handdator

Visa fullständig version : Funderingar kring FMIC



_holmgren_
2012-12-25, 11:44
Att original IC:n på Golf MkIV är klen är väl allmänt känt och nu när bilen ändå ska göras i ordning vore det dumt att inte köpa en ny IC. Det kommer såklart bli en front monterad!

Det finns ju ett antal ute på marknaden men jag är inte jätte förtjust i denna modell:
http://img.photobucket.com/albums/v335/will5584/doolys%20fmic/03102008593.jpg?t=1230820881

Den modellen gör tyvärr att jag måste ha ett rör väldigt synligt under huven vilket jag inte tycker ser bra ut alls:
http://www1.garaget.org/archive/64/63975/139786/139786-1287736.jpg

Därför har jag börjat kika lite efter denna modell:
http://www.wagner-tuning.de/images/produkte/001001002-1.JPG

Med den modellen drar man rören som original vilket blir mest diskret. Frågan är ju då om det är någon skillnad på dessa 2 modeller mer än att in/utlopp är på samma sida på den modell jag vill ha.

Sn00k
2012-12-25, 12:25
känns ju som att långa längsgående celler är mest fördelaktivt för högt flöde och för att få ner temperaturen.

kontruktionen på den nedre modellen där är långt ifrån optimal då luften tvingas vända 180 grader.
luften har ganska hög hastighet in i cellpaketet, den kommer att hamna i cellerna längst bort och skapa en luftvägg som blockerar en stor del av cellpaketet.. vilket gör att luften kommer att ta dom närmare cellerna.. lite bättre utformning av gavlarna hade varit önskvärd, men det är en fråga om platsbrist.

va kör du med för turbo? och har du absolut stirrat dig blind på en frontmonterad IC?
det finns nämligen ganska fina och effektiva ICs att montera på orginalplatsen.. dom kyler runt 300-350hk effektivt.. klart enklaste lösningen och tillräckligt effektiv.

räcker inte dessa så kan man köpa sig en främre balk ifrån audi TT/S3 och montera en till på andra sidan.. men kräver kanske ett TT/S3 insug och en "guideplast" också.. lite högre tryckfall, men kylning för iaf 600hk.


en annan variant är den övre ICn, eller liknande med större cellpaket, där man istället drar rören från turbon som dom går original, ner till ICns passagerarsida, sedan använder man sig av ett TT/S3-insug, som är bakvänt, för att dra förarsidans anslutning upp intill batteriet.

_holmgren_
2012-12-25, 12:46
Ok.
Sjukt bra med forum så man lär sig lite mer :)

Turbon är inte riktigt bestämt än men det kommer troligtvis bli en K04 så runt 250-280hk kanske.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig en SMIC. Har faktiskt kikat lite lätt efter en sådan men inte funnit någon tillräcklig.

Tankar kring nytt insug fanns tidigare då jag var ute efter lite mer effekt. Kände att det är lite onödigt att gå över 350hk i en golf så målet har sänkts lite. Målet nu är en rolig finbil så insug vill jag helst hoppa över.

Lite luddigt svar kanske, svårt att hinna med att svara såhär i juletid.

Edit: Hittade denna på Eurojets hemsida just: http://eurojetracing.com/intercooler-systems/mk4-18t-gtigli-side-mount-intercooler kanske vore den något att satsa på?

// Jakob

Sn00k
2012-12-25, 13:47
TT/S3 insuget är inge mer fördelaktigt än vanliga golf-insuget, bara det att det är vänt åt andra hållet, finns att få tag på för nån hundralapp lite här å där.. spjällhus å allt passar ju rakt av och allting ser 100% standard ut.

sikta på en riktig k04:a(k04-023) och inte en k04-001 (uppgradering av k03) eller någon kinakopia, då det skiljer ganska mycket i kvalité och prestanda.

låter som en bra SMIC kan vara något för dig, Eurojet har ju en, men den är ganska dyr i förhållande till kvalitén.. finns liknande på ebay för runt 150$..
Forge motorsport har också en, den är också lite högt prissatt..
sen finns det en som tillverkas av "Pwrhaus" som saluförs av bla. Black Forest Industries(BFI) i USA.. som verkar rätt prisvärd och svetsad av någon med lite mer kunskap om aluminium.. denna ser riktigt fin ut.

se länk för bilder:
http://store.blackforestindustries.com/pwsimoinsmup.html

_holmgren_
2012-12-25, 17:35
Ang det du skriver om insuget hade jag nästan tänkt mig men jag kikade på att specialbeställa ett men det skiter jag i nu.

Vet du mer exakt vad som skiljer 001 mot 023? Har för mig att det är 023 som sitter på bla S3 vilket betyder att jag får köpa ett nytt grenrör också.
001 vet jag passar rakt på dock. Någon mer skillnad på dom har jag ingen koll på.

Ja, en SMIC syns ju absolut minst vilket jag gillar.
Svetsningarna såg bra mycket bättre ut på den du länkade så det lär bli den eller om jag hittar någon likadan fast billigare, det är ju inte direkt någon stress än.

// Jakob

Sn00k
2012-12-26, 03:23
k04-001:an är väl ett uppsvarvat k03 turbinhus tillsammans med k04 kompressorn, om jag inte minns helt galet.. den är hursomhelst inte god för mer än runt 245-250hk, medans en k04-023, som mycket riktigt satt på audi TT/S3 210/225hk motorerna, klarar runt 285-290hk driftsäkert.

TT/S3-grenrören är inte så svåra att få tag på.. tror tom att jag kan ha ett liggandes.. vet iaf att jag har en mycket fin original S3-downpipe liggandes.. som passar golf 4 om den används tillsammans med en k04-023, s3/tt grenrör, s3/tt katt och 2.5" system..

_holmgren_
2012-12-26, 21:41
Inte för att vara sån men en K04-001 skulle ju faktiskt duga då men samtidigt kan jag ju lika gärna gå på en K04-023 och lägga mig på samma effekt som tänkt för att spara på turbon. Det är ju dels därför jag vill uppgradera från K03S, tycker jag ligger för nära gränsen av vad den klarar.

Säg att jag köper en K04-023. Minns jag inte fel så är den topp monterad vilket betyder att jag får dra om tryckrören en aning!? Inget jätte problem iofs.. Ang DP:n du pratar om, passar den "bolt on" på mitt befintliga Milltek system?

Tänkte att jag ska köra med en rensad katt på gatan för att få bort mottrycket den ger och sedan hänga dit en riktig till besiktningen.
En annan tanke är att testa vilken skillnad det är mellan ett 2.5" och 3" avgas när bilen mappas.

När jag sitter här och skriver så säger nog magen att satsa på en K04-023 framför en k04-001, dels pga vilka tankar jag har till sommaren men också i utvecklings syfte.

Den IC:n du länkade från BFI klarade väl ca: 300hk med va? I så fall kan det ju knappt bli mer rätt.. Bäst att göra rätt från början så man slipper göra om det sen ;)

Just ja.. Hur mycket klara original kopplingen på en MQ350 låda?

// Jakob

Sn00k
2012-12-27, 09:57
Säg att jag köper en K04-023. Minns jag inte fel så är den topp monterad vilket betyder att jag får dra om tryckrören en aning!? Inget jätte problem iofs.. Ang DP:n du pratar om, passar den "bolt on" på mitt befintliga Milltek system?

Nej, den är hängande precis som k03/k03s.. tryckröret ut ur den lär blir något längre, då k03s har "ljuddämparen" gjuten i kompressorhuset, medans k04:an har denna på tryckröret.. går ju iofs att använda ett sådant tryckrör i kombination med S3/TT insug och få det ganska optimalt upplagt för FMIC användande.. det kommer fram alldeles intill där ditt spjällhus sitter idag.

DP:n skulle jag tro passar rakt på, om du skaffar dig en TT/S3 dubbelkatt.. det splittar ju från 2.5" upp till 2x2" som slingrar sig ner till varsinn katt.. sedan ihop till 2.5" igen.. kanske inte optimalt i ditt läge om du ev tänkt göra dig av med katten.


Tänkte att jag ska köra med en rensad katt på gatan för att få bort mottrycket den ger och sedan hänga dit en riktig till besiktningen.

kan rekkomendera dig att köpa en rostfri race-kat på tex kl-racing, 100-300cells, så får du både ökat flöde, stadigare lambdavärden och slipper plocka isär något inför besiktningen.



En annan tanke är att testa vilken skillnad det är mellan ett 2.5" och 3" avgas när bilen mappas.

2.5" fullflödes räcker gott å väl för dina effektmål, att montera större sänker inte mottrycket märkbart, då det knappt finns något, däremot ökar det ljudnivån avsevärt.. mer än önskvärt.

en riktig 3" downpipe där man tar bort splittning, skarpa böjar mm, ner till en 3" race-kat, DET gör rejäl skillnad däremot.



Den IC:n du länkade från BFI klarade väl ca: 300hk med va? I så fall kan det ju knappt bli mer rätt.. Bäst att göra rätt från början så man slipper göra om det sen ;)

ska vara väldigt effektiv vid 300, men räcka till uppåt 350 med k04 enligt tillverkaren. (uppgraderad k04 med k04-026 impeller å flödesportning)



Just ja.. Hur mycket klara original kopplingen på en MQ350 låda?

runt 450Nm håller den effektivt, mer vrid än så, så orkar den inte riktigt hålla greppet vid snabba växlingar.