handdator

Visa fullständig version : Passat 1.8T, rycker och låter konstigt vid gaspådrag



RedFarmer
2012-12-19, 13:14
Jag har en Passat 1.8T av 98-års modell där jag igår på väg hem från jobbet skulle accelerera upp efter att ha kommit ut på större väg, att den gav väldigt konstiga ljud ifrån sig där de påminde om en rem som snabbt slirar till, nästan som en blandning av en oxpiska och en smurf som hickar :) Detta kom en 6-7ggr innan jag kom upp i hastighet och varje gång ljudet ljöd så ryckte bilen/tappade gaspådrag. Idag när jag skulle tillbaka till jobbet så märkte jag av det igen vid två tillfällen när jag skulle köra om ett par tradare.

Jag är ju dessvärre nästintill okunnig när det handlar om bilar men har iofs märkt att oljelampan vid något enstaka tillfälle snabbt blinkat till. Kolla oljan kan jag, men detta är riktigt surt då otroligt nog huven inte går att öppna! Det handtag man drar i (inte handtaget under ratten) precis under huvfronten tar inte utan är "stum i sitt läge men flyttar sig något om jag drar hårt, varav jag inte kan kolla oljenivån för att vara säker.

Jag får fixa huven på något sätt (bara gudarna vet dock hur), men viktigaste är just nu att jag inte får något plötsligt motorhaveri.

Någon som har idéer på vad detta kan handla om?

Tack!

larra
2012-12-22, 00:37
Testa dra i spaken samtidigt som någon drar i huven kan funka, och dom där ryckningarna kan vara en eller flera tändspolar som pajjat, min bil rök till vid acelarationer då va 1 och 3ans tändspole inte så kry men läs ur felkoderna så vet du vad problemet är,


// larra