handdator

Visa fullständig version : Vad behövs bytas vid koks i AWT-motor (1.8T)



g-man
2012-12-27, 21:00
Har köpt en passat -02 med awt-motorn i och oljelocket är rätt duktigt koksad så ska av med ventilkåpa o göra rent o samma med oljetråget. Silen ska jag byta också tänkte jag. Är det nåt mer jag ska tänka på?
Bilen har gått 11900mil o inga missljud än iaf. Funkar typ oil-flush att slå i o låta snurra runt några minuter innan jag river?

Golf-power
2012-12-28, 10:24
Jag har precis gjort detta bytte oljepump + oljesil samt gjorde rent oljetråget På min började oljelampan tändas så det var nödvändigt att åtgärda. Jag använd motorrengöring innan men vet inte om det gör någon nytta, men skadar ju inte i alla fall
Ett råd kör aldrig mer än 1000mil (helst mindre) mellan oljebytena då slipper du problemetmed koks

pinnen
2012-12-29, 10:19
per trywall Släkt med Jimmy trywall? Men kan informera om att motorsköljning fungerar mycket dåligt på koks, köptes in en "billig" maskin till jobbet (ca 60000:-) som spolar oljesystemet bakifrån som skulle vara jättebra med någon form av vätska och filter och grejer... resultat? knappt märkbar, efter oljetrycksmätning före och efter var det fortfarande lika dåligt tryck, är bara att riva ner och göra som per sa, se till att du har det stora oljefiltret och gör byten ofta, det bästa vore väl kanske att montera en riktig oljekylare i fronten för att verkligen slippa problem med fastbränd olja?

Golf-power
2012-12-29, 11:13
Ja Jimmie är sonen

pinnen
2012-12-29, 15:13
Ja Jimmie är sonenahaa trevlig pöjk du har :) har jobbat några år ihop med honom innan han bytte till nuvarande jobb

g-man
2012-12-30, 10:29
Har som sagt inga problem än med oljetryck eller oljud men tänkte göra rent o byta sil innan jag börjar köra med bilen. Har tänkt o köra 500mils intervaller dom 2 första oljebytena efter jag gjort rent o sen gå upp på 1000mils intervaller.
Var kan man köpa oljekylare för vettig peng? Har kollat bar-tek tuning och bahnbrenner.

2stroke
2012-12-30, 23:15
Har köpt en VW Passat 1,8T ( 2002 ) med AWT-motorn i och oljelocket är rätt duktigt koksad,
så ska av med ventilkåpa o göra rent o samma med oljetråget.
Silen ska jag byta också tänkte jag.
Funkar typ oil-flush att slå i o låta snurra runt några minuter innan jag river ?
Är det nåt mer jag ska tänka på ?
Bilen har gått 11900mil o inga missljud än iaf.

* Kör ALDRIG med mer än 1500 Mils intervaller på oljebyte på 1,8T motorn.
* Använd ALLTID 100 % helsyntetolja på 1,8T motorn.
* Använd ALLTID det "Stora" olje filtret på 1,8T motorn.

Kör 2 uppsättningar oil-flush i motorn riv sedan och byt sedan till NY oljepump och rensa olje silen.

g-man
2012-12-31, 09:32
Jag hade tänkt köra 1000mils intervaller efter detta jobb. Ny oljepump? Hade tänkt byta sil o behålla gamla pumpen ev försöka göra rent den.

Golf-power
2012-12-31, 10:07
Byt pump också när du ändå har tråget borta. Mkt jobb att ta bort tråget så passa på. Pumpen kostar c:a 1750:-

boster
2012-12-31, 11:48
http://www.maltemanson.com/tj_engine_flush.aspx

g-man
2013-01-22, 13:21
Har nu fått kommit in i mitt garage o rivit ner motorn lite. Var väldigt lite koks i den, trodde det skulle vart värre då olje locket inte var snyggt alls.

golf666
2013-01-24, 20:31
Behöver sällan byta pump när bilen gått så där lite som din har gjort!
Speciellt när du inte haft något problem med tappat oljetryck heller!
Räcker garanterat med att spola rent motorn, byta sil och kör på kortare intervaller!

Har spolat många motorer på jobbet som gått runt 20k mil och aldrig bytt pump!
Okey om bilen i fråga har gått säg 25k mil då kanske man skulle fundera på att byta pump beroende på hur pass dåligt oljetryck den har vid testet..

Men har tagit bort ventilkåpan, rengjort. Ner med tråget, bytt sil och rengjort tråget.
Upp/dit med allt och kox spolat och sen i med olja och std oljefilter kört motorn varm i ca 20-25minuter.
Bytt olja och filter och sen har de bara varit och tuta och köra :)

Kör själv på 500-mils intervaller med oljebyte på min A6a med AWT motorn.
Byter oljefilter var 1000:e mil.. Den har gått 14700mil i dags läget och går fin fint.
Har ägt den sedan 12800mil då den var longlife servad.
Tänkte göra en spolning när min passerar 15k mil "bara för att" :)

Lycka till!

g-man
2013-01-24, 23:46
Okej skönt att höra. Har redan monterat nya pumpen men tråget ligger på sidan fortfarande. Är det nån som hört talas om automega? Pumpen är tillverkad av dom.