handdator

Visa fullständig version : Startmotorer från Diesel motorer kraftfullare än vanliga startmotorer?



kim_gulle
2012-12-22, 11:44
Har alltid haft problem med att starta min Mk1 gti sen jag lämnade in toppen på planing. (Den skulle endast planslipas och ingen komphöjning var det tal om, men jag tror nog den planades lite väl mycket ändå..) Nu kan det ju säkert vara så att startmotorerna jag prövat med inte är i det allra bästa skicket heller. Det vill gärna bli så att när motorn har blivit fullvarm och man stänger av den, väntar ca 5 sekunder och sen ska starta igen så går startmotorn knappt runt. Funkar bra mycket bättre när motorn är kall. Laddningen är det inget fel på, det har jag kollat redan. Jag antar att startmotorn blir för varm och inte presterar som den ska?

Men då tänkte jag att om jag ändå ska byta startmotorn (igen) så kanske det kan vara en idé att trycka dit en startmotor från en Mk2 eller Mk3 diesel. Eftersom dem motorerna arbetar med bra mycket högre komp än vanliga bensinare så borde väl dem startmotorerna vara lite mer kraftfulla? Isåfall så borde dem ju kunna ge bra nog med snurr på en bensinare och på så sätt underlätta bland annat kallstarter i 25-30 minus om det skulle behövas?

Henrik.M
2012-12-22, 12:25
Startmotor från en diesel och bra kräm i batteriet borde lösa dina problem.
Startmotor till 1.8bensin är på ca 0.7Kw & till 1.9 dieseln på 1Kw , så tag en sådan.

kim_gulle
2012-12-22, 13:33
Startmotor från en diesel och bra kräm i batteriet borde lösa dina problem.
Startmotor till 1.8bensin är på ca 0.7Kw & till 1.9 dieseln på 1Kw , så tag en sådan.

Nice, då ska jag jaga rätt på en sån. Tack. :)

Sn00k
2012-12-22, 16:45
Det vill gärna bli så att när motorn har blivit fullvarm och man stänger av den, väntar ca 5 sekunder och sen ska starta igen så går startmotorn knappt runt. Funkar bra mycket bättre när motorn är kall.

när motorn är kall så har den högst friktion och bör gå trögast.. när motorn är varm har den lägre friktion och bör gå betydligt lättare..
..det du beskriver låter som något för hög förtändning vid uppstart.. har du möjlighet att backa ner tändningen en 2-4grader så ska du se att den snor runt BETYDLIGT lättare.. =P
(lägre förtändning = lägre förbränningstryck = mindre kraft behöver tillföras för att dra runt motorn.. men detta tror jag du har koll på =)

sen kan jag ju varmt rekkomendera Tudors tech-start batterier med 650+ Amperes startström även neråt -40 grader, något som inte många andra batterier på marknaden kommer i närheten av..
en G60 som knappt startar i -30 med splitter nytt Biltema batteri, där man hörde varje segt utdraget tugg på starten, FLYGER igång med detta batteri och en vanlig startmotor.
Dom är också väldigt seglivade.. köpte ett och avverkade 5 (FEM!!) bilar, under en period på 6år, med samma batteri utan att det gett vika det minsta.. det är pålitligt i alla väder, och sitter monterat även i min senaste kärra.. bra skit.. eller rentav BÄST skit =)

när kamremmen vid ett tillfälle tappade alla kugg och kammen stannade.. på min gamla golf G60.. så stod vi över 1.5 timme och gnessade konstant på startmotorn, och den lät lika pigg för det, så det är definitivt bra kapacitet i dessa.

Henrik.M
2012-12-22, 17:23
Ett annat bra sätt att "trimma" sin startmotor är att byta ut pluskabeln mellan batteri och startmotor samt generator och batteri till en ny grov kabel med fräscha anslutningar samt även jordkabeln/flätan mellan batteri och vxllåda.
Orginalkablaget brukar vara i klenaste laget , och då hjälper det inte om du så har ett kärnkraftverk till batteri.
Kan inte kärnkraftverket leverera kräm genom ledningarna är du på ruta 1 igen.

Skrivet på forumspringaren.

Sn00k
2012-12-22, 18:57
..man kan leverera ganska mycke ström genom en kopparkabel av orginaldiametern innan den blir såpass het att den brinner av.. =P

..men det är helt klart fördelaktigt med bra kontakt både på plus å jord! =D

larra
2012-12-23, 12:22
Jag är osäker på att en diesel startmotor passar i en bensinare, eller lättre sagt jag är säker på det, dom är helt olika uppbyggda, pinnen som kugghjulet är längre/kortare än bensinarens, minns hur men vet bara att det inte passar

Henrik.M
2012-12-23, 14:14
Jag är osäker på att en diesel startmotor passar i en bensinare, eller lättre sagt jag är säker på det, dom är helt olika uppbyggda, pinnen som kugghjulet är längre/kortare än bensinarens, minns hur men vet bara att det inte passar

Dom passar , samma uppyggnad på startmotor , så länge man tar en startmotor som suttit på samma växelådsfamilj i det här fallet från en bil med 020 låda.

Är en väldig drös med startmotorer genom åren till Mk 1-3

Finns från de klenaste på 0,6Kw till dom lite mer "brutalare" diesel på 2Kw för bilar med bla AC.

MEN håller man sig till samma växelåds familj ska det passa mellan.
Däremot om man börjar labba mellan olika lådor (02A eller automat) passar det inte bla pga olika svänghjul.

Ulf
2012-12-23, 15:39
Vi kör en diesel startmotor från en 02A i Tractive lådan. Körde tidigare med en från en bensinare. Exakt samma montering

Mk1
2012-12-23, 15:58
Jag har en Dieselstartmotor i min Mk1 GTI

Henrik.M
2012-12-23, 16:27
Jag har en Dieselstartmotor i min Mk1 GTI

Det har du ja!
Polletten trillade just ner.
Vi spånade om detta med start från en diesel för ett par år sedan när du hade startproblem med den pga komphöjning under luckan.

Helt jävla senil har jag mao inte blivit trots högre ålder. :)

Skrivet på forumspringaren.

larra
2012-12-23, 17:00
Jaha, då fick man svar på det också, men dom va exakt likadana med bult hål men själva pinnen va längre så den tog i blocket,

Dave the brave
2012-12-23, 20:16
Hade precis samma problem på min Mk2 16V efter byte till 2l-block samt planad topp. Också samma beteende vid kall/varm motor som du beskriver, troligen för att kompet i motorn är högre när den är varm. Testade allt i kabel/batteriväg men det gjorde bara marginell skillnad. Efter byte till dieselstartmotor snurrade motorn igång hur lätt som helst.

Mk1
2012-12-23, 21:54
Jaha, då fick man svar på det också, men dom va exakt likadana med bult hål men själva pinnen va längre så den tog i blocket,

Jadu, det är ett antal år sedan jag monterade den, men den passade rakt på, utan problem.

kim_gulle
2013-01-05, 11:37
Jävlarns va folk hade skrivit medans jag inte var i närheten. Men jag ska nog jaga rätt på ett sånt där batteri som du pratar om Mattias. Verkar ju alldeles underbart bra och prisvärt oavsett kostnad.
Tudor High-Tech TA722 lär ju kanske vara ett alldeles ypperligt batteri. 720 ampere (EN) lär ju nog räcka rätt långt. Jag antar att det inte var 650+ Ampere (DIN) du menade? Det blir ju alldeles sjukt mycket ström. :P

I alla fall så har jag kikat lite på den här: http://www.ebay.de/itm/STARTER-1-1KW-VW-GOLF-2-1-8-GTI-GOLF-3-1H-1-6-1-8-2-0-GTI-GOLF-4-1E-1J-1-8-/190769621216?pt=DE_Autoteile&hash=item2c6ac168e0#ht_6222wt_1162

Den antar jag borde passa? Alla bilar i listan för vad den passar på har ju 020 låda.

Tändningen har jag grundinställt på vad den brukar vara från fabrik. 6 grader på tomgång o grejer. Vi har en sån där gammal old school maskin på jobbet som man ställde det där med på gamla goda tiden. :)