handdator

Visa fullständig version : fukt på rutorna



larra
2012-12-21, 20:15
Tjenare jag har ett bekymmer med min mk4 gti, redan innan vintern så fick jag fukt på alla rutor i bilen, vad är bekymret? Börjat tröttna på det nu, tacksam för alla svar





//larra

Marcus
2012-12-21, 21:13
Testa att byta kupéluftfilter.

larra
2012-12-21, 21:18
Jag tog bort det gamla och det blev ingen skillnad, kan det vara så enkelt och bara slänga ditt ett nytt?

Marcus
2012-12-21, 21:23
Nytt filter hjälpte på min Golf 1J när jag hade fukt på rutorna... Det gamla var som en svamp...

larra
2012-12-21, 21:46
Vart köpte du filtret?

Marcus
2012-12-21, 21:51
Hos min lokala Volkswagen servicepartner.

MiWi
2012-12-21, 21:52
Sen är det alltid en fördel att tvätta av rutorna noggrant med glasputs eftersom smuts och fett bidrar till imman.

larra
2012-12-21, 21:53
Undra om vag forum har öppet på en lördag

PassatGT16v
2012-12-21, 21:59
Bytte filtret på min ett år sen när jag köpte den. Hade alltid imma.
Efter bytet blev det som det ska vara, ingen imma och bättre fart på fläkten.

larra
2012-12-21, 21:59
Sen är det alltid en fördel att tvätta av rutorna noggrant med glasputs eftersom smuts och fett bidrar till imman.


Helt vanlig fönsterputs man har i hemmet eller finns det en "egen" till bil?

larra
2012-12-21, 22:01
Bytte filtret på min ett år sen när jag köpte den. Hade alltid imma.
Efter bytet blev det som det ska vara, ingen imma och bättre fart på fläkten.

börjar med nytt filter sen göra renrutorna, drygt när fram rutan börjar imma igen får sitta å pendla på framrutan och auto på clim anläggningen

PassatGT16v
2012-12-21, 22:03
Smutsen på insidan hjälper fukten att få fäste. Vanlig fönsterputs.
En del kör med diskmedel blandat i vatten, diska rutorna alltså.

Tvätta alla rutor. Får fukten/imman fäste någonstans har den förmågan att sprida sig.

PassatGT16v
2012-12-21, 22:05
börjar med nytt filter sen göra renrutorna, drygt när fram rutan börjar imma igen får sitta å pendla på framrutan och auto på clim anläggningen


Exakt så fick jag göra med.

larra
2012-12-21, 22:18
Tack så mycket för all hjälp, räker det med att göra rent rutorna där dom är eller måste jag plocka ur dom fram och bak?

J.L
2012-12-21, 22:48
Tack så mycket för all hjälp, räker det med att göra rent rutorna där dom är eller måste jag plocka ur dom fram och bak?

Plocka ur behövs inte, gör rent dem på plats.

larra
2012-12-21, 23:56
Tack JL för snabbt svar :-)

VWGolIV
2012-12-22, 00:08
Fukten kan även komma från blöta golvmattor osv. Har du möjlighet så in med en avfuktare typ torrboll eller en riktig avfuktare.
Fick ut runt 5 dl i volvon förra veckan, sen försvann all imma på köpet =)

larra
2012-12-22, 01:12
Jaha, då ska jag köpa en torrboll till å börja med, vartköperman dom?

Sn00k
2012-12-22, 02:21
85:- på clas ohlson kan vara ett tips.. finns säkert att köpa på en hel massa andra ställen å..! =)

http://www.clasohlson.com/se/Pr348289000/Pr348289000

VWGolIV
2012-12-22, 14:49
Tänk bara på att är det minusgrader i bilen så fryser torrbollen.
Så fördel om du har möjlighet att hålla + grader i bilen.

larra
2012-12-22, 16:27
Joo får ta fram torrbollen varje gång jag åker då :-)

larra
2012-12-22, 17:15
Nu är torrboll och nytt cupefilter inhandlat :-) hoppas på förändring nu

Mulder-_-
2012-12-24, 19:41
Nu är torrboll och nytt cupefilter inhandlat :-) hoppas på förändring nu

Torrboll i alla ära, men jag skulle rekommendera att du försöker lyfta på golvmattan (inte gummimattorna)
och känna under om det är fuktigt / blött där. Ta bort eventuella lösa isolerings- dämpmattor som ligger under golvmattan (allt som är löst), försök lyfta upp mattan och ställa under kupevärmare på ca 800-1200 Watt några timmar så det får torka ur.

Mer effekt än så kan det bli lite väl varmt.

För framsätet så är nog det bästa om du försöker lyfta plastlisten vid tröskeln, så kan du lyfta mattan där.
Bak så är det nog att lyfta bort sittdynan för baksätet, för att sedan kunna lyfta golvmattan.

Lycka till & god jul! ;)

P-plats.se
2012-12-25, 12:58
Inte helt ovanligt att det läcker in genom dörrsidorna.
Om det står vatten uppe på gummilisten på tröskeln när du öppnar dörren så läcker det in vatten via dörrsidan.

Har haft problem emd detta i en Skoda och ställde då in en luftavfuktare samt kupevärmare och det drog ur en hel del vatten.
När jag sedan lyfte på golvmattorna så var sioleringen under fortfarande dyngsur av vatten!
Har du vatten under mattorna så finns det inga genvägar, det måste torkas ur ordentligt och aledningen till läckaget lokaliseras...

VWGolIV
2012-12-25, 17:07
Jag fick på min Mk4a riva ut hela inredning + all isolering m.m i golvet.

Då visade sig att där sitter svarta plastpluggar och några var sönder, tar man loss dessa så ser man rakt ner i marken.
Kontentan är att när det regna så sög golvet åt sig.

Då hjälper inte ens avfuktare utan allt måste ut o hängas upp o torkas i något varmt rum eller ett rum
med avfuktare.

Vattnet kan komma in från lite olika ställen, frågan är hur mycket man då orkar felsöka och hur stort problemet är.

larra
2012-12-26, 00:17
Tack, ska göra det, drygt om isoleringen är blöt lär man ju ur med båda stolarna och bak sätet det får nog bli i sommar misstänker jag, god fortsättning :-)


Torrboll i alla ära, men jag skulle rekommendera att du försöker lyfta på golvmattan (inte gummimattorna)
och känna under om det är fuktigt / blött där. Ta bort eventuella lösa isolerings- dämpmattor som ligger under golvmattan (allt som är löst), försök lyfta upp mattan och ställa under kupevärmare på ca 800-1200 Watt några timmar så det får torka ur.

Mer effekt än så kan det bli lite väl varmt.

För framsätet så är nog det bästa om du försöker lyfta plastlisten vid tröskeln, så kan du lyfta mattan där.
Bak så är det nog att lyfta bort sittdynan för baksätet, för att sedan kunna lyfta golvmattan.

Lycka till & god jul! ;)

larra
2012-12-26, 00:19
Jag fick på min Mk4a riva ut hela inredning + all isolering m.m i golvet.

Då visade sig att där sitter svarta plastpluggar och några var sönder, tar man loss dessa så ser man rakt ner i marken.
Kontentan är att när det regna så sög golvet åt sig.

Då hjälper inte ens avfuktare utan allt måste ut o hängas upp o torkas i något varmt rum eller ett rum
med avfuktare.

Vattnet kan komma in från lite olika ställen, frågan är hur mycket man då orkar felsöka och hur stort problemet är.

Plasten ovan för cupe filtret va trasig så regna det så droppa det in vatten från cupefläkten det va då jag märkte att det kom in vatten i bilen