handdator

Visa fullständig version : Bränslepump



mikkel
2012-12-20, 20:36
Hur lossas slangarna på ovansidan bränslepumpen? inga synliga klämmor

a128
2012-12-20, 21:05
vad är der för bil Mk4:a ? Mk5:a ?

om svaret är ja så ska dessa lossas genom att trycka in en knapp på sidan

om man inte vet 100% hur man lossar dessa så ska man ej använda något verktyg

Rickard.v
2013-04-21, 10:09
JAg har samma fundering på min MK4 V6 4M.

Har pillat på slanganslutningen o ser ut som en liten höstsko som sitter runt röret inbyggt i gummi. Den går lätt att pilla lite på med en lite mejsel men hur får jag loss det. Allt verkar gå lätt o fint men det slangen sitter fast.

a128
2013-04-21, 10:22
Man ska trycka in "hästskon" samtidigt som man vickar fram å tillbaka

Rickard.v
2013-04-21, 10:28
Man ska trycka in "hästskon" samtidigt som man vickar fram å tillbaka

Tack för supersnabbt svar. Ja den går lätt att trycka in det testade jag igår. Ska ut snart till garaget o prova.

Vill ju gärna få igång pärlan igen med ny soppapump.

Rickard.v
2013-04-21, 13:36
YEES jag fick loss slangarna. Bara resten kvar....

Rickard.v
2013-04-21, 16:08
Trodde det skulle vara enkelt att få upp pumpen. Men icke. Det sitter ju mera grejer på pumpen i min bil än den jag köpte på skroten.

Det sitter en hållare och en bit slang på sidan av pumpen som gör att jag inte får upp den genom hålet. vad göra?????????

Sn00k
2013-04-21, 17:43
på den hållaren du nämner sitter ett litet "handtag", ta tag i det och dra uppåt ~1.5cm sedan rakt ut åt sidan, låt den vara kvar i tanken, du lär sedan kroka dit den på nya pumpen INUTI tanken.. lite pill, men inga större problems.

slangen är förövrigt returen ifrån den andra tanken/andra sidan av tanken då 4-motion har tvådelad..
ganska smart system där pumpen har 2st utgångar, den ena trycker fram till fuel-railen och den andra trycker över till andra tanken, genom en venturi-ventil som då skapar ett sug och drar med sig soppan till primärtanken igen(passagerarsidan).

finns även en lösning med en extra matar-pump som sitter på förarsidans tank-del och fyller över till passagerarsidans.

du kan se kroken ifråga längst ner på bilden..

1835

Rickard.v
2013-04-21, 19:50
TACK sn00k ! Du är grym. Ska gå ut o prova om en stund.

Det ser precis ut som på bilden. Så det sitter en givare i den andra tanken också? Det som visas på bilden är väl för den andra?

Rickard.v
2013-04-21, 23:04
Det funkade som du sa Sn00k. Nu är pumpen bytt och Golfen fungerar igen! Jätte tack till Andreas & Mattias utan er hade det inte gått bra. Stort tack även till Polomannen som hjälpte mig med tips.

Sn00k
2013-04-22, 00:26
Härligt! =)

nemas problemas.. det sitter som du märkte nivågivare/flottörer i båda tankarna, skulle tro att den kombinerade resistansen/spänningen av båda givarna ger värdet till instrumentet, men har inte grävt nå djupare i det.