handdator

Visa fullständig version : Div besiktningstvåor Jetta, behöver råd



sphincter
2012-12-18, 20:17
Hej!

Besiktigade min Jetta idag och fick några irriterande tvåor

Bromsrör, längsgående, två st
Motorfäste dåligt (verkar finnas flera olika, vet ej ännu vilket det är)
Damaskerna till styrväxeln båda sidor gewesen
Stötdämpare bak gewesen

Bromsrören och stötdämparen är jag medveten om kostnad och arbete för men:

Damaskerna till styrväxeln (bilen har servostyrning) hur jävligt är detta att byta?
Motorfästet, bilen är en automatare, vilket brukar det vara som blir dåligt?

Tänker som så att bilen är i 5000-kronorsklassen och vill ej kosta på allt för mycket (är student ett halvår till)
I övrigt är bilen frisk och går jättebra, så det känns synd att bara "ge upp den".
Om någon har fjäderben bak som passar till salu i ok skick är jag även intresserad av att köpa.

J.L
2012-12-18, 21:01
Hej

Jetta 1 eller 2? (årsmodell?)

Damasker kostar nästan inget, men brukar vara riktigt kämpigt att komma åt och få dem på rätt plats på styrväxeln, balken brukar vara ivägen och dessutom lossar man (båda i detta fallet) styrleder, vilket betyder hjulinställning.

Det vanligaste mororfästet som ger sig är det främre, kostar mycket.
Står det inte vilket de anmärkt på?

sphincter
2012-12-18, 22:50
Hej

Jetta 1 eller 2? (årsmodell?)

Damasker kostar nästan inget, men brukar vara riktigt kämpigt att komma åt och få dem på rätt plats på styrväxeln, balken brukar vara ivägen och dessutom lossar man (båda i detta fallet) styrleder, vilket betyder hjulinställning.

Det vanligaste mororfästet som ger sig är det främre, kostar mycket.
Står det inte vilket de anmärkt på?

Är en Jetta 2, från 88.
Det står inte vilket det motorfäste det är, men skulle bli föga förvånad om det var det dyraste. Skall kolla i morgon om jag kan se.
Måste man verkligen ta väck styrleden från styrstaget då, går det inte att ta loss leden från spindeln och slippa hjulinställningen?

Haugeman
2012-12-19, 01:22
Lite osäker hur jettan ser ut i fästena men det borde vsra likt golfen. På min gamle golf 2 gti var det främre fästet dåligt. Borrade hål i 2 hockey puckar och bultade ihop detta med lite tunnare mjukare gummi emellan med en genomgående bult i rätt dimention. Funka klockrent i 3 år.

Det bästa är ju alltid att byta till en riktig kudde. Men e man student och bilen inte är en kostbar sak kan detta funka.

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=2493

Har även hört, dom nämner det även i tråden jag länka, att nån har borrat upp den. Tömt ur oljan och fyllt med polyuretan lim.


Om det nu är det främre fästet vill säga
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

PassatGT16v
2012-12-19, 07:03
Styrlederna måste bort då damasken har så litet hål för att sluta tätt mot styrstaget. Vet inte om även muttern måste bort men det märker du, om ingen annan vet.

Räkna hur många varv styrlederna är skruvade så hamnar du nära, mät framkant och bakkant mellan höger/vänster hjul för att få fram toe. Blir kanske inte exakt men nästan.

sphincter
2012-12-19, 09:22
Lite osäker hur jettan ser ut i fästena men det borde vsra likt golfen. På min gamle golf 2 gti var det främre fästet dåligt. Borrade hål i 2 hockey puckar och bultade ihop detta med lite tunnare mjukare gummi emellan med en genomgående bult i rätt dimention. Funka klockrent i 3 år.

Det bästa är ju alltid att byta till en riktig kudde. Men e man student och bilen inte är en kostbar sak kan detta funka.

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=2493

Har även hört, dom nämner det även i tråden jag länka, att nån har borrat upp den. Tömt ur oljan och fyllt med polyuretan lim.


Om det nu är det främre fästet vill säga
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Ja nog bör det vara likt det som sitter på en golf tycker jag.
Beroende på hur dyr kudden är så får jag se om jag snider ihop nånting eget (har tillgång till mekanisk verkstad så det går ju att göra lite mer seriöst än din beskrivning).

Angående styrlederna så får det nog bli så att jag räknar varven ja, och mäter på hjulen för att få någorlunda samma inställning som innan, det är ju ingen räserbil men om det blir åt H-E så får jag väl lämna den på hjulinställning då.

Tack för svar!

Sciroccogtx16v
2012-12-19, 10:41
Har besiktigat Golf 2 med Jätte buntband för att hålla ihop främre motorkudden. Dom garva men kunde inte underkänna...

Fredrik

Sn00k
2012-12-19, 11:36
ang styrlederna å damaskerna.. så om man är lite smidig så tar man en stålborste och borstar rent gängorna bakom muttern som låser dessa.. sen sprayar man dom med ljus färg.. efter det så släpper man låsmuttern MINIMALT inåt, gängar av p-ände och mutter UTÅT.. då vet man precis hur långt man ska gänga in muttern igen när man varit av med P-änden å bytt damasken.. = slipper hjulinställning =)

rekkomenderar starka buntband och en tång istället för stålklämma på den inre delen av damasken.. den är minst sagt dryg att komma åt på plats, å saknar man riktiga verktyg för stålklämmorna ifråga så äre riktigt bökigt att få dit dom.. medans ett kraftigt buntband lätt glider dit, å sen spänner man åt det hårt med lämplig tång/polygrip.

har du otur så har du en pressad P-ände på ena sidan, som inte går att ta av.. å då äre inte alls lika roligt å byta damask.. finns dock vulkade att få tag på.. som man trär över och "limmar" ihop.. men kräver varmgarage och nogrannhet för att det ska bli bra.. måste även stå 1-2 dygn innan man rör på ratten.

berlands
2012-12-19, 15:07
Är en Jetta 2, från 88.
Det står inte vilket det motorfäste det är, men skulle bli föga förvånad om det var det dyraste. Skall kolla i morgon om jag kan se.
Måste man verkligen ta väck styrleden från styrstaget då, går det inte att ta loss leden från spindeln och slippa hjulinställningen?

Nej, man behöver inte skruva bort styrleden ifrån styrstaget för att byta damaskerna.
Det räcker att man lossar styrleden ifrån hjulnavet. Sen kan man med lite möda kränga den nya damasken över styrleden.
Lite jobbigt att komma åt, speciellt på förarsidan. Men är man lite envis och vill undvika framvagnsinställning så går det. :)
Gjorde det på min MKII-85 i höstas.

/Berlands

__alexx_
2012-12-19, 15:21
Nej, man behöver inte skruva bort styrleden ifrån styrstaget för att byta damaskerna.
Det räcker att man lossar styrleden ifrån hjulnavet. Sen kan man med lite möda kränga den nya damasken över styrleden.
Lite jobbigt att komma åt, speciellt på förarsidan. Men är man lite envis och vill undvika framvagnsinställning så går det. :)
Gjorde det på min MKII-85 i höstas.

/Berlands

Exakt, gjorde samma sak med. Funkar kalas! :)

sphincter
2012-12-22, 20:10
Nu har jag i allafall tagit reda på att det är det främre fästet (givetvis) och det kommer jag isåfall att försöka tillverka nåt eget substitut av någon lämplig plastbit jag hittar i verkstan. Får bli lite stummare än original helt enkelt.

Måste jag ta dän hela styrväxeln? I min haynesbok står det så, om man har servostyrning.
Kan inte förstå varför. Och nog tror jag att det går att få hjulinställningen tillräckligt bra genom att mäta gängornas djup alt spraya som någon annan skrev.

J.L
2012-12-23, 00:35
Nu har jag i allafall tagit reda på att det är det främre fästet (givetvis)

Jag har ett över, det är långt ifrån nytt, men gav ingen anmärkning i november iaf. Sitter på min krockade golf -89 med rp-motor, ska väll vara samma.