG för min del... inte på bruksbilen i alla fall.

magnusT
2013-01-02, 20:50
Vet inte om det förekommer på passater men har läst på audi forum om spridar problem på a4:or med 170 hästarsmotorn.

DPC
2013-01-02, 21:59
Ja tyvärr verkar även 2010 års modeller råka ut för detta. Sett ett antal själv med galvblåsor i nederkant på dörrarna.
Annat som det brukar vara strul med ofta, är fabriksmonterade dieselvärmare. Men det bör man kunna ta på garantin om man köper beggat och hittar rätt bil annars.
Hade själv en 2009 "GT Sport" med premium paket och 170 hästarn med dsg lådan. Underbar motor ihop med lådan. Men inte speciellt snål. Ledsnade dock på allehanda problem och bytte rätt fort när rosten kom. Vart en superb kombi istället för min del. Vart ett billigare ägande (även vid pumpen, trots 1.8 tsi motorn) samt 6500 problemfria mil. Men nu har rosten kommit även på denna :( Blir nog inge mer VAG för min del... inte på bruksbilen i alla fall.

Jag har inte hört talas om att det är så vanligt med rost på Passat. Har flera kollegor med just Passat 2010 och 2011 som inte har problemet. Får ta en noggrann koll på min Golf och Skoda imorgon..

Amazonas
2013-01-02, 23:25
Jag har inte hört talas om att det är så vanligt med rost på Passat. Har flera kollegor med just Passat 2010 och 2011 som inte har problemet. Får ta en noggrann koll på min Golf och Skoda imorgon..

En vän fick sin 2010 omlackad runt om, förutom tak och huv pga av galvblåsor. Bilen hade då rullat 7500 mil. Han är enda ägaren och bilen pedant skött.
En bekant som är lackerare har redan fått in ngr faceliftade med rost på bakluckan också. Precis som på 3C, riktigt jäkla illa. Dock inget jag sett med egna ögon.

En av alla trådar:
vwpc.se/phpbb3/viewtopic.php?f=27&t=18845&hilit=3c+rost

Vet dock ej om det är ngn just här som skrivit om problem på 2010 och framåt. Men då inget lär vara ändrat i produktionen mellan 2009/2010, så lär de säkerligen drabbas också hur som haver.

Dock aldrig hört om ngn CC eller Golf som drabbats t.ex. På Superb vet jag ej hur utbrett det är, men både min och svägerskans (2011) har omlackade bakluckor pga rost.

DPC
2013-01-03, 10:20
Jag skulle bli vansinnig om jag fick rost på en två år gammal bil. Helt oacceptabelt. Min förra Golf hade jag i fem år och den klarade sig, den nuvarande är snart tre år och än så länge ser det bra ut.

Amazonas
2013-01-03, 11:20
Jag skulle bli vansinnig om jag fick rost på en två år gammal bil. Helt oacceptabelt. Min förra Golf hade jag i fem år och den klarade sig, den nuvarande är snart tre år och än så länge ser det bra ut.

Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara :)

Mk1
2013-01-03, 11:21
På min Golf GTI 2005 har jag galvblåsor på bakluckan...

Peter-C
2013-01-03, 12:20
Det är av stor betydelse att bilen inte går långa perioder ”marinerad” med fukt/salt /smuts avlagringar. Detta ökar drastiskt risken för släpp. Färgen har tydligen sämre vidhäftning på galvaniserad yta även i nutid än på obehandlad plåt. När bl.a. Audi kom med galv. på Audi 100 i mitten av 80-talet så var det en speciell procedur/primer att lackera på galvad yta (jobbade med lack på den tiden). Eftersom jag inte jobbar inom bil branschen längre så vet jag inte hur det förhåller sig med det i nutid……

Själv har jag inte några lacksläpp eller blåsor på våra VAG bilar, senaste innehav Audi 2005 / VW 2010.

Min kollegas Passat 2009 TDI 170 DSG har fått bakluckan omlackad (silver) pga lacksläpp / rost mitt på öppen yta. Han tvättar inte als lika ofta som jag gör. Har använt hans bil den lite då och då. Mycket trevlig bil att köra.

Ska du köpa en beg bil så titta extra noggrant på riskställena. Som nämnts brukar det vara nederdel på dörrar, hela bakluckan där skiten har legat som tjockast. Håller man den hyfsat ren så minskar risken för problem i framtiden.

/Peter

DPC
2013-01-03, 12:22
Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara :)

Jag förstår dig. Sen tycker jag också att kanske tre års garanti vore lämpligt när man som konsument väljer att lägga mycket pengar på en bil som faller som en sten i värde. Man ska kunna förvänta sig ett problemfritt ägande i minst tre till fem år. Min förra Gti hade en hel del fel som irriterade medan min nuvarande R är så gott som felfri än så länge. Min andrabil som är en Fabia II har varit riktigt bra med inga garantifel, dock dålig kvalite på bromsskivor som jag har fått byta två gånger fram och en gång bak på fem år och drygt 6000 mil.

Jag överväger ett annat tyskt fabrikat till nästa bil. Anledningen är dock inte kvalite utan valmöjlighet som tyvärr är begränsad hos Vw.

Peter-C
2013-01-03, 12:23
Ja det är riktigt illa. Kommer nog starkt överväga om mitt nästa bilval blir från vag koncernen. Sista bilarna jag haft nu har varit så jäkla risiga i kvalitén med allehanda skumma fel. Tur det finns nybilsgaranti... jobbigt att vw är så snåla med två år bara :)

Två år - det kommer VAG få problem med då många konkurrenter har betydligt längre garanti tid - tror jag...... Vågar man gissa på en snar ändring?

/Peter

DPC
2013-01-03, 12:24
På min Golf GTI 2005 har jag galvblåsor på bakluckan...

Trist. Jag hade just en tidig Gti V från samma år som din. Den var dock rostfri när jag skildes från den i februari 2010.

DPC
2013-01-03, 12:27
Två år - det kommer VAG får problem med då många konkurrenter har betydligt längre garanti tid - tror jag......

/Peter

Förhoppningsvis får vi tre års garanti inom en snar framtid. Dock så krävs det att någon av premium/premium light märkena tar klivet för att få med de andra. Audi, BMW, Merca, Volvo, Vw mfl har alla idag bara två års garanti. Det gäller att klämma kunderna maximalt på eventuella reparationer redan efter två år.....

Peter-C
2013-01-03, 12:58
Förhoppningsvis får vi tre års garanti inom en snar framtid. Dock så krävs det att någon av premium/premium light märkena tar klivet för att få med de andra. Audi, BMW, Merca, Volvo, Vw mfl har alla idag bara två års garanti. Det gäller att klämma kunderna maximalt på eventuella reparationer redan efter två år.....

Så här ser det ut idag tror jag. (kopierat från anna tråd där jag lagt ett inlägg från Juli 2012)

VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år, KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?

/Peter

Marcus
2013-01-03, 13:07
Jag förstår dig. Sen tycker jag också att kanske tre års garanti vore lämpligt när man som konsument väljer att lägga mycket pengar på en bil som faller som en sten i värde. Man ska kunna förvänta sig ett problemfritt ägande i minst tre till fem år. Min förra Gti hade en hel del fel som irriterade medan min nuvarande R är så gott som felfri än så länge. Min andrabil som är en Fabia II har varit riktigt bra med inga garantifel, dock dålig kvalite på bromsskivor som jag har fått byta två gånger fram och en gång bak på fem år och drygt 6000 mil.

Jag överväger ett annat tyskt fabrikat till nästa bil. Anledningen är dock inte kvalite utan valmöjlighet som tyvärr är begränsad hos Vw.

Relativt sett jämfört med andra biltillverkare måste ändå valfriheten i Volkswagens modellprogram anses som närmast enorm. På enstaka uddamodeller kan det nog uppstå dilemman som ditt, men på det stora hela kan jag inte se någon annan tillverkare med större och mer flexibelt utbud. Volkswagen AG:s tanke är nog att du ska gå över till Audi när du vuxit ur Volkswagens modeller utrymmes och prestandamässigt ;-)

Amazonas
2013-01-03, 13:18
Så här ser det ut idag tror jag. (kopierat från anna tråd där jag lagt ett inlägg från Juli 2012)

VAG likvärdig garanti 2 år med BMW, Mercedes, Porsche, Volvo och Ford.

Andra exempel, Toyota 3 år (hybrid 5 år), Renault 3 år, Peugeot 3 år,
Opel 5 år, Ford Focus + Max 5 år, Hyundai 5 år, KIA 7 år och Mitsubishi 8 år.

I mina ögon sticker således vissa tunga märken ut med sämre garantier. De har nog gjort bedömningen att bilarna går att sälja ändå får man väl tro. Får man gissa på en förändring i framtiden?

/Peter

Igår gick ju Mazda ut med 10 års komponentgaranti. Läser man det finstilta, kan man i princip jämställa den med en nybilsgaranti. Så pressen ökar helt klart.
Men VW har ju t.ex tre års nybilsgaranti i Norge.

Colfritz
2013-01-03, 13:22
Tackar för svaren.
Det verkar som att rost är det största problemet hos dessa bilar?

Inget annat som strular motormässigt, vanliga läckage som är relativt enkla att se, elektronik osv?
Saker att lyssna efter osv?
Är problem med dieseltimer vanliga förresten?

Sen är väl ingen bil perfekt..:-S

Marcus
2013-01-03, 13:28
Igår gick ju Mazda ut med 10 års komponentgaranti. Läser man det finstilta, kan man i princip jämställa den med en nybilsgaranti. Så pressen ökar helt klart.
Men VW har ju t.ex tre års nybilsgaranti i Norge.

Jag både håller med dig och förstår VW samt Mazda. VW är i princip marknadsledande, Mazda är ett uddamärke i underläge. Då behöver man olika strategi. Utökad nybilsgaranti skulle kosta mycket mer för VW än för en marginalspelare som Mazda. Observera att jag nu beskriver förhållanden på den svenska marknaden.

Marcus
2013-01-03, 13:31
Tackar för svaren.
Det verkar som att rost är det största problemet hos dessa bilar?

Inget annat som strular motormässigt, vanliga läckage som är relativt enkla att se, elektronik osv?
Saker att lyssna efter osv?
Är problem med dieseltimer vanliga förresten?

Sen är väl ingen bil perfekt..:-S


Jag har en 2010, min far en 2011. Båda köpta nya. Inga mekaniska, elektriska eller rost/lack problem. Underbar bil att köra. Halvdan komfort med sportchassi och 18" hjul.

DPC
2013-01-03, 13:35
Relativt sett jämfört med andra biltillverkare måste ändå valfriheten i Volkswagens modellprogram anses som närmast enorm. På enstaka uddamodeller kan det nog uppstå dilemman som ditt, men på det stora hela kan jag inte se någon annan tillverkare med större och mer flexibelt utbud. Volkswagen AG:s tanke är nog att du ska gå över till Audi när du vuxit ur Volkswagens modeller utrymmes och prestandamässigt ;-)

Missförstå mig inte, Vw har mycket att välja på ingen tvekan om det. Men det jag är ute efter är en kombi i mellanklass storlek med höga krav på prestanda, känsla, individualiseringsnivå på utrustning, design och gärna det "senaste". Här står sig tyvärr Vw slätt idag och lär så också göra om ett år när jag sannolikt byter bil. Jag vill ha en Golf Variant i R-utförande enkelt uttryckt. Dock så lär den inte komma om jag får gissa. Jag hoppas dock fortfarande. Lösningen på problemet är ju ganska uppenbart ur ett koncernöga för VAG, nämligen Audi S4 avant. Dock så får jag inga som helst vibbar när jag sätter mig bakom ratten på en Audi. Sen avskräcker även kostnadsbilden med Audis svindyra service för att nämna något. Och förresten så får man inte välja helt själv med Audi heller som tvingar en till stronic och Quattro.

Mk1
2013-01-03, 18:05
Som jag nämde tidigare så har jag en Golf GTI -05 med galvblåsor, för att påpeka att det inte bara är Passater som har problem.
Jag har även en Passat -07, som i dagsläget är helt omlackerad, förutom framskärmarna..!

VW har förlängt lackgarantin på Passaterna pga galvblåsorna till 7 år! Men dock endast på Passat, då det är deras "premium" modell som dom sa till mig, när jag sist hämtade ut den från lackeringen.

Marcus
2013-01-03, 19:12
Missförstå mig inte, Vw har mycket att välja på ingen tvekan om det. Men det jag är ute efter är en kombi i mellanklass storlek med höga krav på prestanda, känsla, individualiseringsnivå på utrustning, design och gärna det "senaste". Här står sig tyvärr Vw slätt idag och lär så också göra om ett år när jag sannolikt byter bil. Jag vill ha en Golf Variant i R-utförande enkelt uttryckt. Dock så lär den inte komma om jag får gissa. Jag hoppas dock fortfarande. Lösningen på problemet är ju ganska uppenbart ur ett koncernöga för VAG, nämligen Audi S4 avant. Dock så får jag inga som helst vibbar när jag sätter mig bakom ratten på en Audi. Sen avskräcker även kostnadsbilden med Audis svindyra service för att nämna något. Och förresten så får man inte välja helt själv med Audi heller som tvingar en till stronic och Quattro.

Förstår dig ;-) Men vad ska du välja då? 328i Touring med 245hk? Jag tycker A4 är riktigt trevlig att köra. Eftersom du har 4Motion på din Golf R så borde du väl uppskatta quattro på en A4/S4? :-)

DPC
2013-01-03, 19:22
En 328 skulle kunna vara ett alternativ men jag vill ha stegrande effekt högre upp i varvtal och så känns det trist att tappa 25 hk så köplusten infinner sig inte riktigt. Men det kanske blir en sån längre fram. Det som däremot drar är samma bil med sexan och 306 hk. Den kommer i produktion från första mars så den skulle man kunna ha till våren. Dock så kostar det.. Så jag kommer åka vidare med Golfen i år också och hoppas på att det kommer en R variant.. Och visst uppskattar jag fyrkrafs, så Quattro är inte fel. Sorry för off topic.

Colfritz
2013-01-06, 10:54
Jag har en 2010, min far en 2011. Båda köpta nya. Inga mekaniska, elektriska eller rost/lack problem. Underbar bil att köra. Halvdan komfort med sportchassi och 18" hjul.

Tack för ett positivt svar iallafall haha, nä, det verkar nog bli en passat iallafall.
Tycker priset tillsammans med känslan och fyrhjulsdriften är svårslaget om man jämför med andra märken.
Jag får hoppas att jag blir nöjd helt enkelt.:-)

Colfritz
2013-01-06, 10:56
Just det ja! En fråga till som jag aldrig verkar fatta eller hitta svar på heller för den delen.
Jag läser om olika plattformar på passaten, 3C, 3B6 osv osv osv osv osv osv.
En 2010 TDI R-line tillverkad 2009 har en plattform som heter.....?
Vore ytterst tacksam för svar.

Mk1
2013-01-06, 11:23
3B heter karossen som kom -97
3BG heter faceliften som kom -01
3C heter karossen som kom hösten-05 fram till faceliften -12

Crille82
2013-01-06, 11:29
Och Varianten från -12 heter 365, sedanen tror jag heter 362...

Amazonas
2013-01-06, 13:45
Och Varianten från -12 heter 365, sedanen tror jag heter 362...

Mja... är det inte så att 2005-2010 är modelltyp 3C med typnummer B6 och 2011- fortfarande heter 3C fast typnr B7? Så har i alla fall jag blivit lärd :)
Sen för att röra till det lite så har vi USA versionen som de på andra sidan pölen kallar B7 men av VW kallas NMS (?).

Edit: Men du kanske har rätt ändå :) Verkar ibland heta typ 36 också med typkod b7. Yrt...

Marcus
2013-01-06, 16:02
Mja... är det inte så att 2005-2010 är modelltyp 3C med typnummer B6 och 2011- fortfarande heter 3C fast typnr B7? Så har i alla fall jag blivit lärd :)
Sen för att röra till det lite så har vi USA versionen som de på andra sidan pölen kallar B7 men av VW kallas NMS (?).

Edit: Men du kanske har rätt ändå :) Verkar ibland heta typ 36 också med typkod b7. Yrt...

3C är typkoden. B6, B7 osv betecknar snarare generation, vilket är både märkligt och luddigt. Ett diffust begrepp. Jämför med Audi A4 där man kan ange att man talar om senaste generationen genom att säga B8. Men typkoden är 8K. Ett mer exakt begrepp.

På samma sätt kan VW Golf klassificeras.
Generation / Typkod
A1 / 17
A2 / 19
A3 / 1H
A4 / 1J
A5 / 1K
A6 / 5K
A7 / 5G

Colfritz
2013-01-11, 21:26
Tack för alla svaren iallafall. Nu står det en Passat 170TDI 4motion i garaget iallafall.
Bilen hade sprickor i framskärmarna och en plastbit hade tom lossat.
Ett litet kluckande ljud hörs vid körning över gupp.
Var inne på VW-verkstaden på säljarens bekostnad och kollade upp det.
De sa trasiga skärmar samt plast undertill som ligger och skaver. Skall bytas om två veckor.
Är för övrigt grymt nöjd med bilen.

DPC
2013-01-11, 21:35
Gratulerar till köpet! Du har köpt en bra bil! Antar att det är innerskärmarna du menar?

Colfritz
2013-01-12, 14:22
Gratulerar till köpet! Du har köpt en bra bil! Antar att det är innerskärmarna du menar?

Ja exakt. Vänster fram hade en spricka och höger fram var helt sprucken och en bit hade lossnat.
Det hade även lossat en bit på skärmen som fortsätter under passagerarplatsen fram.

Amazonas
2013-01-12, 21:25
Inget ovanligt. Kommer du åka på att byta varje år :) Jag fick göra det på både min CC och 3C Variant efter vintern.

Colfritz
2013-01-12, 21:33
Inget ovanligt. Kommer du åka på att byta varje år :) Jag fick göra det på både min CC och 3C Variant efter vintern.

Haha okej! Synd att ingen sa detta innan jag köpte, tidigare i tråden.:-D
Antar att det är uppskvätt snö som fryser och drar med sig plasten vid gupp och liknande?

Hoppas att problemet inte blir för stort då jag har varmgarage samt att jag har börjat med vanan att alltid sparka av snön efter färd.:-)