handdator

Visa fullständig version : Golf Mk2 med defekt helljus, lång felsökning



MiWi
2012-12-23, 05:39
Har ett elproblem att ta itu med, bilen är en Mk2 Golf med Ce2-el. Tidigare ägare har haft xenon monterat och sen monterat bort det, i övrigt vet jag inte mycket mer.

Problemet lyder;

Bilen saknar helljus helt och hållet. Helljus aktiveras med ljustutan så på den biten är allt okej.

Testade att flytta över ljusställaren från en annan Ce2-bil. Det som hände var att då man klickade den till helljusläget och sen aktiverade helljus med ljustutan, så kortslöts knappen och helljusfunktionen försvann (dock är ljustutan kvar). Flyttade knapparna mellan den bilen och en annan Ce2-Mk2 och felet verkar ligga i elen som går till knappen.

Så, vart ska man börja felsöka?

Finns det någonting man kan felkoppla såpass vid en xenoninkoppling att ljusknappen kortsluts då man ska aktivera helljus?

Kan den här uppgraderingen eventuellt hjälpa mig en bit på vägen?

http://www.vwwatercooled.com.au/forums/f53/mk1-mk2-headlamp-wiring-upgrade-must-17509.html


Blir dyrt att byta ljusknapp stup i ett vid felsökningen.

mt4base
2012-12-23, 17:38
JAg hade en äldre passat som hade det felet, det var spaken som var kass i det fallet. Köpte en på skroten och sen funkade det.

Sjove
2012-12-23, 19:50
Ang. ljus uppgraderingen så finns det en färdig kabelsats med relä och allt på Biltema. Jag kör själv med en sådan fungerar utmärkt :)



852

MiWi
2012-12-24, 06:01
JAg hade en äldre passat som hade det felet, det var spaken som var kass i det fallet. Köpte en på skroten och sen funkade det.

Jag har för mig spaken redan är bytt en gång. Ska dubbelkolla detta och återkommer!


Ang. ljus uppgraderingen så finns det en färdig kabelsats med relä och allt på Biltema. Jag kör själv med en sådan fungerar utmärkt :)

Tack för tipset, ska kika på det!


Fick ett tips om att man eventuellt kunde bygla ljusknappen och på det sättet få igång belysningen korrekt. Kan tänka mig att detta gäller på bilar som saknar helljusautomatik?

J.L
2012-12-24, 09:41
Kan tänka mig att detta gäller på bilar som saknar helljusautomatik?

Stämmer bra.
Hör av dig om du behöver knapp, spakar eller annat till mk2.

MiWi
2012-12-24, 21:21
Stämmer bra.
Hör av dig om du behöver knapp, spakar eller annat till mk2.

Minns jag rätt skiljer sig väl Ce2-spakar samt knapp sig mot Ce1-bilar?


Det som är bytt på bilen är såväl ljusspak som ljusknappen, båda utan framgång. Verkar därmed vara någonting med huvudelen som kortsluter kretsen i ljusknappen (då ljustutan fortfarande fungerar).

MiWi
2012-12-28, 07:00
Okej, hämtade bilen igår och har nu kollat närmare på felet:

Ljustutan fungerar EJ.

Lampknappen fungerar i samtliga tre lägen (noll, p-ljus samt helljusläge). Med helljusläge aktiverat på lampknappen är belysningen igång som normalt tills man aktiverar helljus på ljusspaken, då dör all belysning. Dioden i panelen är ej i funktion heller.

Ljusknappen kortsluts så fort man försöker aktivera helljus, den bränns och efter det kan man ej aktivera helljus tills man skaffat en ny (som då även den bränns).

MiWi
2013-01-22, 00:23
Har fortsatt jobba med det här.

Har reläkopplat all belysning nu, för att få bort ett eventuellt problem. Men helljuset är fortfarande dött och lampknapparna slutar fungera.

Vet att spaken är bytt av tidigare ägare men tänker riva ner allt och mäta framme vid spaken.

Brukar det bli fel vid själva Ce2-centralen? Har googlat sönder datorn efter liknande felsymtom och har hittills inte sett något.

MiWi
2013-01-23, 00:02
Fortsätter min monolog - tittar ni in i tråden bjuder jag på en fika! :)

El kommer till och från lampspaken, mätt upp alla kontaktstift. När jag "ljustutar" samt försöker aktivera helljus klickar ett relä nere i elcentralen. Reläet är märkt "18" och sitter på plats 4.

Enligt elschemat är detta "Load Reduction Relay (18)" och bör således vara det som slår ifrån strömmen vid uppstart. Frågan då är varför i hela h-e helljusets el slås ifrån utav relä 18?

Jag ska riva ur instrumentpanelen och gräva upp allting ordentligt för nu är jag less på detta.

Brukar man kunna få en total kortslutning av Ce2-boxen?

larra
2013-01-23, 00:47
Din tråd får mig att minnas hur jävligt elen är i en mk2, jag hade en kabel som eldat upp ett gäng kablar där av funka inget, men gör en liten fuling ta ett extra ljus relä och koppla in all el på den, typ bygg ett nytt el system till helljuset

MiWi
2013-01-23, 01:20
Din tråd får mig att minnas hur jävligt elen är i en mk2, jag hade en kabel som eldat upp ett gäng kablar där av funka inget, men gör en liten fuling ta ett extra ljus relä och koppla in all el på den, typ bygg ett nytt el system till helljuset

Helljuset samt halvljuset är reläkopplat, även dimljuset fram är reläkopplat (och givetvis allt på separata). :)

Men du tänker att jag tar utgående kabel från ljusspaken, och klipper den innan säkringboxen, för att sedan leda ut den till motorrummet och därefter koppla in den till det relä jag använder för helljuset?

Det är en tanke jag funderat över nu på kvällen, då det verkar vara vid just elcentralen någonting är helt åt skogen. :)

larra
2013-01-23, 02:01
ja typ annars drar du in en direkt plus tar en strömbrytare och drar in helljusets +ar och kopplar in på strömbrytaren ;-) fast första iden lätt mycket bättre

MiWi
2013-01-23, 02:16
ja typ annars drar du in en direkt plus tar en strömbrytare och drar in helljusets +ar och kopplar in på strömbrytaren ;-) fast första iden lätt mycket bättre

Behöver en lösning som är godkänd vid besiktning - vet inte riktigt om de gillar separata brytare. Ska testa lite kring det vi pratade om, fungerar det när man går förbi centralen så vet man ju iallafall vart felet sitter. :)

Janne.M
2013-01-23, 11:54
Det finns många olika ljusströmbrytare du kan inte alltid byta en från en importbil mot en svensksåld strömställare då "pinouten" inte behöver vara samma.

När helljuset försvann för mig (var tvungen att hålla inne ljustutan) så var det starttändkontakten som gett med sig.

MiWi
2013-01-23, 14:32
Det finns många olika ljusströmbrytare du kan inte alltid byta en från en importbil mot en svensksåld strömställare då "pinouten" inte behöver vara samma.

När helljuset försvann för mig (var tvungen att hålla inne ljustutan) så var det starttändkontakten som gett med sig.

Intressant!

Jag har testat med tre olika strömbrytare - en med 7-PIN från tidig Mk2, en från en importbil med 10-PIN (saknar halvljusautomatik), samt tre stycken från svensksåld med 10-PIN.

Enligt Vortex ska det finnas en 11-PIN för Ce2-el men kontakten i min kabelhärva har endast en 10 PIN-kontakt.


Starttändkontakten, visst påverkar den Relä 18 ("Load Reduction Relay (18)")? I nuläget då jag ljustutar / aktiverar helljus så slår det reläet ifrån och klickar.