handdator

Visa fullständig version : Hur vanligt att nya vw bensinmotorer dricker olja?



Duratec
2012-12-30, 19:08
Funderar på att skaffa mig en ny vw golf 7 1,4 TSI, och undrar hur vanligt det är på vw:s nyare motorer att de drar olja?


Vet att audi/vw haft problem med detta tidigare, och att man hävdar att det är normalt att de kan dra 1 liter olja per några hundra mil.... Vilket är sjukt mycket!?


Har vw och audi fortfarande dessa problem? Och är det någon motorstorlek som mer frekvent är utsatta än andra?

DPC
2012-12-30, 20:15
De Vw jag ägt/äger har inte dragit mycket olja. Den nuvarande drar ca 3 dec per 1000 mil (en 2,0 TFSI från 2010) och min förra ca 5 dec per 1000 mil (också en 2,0 TFSI men från 2005). Min mors 1,4 TSI från 2007 drar inte heller några mängder. Men jag känner till två fall i min närhet där motorerna dragit duktigt med olja. Båda var ursprungligen demobilar och av typen 2,0 TFSI. Så det är inte lätt att svara på hur vanligt det är med hög oljeförbrukning.

oskee
2012-12-30, 20:35
Har en golf 6 1.4tsi 160hk 2011 som gått 2-2100mil. Har inte behövt fylla på något än.

AXL72
2012-12-30, 21:26
Förra bilen var en Golf VI TSI 122 -09 som inte drack någon olja alls mellan servicetillfällena. Körde 5000 mil innan jag bytte in den. Nuvarande bil är en Polo GTI -13 som slickat i sig drygt 4 liter olja under 750 mil. :)

DPC
2012-12-31, 09:14
Förra bilen var en Golf VI TSI 122 -09 som inte drack någon olja alls mellan servicetillfällena. Körde 5000 mil innan jag bytte in den. Nuvarande bil är en Polo GTI -13 som slickat i sig drygt 4 liter olja under 750 mil. :)

Har Vw startat en kontrollerad mätning av oljeförbrukningen ännu? 4 liter på 750 mil är inget annat än helt orimligt.

AXL72
2012-12-31, 09:41
Har Vw startat en kontrollerad mätning av oljeförbrukningen ännu? 4 liter på 750 mil är inget annat än helt orimligt.

Ja nog är det i mesta laget va?! ;-) Jag ska lämna in den på onsdag för att få oljan vägd, sen blir det spännande att se vad som händer efter 100 mils körning.

DPC
2012-12-31, 09:58
Håll oss uppdaterade!

Hög oljeförbrukning är störande på många sätt. Bara att behöva fylla i en liter var tredje gång man tankar bränsle skulle vara jobbigt, sen blir det dyrt och följdskador på avgasbehandling bara en tidsfråga.

Duratec
2012-12-31, 13:01
Verkar som att det är lite av ett lotteri om man har otur och får en motor som drar mycket olja eller ej?

Lillen
2012-12-31, 13:38
Verkar som att det är lite av ett lotteri om man har otur och får en motor som drar mycket olja eller ej?

Lotteri.......njaa kanske.
Tänk på hur många bilar som levereras.
Det är ju MÅNGA och felprocenten är rätt låg ändå.
Tycker det verkar som det upplevda problemen förr inte finns kvar.

Men vet att gränsen är som ni säger , för att motorn skall klassa som den drar mycket mer än optimalt är hög.
MÅNGA bilar sköts inte servicen på och då blir det fort ett problem.

Men 4l på 750 mil är fel.
Något galet är det ju i den motorn.

AXL72
2012-12-31, 22:34
Lotteri.......njaa kanske.
Tänk på hur många bilar som levereras.
Det är ju MÅNGA och felprocenten är rätt låg ändå.
Tycker det verkar som det upplevda problemen förr inte finns kvar.

Men vet att gränsen är som ni säger , för att motorn skall klassa som den drar mycket mer än optimalt är hög.
MÅNGA bilar sköts inte servicen på och då blir det fort ett problem.

Men 4l på 750 mil är fel.
Något galet är det ju i den motorn.

Just när det gäller Polo GTI 6R så verkar det faktiskt vara ett rent lotteri.

Har haft kontakt med ägare över i stort sett hela världen, från England i väst till Nya Zeeland i öst och ner till Sydafrika i söder, och man blir förvånad över hur många som äger bilar med en enorm aptit på olja! Det konstiga är väl egentligen att de inte löst problemen än, med tanke på att GTI 6R funnits i några år nu.

henel321
2013-01-01, 11:28
Min Polo GTI 2012 har druckit en liter på 900 mil, vilket är det mesta jag någonsin hällt i mina bilar, gaspassaten med samma 1.4-motorbas har jag inte fyllt med en droppe på 6000 men vet andra som även fått slänga i olja vid varje tankning på den...

Som sagt, lotteri!

DPC
2013-01-01, 12:13
Det verkar som just senaste Polo GTI är överrepresenterad gällande hög oljeförbrukning. En fråga till er ägare av just nämnd modell, har ni alltid varit noggranna med att varmköra era motorer till arbetstemperatur innan ni belastat motorn?

De två fall av hög oljeförbrukning som jag känner till hade båda gemensamt att de varit demobilar som kan ha blivit tufft behandlade med kalla motorer.

henel321
2013-01-01, 12:24
Min är väldigt snällt körd. Däremot har den stått mycket ute så många kallstarter nu i vinterrusket och då gick det tydligen lite olja...

Confide
2013-01-01, 14:54
Min har inte varit lika törstig och är snällt körd tills 80 grader oljetemperatur. Efter det så pressar jag på då jag anser att motorn är genomvarm då :). Det är först vid buskörning som min dricker olja, men det har lugnat ner sig i jämförelse med hur det var i början.
Och ja, det finns många trådar borta på briskoda där det pratas om olje-drickandet!
Kan väl lugnt påstå att vw regler om hur mycket som är okej är rent av löjliga :).

AXL72
2013-01-01, 16:02
Det verkar som just senaste Polo GTI är överrepresenterad gällande hög oljeförbrukning. En fråga till er ägare av just nämnd modell, har ni alltid varit noggranna med att varmköra era motorer till arbetstemperatur innan ni belastat motorn?

De två fall av hög oljeförbrukning som jag känner till hade båda gemensamt att de varit demobilar som kan ha blivit tufft behandlade med kalla motorer.

Jag tog ut min som nybil och den står alltid i varmgarage här hemma, samt med motorvärmare på jobbet. Alltid lugnt körd tills oljetempen nått minst 75 grader. Fast man kan nog säga att den alltid är lugnt körd eftersom varvräknarnålen aldrig passerat 4000 rmp...

Pratade med lite folk på den lokala verkstaden och enligt dem hade VAG inte funnit någon koppling mellan körsätt och oljeförbrukning, vissa av motorerna drar helt enkelt alldeles för mycket olja och ingen verkar veta varför. Som exempel kan nämnas att den Golf jag hade innan var en demobil som gått 900 mil när jag köpte den och där var förbrukningen omätbar.

DPC
2013-01-01, 18:05
Det låter som samtliga har behandlat sina bilar exemplariskt gällande varmkörning. En Tolkning man kan göra är att VW har gått lite för långt mot låg bränsleförbrukning vs oljeförbrukning i avvägning för kolvringarna och lite för ofta hamnar fel i tolerans. Eller så härstammar förbrukningen från något helt annat. Ni som har hög oljeförbrukning, vet ni om den var hög från start eller kom efter ett antal mil? Sen så skulle jag bli förvånad om den lokala verkstaden förstod mekanismen bakom hög oljeförbrukning. Kan tänka mig att det är svårt med kommunikation mellan VW R/D och verkstäder på detaljnivå.

Confide
2013-01-01, 19:30
Den var värre i början, har blivit mindre numer =)!

AXL72
2013-01-01, 20:15
Min drog mycket från början och drar inte mindre nu. :)

När jag hämtade ut bilen så sa försäljaren att jag fick räkna med att den skulle kunna dra en liter mellan servicetillfällena, så jag blev lite förvånad när oljan var nere på min-strecket efter 100 mil. :D

Duratec
2013-01-02, 07:19
Någon som har sett några siffror någonstans på hur många procent av vw:s nya bensinare som verkar ha "hög" oljeförbrukning?
Är det 1%, 10%, 30%, 50% ??

Som sagt så vill man ju inte gärna köpa en ny bil där man ska behöva fylla på olja var tredje gång man tankar... :)

DPC
2013-01-02, 09:43
En sån siffra finns bara att finna hos Vw egen statistik som även den inte är en absolut sanning då inte alla rapporterar sin höga oljeförbrukning samt flera hamnar i ett mellanskikt där förbrukningen är förhöjd men inte "hög". För mig är det viktigt att veta att tillverkaren tar ansvar och utför sina garantiåtaganden så det ska bli intressant att se hur det går för axl72.

Personligen skulle jag bli mycket besviken om jag köpte en ny bil som slukar olja, dock tror jag det i allmänhet är en liten fraktion som drabbas med möjligtvis undantaget för just motorn i Polo Gti som verkar överrepresenterad.

AXL72
2013-01-02, 09:53
Tror inte att den procentuella siffran är speciellt hög rent generellt, men kollar man på 1,4 Bi-TSI och 2,0 TFSI så är jag övertygad om att felprocenten är tvåsiffrig.

Bilen är nu inlämnad för vägning av oljan, sen får vi se vad som händer. Hoppas i alla fall att man kan få slippa att hålla på och slabba med olja och papperstrattar flera gånger i månaden... Känns inte så "nybilsaktigt"! :)

För övrigt börjar jag fundera på om jag fått en måndags-ex... Det ska även ske en felsökning på DSG-lådan nu när verkstaden har den inne. Den beter sig lite underligt, drar till drygt 3000 rpm på 1-2-3 i D-läget i bland och emellanåt så hoppar den automatiskt från D-läge till M-läge. Tur att man har nybilsgaranti! Ha ha! :)