handdator

Visa fullständig version : Missljud Golf R



emilson
2012-12-31, 10:21
Har fått ett svagt missljud på min Golf R. Bilen har rullat dryga 2000mil. Se klipp nedan

http://www.youtube.com/watch?v=LTtqRTzeOH8

Någon kvalificerad gissning vad det kan röra sig som?

DPC
2012-12-31, 10:46
Missljud är alltid svårt. Är det det voffande ljudet i bakgrunden som du menar? Spontant så tycker jag det låter som något i remkretsen eller läckage av något slag.

Går den som vanligt? Inga motorlampor tända?

emilson
2012-12-31, 10:59
Missljud är alltid svårt. Är det det voffande ljudet i bakgrunden som du menar? Spontant så tycker jag det låter som något i remkretsen eller läckage av något slag.

Går den som vanligt? Inga motorlampor tända?

Precis det voffande ljudet. Det är mer framträdande när motorn är riktigt varm jämfört med när den är kall känns det som.

Den går helt som den ska, inga lampor har tänts än iaf.

DPC
2012-12-31, 12:08
Det går inte att lokalisera ljudet? Dvs på ett ungefär vart i motorrummet ljudet kommer ifrån. Det blir lätt mycket gissningar annars. Följer ljudet med motorvarvtalet? Dvs om du varit lite?

Merlinen
2012-12-31, 14:01
Tycker också det verkar låta som någon läcka, men svårt att höra via ett youtube klipp :/

emilson
2012-12-31, 15:37
Tycker också det verkar låta som någon läcka, men svårt att höra via ett youtube klipp :/

Läcka=avgas?

Ska kika noggrannare imorgon och se om jag kan ordna något bättre klipp.

Peter-C
2012-12-31, 18:10
Läcka=avgas?

Ska kika noggrannare imorgon och se om jag kan ordna något bättre klipp.

Knappast avgasläcka (poffar på ett helt annat sätt).

Jag skulle först prova med att spruta 556 / VD40 eller liknande över rempartiet (måttig mängd, inte för mycket) för att kunna utesluta denna del. Tystnar det då så är allt frid och fröjd dvs inget problem. Jag har alltid blåst över motorn efter motortvätt med typ VD4 olja (som korrosionsskydd) och det har aldrig slirat efter det.:-)

/Peter

Merlinen
2012-12-31, 21:08
Läcka=avgas?

Ska kika noggrannare imorgon och se om jag kan ordna något bättre klipp.

Nja då borde du ha känt lukten ganska fort, snarare insugsljud, eller någon rem.
Men det som DPC frågade " Följer ljudet med motorvarvtalet? Dvs om du varit lite? " ??

emilson
2013-01-01, 10:25
Har gjort en noggrannare koll nu. Ljudet kommer helt klart från kamremssidan. Missljudet är mest påtagligt ifall du varvar upp motorn och sedan släpper gasen. Har laddat upp ett nytt klipp men det krävs att man har hörlurar på sig för att ljudet ska höras.
http://www.youtube.com/watch?v=FVKbg_W9hP4

Inte för att jag är någon expert men det handlar helt klart om något hjul som inte är helt 100. Tack och lov har jag garanti kvar till Mars-13 så det bör lösa sig hoppas jag.

DPC
2013-01-01, 12:09
Det låter som ett hjul vars lager är dåligt. In till verkstan så fort det är möjligt. Detta löser de inom ramen för garantin.

a128
2013-01-01, 13:32
Finns det kamrem på denna modell överhuvudtaget ?

DPC
2013-01-01, 20:29
Ja, den har kamrem.

emilson
2013-01-08, 21:30
För den intresserade.

Nu är bilen fixad. Kamrem,vattenpumpen, spännhjulet samt något annat hjul i anslutning till kamremmen byttes. Detta eftersom det inte gick att lokalisera exakt vart ifrån missljudet kom. Mullers (Luleå) skötte det jäkligt snyggt och smidigt. Tog allt på garantin.

/ En nöjd kund.

Merlinen
2013-01-09, 08:55
För den intresserade.

Nu är bilen fixad. Kamrem,vattenpumpen, spännhjulet samt något annat hjul i anslutning till kamremmen byttes. Detta eftersom det inte gick att lokalisera exakt vart ifrån missljudet kom. Mullers (Luleå) skötte det jäkligt snyggt och smidigt. Tog allt på garantin.

/ En nöjd kund.

Fint :)

Skönt med garanti =)

DPC
2013-01-09, 20:18
Skönt. Sådant bemötande ger en nöjd kund som mer troligt blir märket troget.