handdator

Visa fullständig version : Vågar man trimma? 2.0TDI.



oskee
2012-12-29, 09:48
Hej undrar hur det fungerar med garantier också när man trimmar bilen?

Samt om man vågar slänga i en modd i en 2.0TDI 140 motor (Passat 2012,Inte helt ny ca3000mil), enligt BSR lyft den till 190hk och ca430Nm. Undrar om det håller?

Är ju samma motor i 2.0TDI 170 om jag läst rätt.

Undrar även vilka firmor ni rekommenderar?

Tack på förhand.

pinnen
2012-12-29, 10:10
trim av motorn = garantifel på motorn borta om det upptäcks, bsr har väl en maskinskadeförsäkring som täcker istället? Det jag funderar på är hur pass utvecklad programvaran är för att sköta alla komponenter som styr regenereringen av partikelfiltret? mer sås och högre laddtryck är inte så svårt att uppnå men hur fungerar det vid vissa askmängdfyllningar, går programmet ner till original och låter regenereringen jobba som tänkt eller hur blir det med efterinsprutningarna och temperaturerna? avgasåterföringen, gasspjället? bränsletemperaturen? samverkar det optimalt eller förkortar du livstiden på partikelfiltret eller andra komponenter som kan vara känsliga? Finns lite att fundera över men det är ju bara att fråga dom, verkar det seriöst och att dom är kunniga så varför inte, men om du har dsg? (vet inte om det finns till denna motorn?) så avråder jag dig all effekthöjning då lådan är känslig med originalvridet.

Crille82
2012-12-29, 11:29
BSR:s maskingaranti förutsätter att man bytt motorolja med max 1500 mil eller 1 års intervall. För skador som är relaterade till bilfabrikantens fel på material eller i konstruktion skall ersättningsanspråk i första hand riktas mot respektive bilfabrikant eller dess återförsäljare. Sen är det en "självrisk" på 2500:-. Vidare info http://sv.bsr.se/about/machine_warranty/ .

I praktiken är "garatin" troligtvis inte värd någonting. Tror dock att det är osannolikt att uppdateringen vållar några problem...

oskee
2012-12-29, 17:47
Ok jo var många faktorer man kan fråga sig där. 140 finns endast med manuell låda.

Tack för svaren.

P-plats.se
2012-12-29, 23:57
Jag kör med V-Techs programvara i min Caddy, dock en 1.9 105hk.
Har kört ca ett halvår nu utan problem efter att dom justerar programvaran en extra gång för att få det att funka som jag ville.
Bilen går i alla fall som f_n jämfört med tidigare! :D

oskee
2014-07-21, 22:49
Hej igen.
Gällande försäkringar kring en chippad eller tunad bil. Om man har den helförsäkring och råkar ut dör något. Om de då upptäcker att motorn är moddad kan allt utebli då? Dvs även försäkringsdelen som täcker för plåtskador etc?

Raven
2014-07-22, 14:24
Hej igen.
Gällande försäkringar kring en chippad eller tunad bil. Om man har den helförsäkring och råkar ut dör något. Om de då upptäcker att motorn är moddad kan allt utebli då? Dvs även försäkringsdelen som täcker för plåtskador etc?

Tveksamt, försäkringen är krasst ogiltig då bilen avviker från försäkringsvillkoren. Sedan ska det nog mycket till för ett försäkringsbolag att hävda att olykan (ex krock) berodde på att bilen var trimmad. En modern bil som inte har en gräsklipparmotor toppar utan problem 200+. Med trim kanske närmare 250 (beroende på motor). Således, körde du I 250km/h ++ och ett hjul small pga hastigheten och du därför totalkvaddade bilen kan de nog hävda att olyckan berodde på trimmet. Å andra sidan, överlever du en krock i 250km/h tror jag att eventuell ersättning för bilen är det sista du tanker på..

Sen är ju frågan vad försäkringsbolagen ska in I motorstyret och göra pga en krock?

Btw, är det någon som vet hur man får iexplorer att sluta redigera på engelska?

Marcus
2014-07-22, 14:41
Är ju samma motor i 2.0TDI 170 om jag läst rätt.

2,0 TDI 140 CR och 2,0 TDI 170 CR i Passat 3C är i grunden samma motor men turbo och insprutare skiljer om jag förstått saken rätt. Av den anledningen får TDI 170 högre effekt vid mjukvaruoptimering.

kim_gulle
2014-07-23, 08:35
trim av motorn = garantifel på motorn borta om det upptäcks, bsr har väl en maskinskadeförsäkring som täcker istället? Det jag funderar på är hur pass utvecklad programvaran är för att sköta alla komponenter som styr regenereringen av partikelfiltret? mer sås och högre laddtryck är inte så svårt att uppnå men hur fungerar det vid vissa askmängdfyllningar, går programmet ner till original och låter regenereringen jobba som tänkt eller hur blir det med efterinsprutningarna och temperaturerna? avgasåterföringen, gasspjället? bränsletemperaturen? samverkar det optimalt eller förkortar du livstiden på partikelfiltret eller andra komponenter som kan vara känsliga? Finns lite att fundera över men det är ju bara att fråga dom, verkar det seriöst och att dom är kunniga så varför inte, men om du har dsg? (vet inte om det finns till denna motorn?) så avråder jag dig all effekthöjning då lådan är känslig med originalvridet.

Vad gäller regenerering osv så funkar det på exakt samma sätt som orginal. Den startar när man kör långa sträckor i konstant hastighet. Finns ingen anledning till varför en programvara som tillåter högre effektuttag vid mer gas skulle radera bort dem funktionerna. Bilarna har differenstryckssensor som känner av trycket före och efter partikelfiltret och räknar så ut hur mycket sot det är i det. Behövs regenerering så gör den regenerering. Trimmad eller inte. Funktionen bibehålls. Samma med efterinsprutningar, EGR, gasspjäll etc. Allt funkar som om det vore orginal programvara. Den enda skillnaden är att styrning och funktion av komponenterna är anpassad för att tillåta ett högre effektuttag. Visst, det bildas säkert mer sot eftersom du har mer diesel i flöde, men BSR är ett seriöst företag som eftersträvar prestanda och ekonomi på den nivå att det skulle ha varit så från fabrik. Och såhär är det ju med diesel; Svartrök (Läs sot) bildas när diesel förbränns med för lite luftöverskott. Så länge det finns luftöverskott i förbränningen så får man en mer eller mindre komplett förbränning. Så egentligen så borde inte partikelfiltret samla på sig mer sot än orginal då det med säkerhet lär finnas luftöverskott med BSRs programvara.
Och vad gäller DSG lådorna så är det dem 7 växlade som inte tål nåt. De 6 växlade med våtkoppling tål dock desto mer. Ganska mycket mer också. Boba i tyskland kör en Mk1 16v Turbo med tusen häst och 6 växlad DQ250 DSG låda. Och det finns mjukvaror att tillgå som ser till att dem klarar uppåt 500 nm. Hellsten Växellådor tillhandahåller detta bland annat.

Marcus
2014-07-23, 09:02
Passat TDI 3C finns ej med DSG typ DQ200, endast DQ250.

DTM
2015-09-01, 09:25
Är det någon av de som gör trimmjukvara som även gör justeringar på DSGn? Tänker på Vtech. T. Ex

Eller är motorstyrning de enda som justeras och växellådan tuffar på som vanligt ovetandes om effekthöjningen.

Peter56
2015-09-01, 14:42
Vtech kan mot pristillägg göra justeringar på DSG. Om något annat trimföretag också gör det känner jag dock inte till.

lasholm
2015-09-01, 14:52
Vtech kan mot pristillägg göra justeringar på DSG. Om något annat trimföretag också gör det känner jag dock inte till.

Det såg ut som Stertman har börjat med mjukvara till DSG också enl deras hemsida.

DTM
2015-09-01, 15:00
Trevlig. Sen kanske dessa DSG ändringar är mer för VWs GTI bilar med paddelväxling och mer effekt. En 177hk trött diesel kanske inte behöver DSG mjukvara om motorn får 210hk eller så.

DTM
2015-09-01, 15:03
Det såg ut som Stertman har börjat med mjukvara till DSG också enl deras hemsida.

Är du nöjd med din Promotech programvara? Har du något att jämföra med?
Jag har provat Vtech tidigare och jag gillade att jag kunde få ändrat så det inte gav så mycket effekt direkt vid minsta gaspådrag. Antar det är populärt att ha mycket mos direkt när man lägger foten på gasen för att det ska upplevas som bilen är "trimmad"

lasholm
2015-09-02, 12:10
Är du nöjd med din Promotech programvara? Har du något att jämföra med?
Jag har provat Vtech tidigare och jag gillade att jag kunde få ändrat så det inte gav så mycket effekt direkt vid minsta gaspådrag. Antar det är populärt att ha mycket mos direkt när man lägger foten på gasen för att det ska upplevas som bilen är "trimmad"

Ja det funkar riktigt bra speciellt ihop med DSG-mjukvaran. Effekten kommer jämnt och fint. Jag hade Superchips på min gamla Audi A4 2.0T men den kändes lite mer ojämn i effekten.