handdator

Visa fullständig version : Avgasvärden SBP



gustav82
2012-12-15, 13:12
Har idag besiktigat Golf IV 1.8 125hk med kassa värden på avgaserna.

*HC-halt tomgång för hög.
*Lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt.
*CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

Kontrollvärden:
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 3.2 (0,3)
HC 123 (100)
Lambda 0,91 (0,97-1,03)

Katalysator är bytt för 2 år sedan och systemet från kattten och bakåt för 3 månader sedan.
Förr året fick jag nedslag på avgaserna, bytta lambasonden (fr Biltema) då gick den igenom på ombes.

Är tacksam för lite tips å trix innan jag börjar plocka. (ännu har jag inte läst av felkoder)

a128
2012-12-15, 15:26
Biltemas sonder brukar inte vara så bra, ebay.co.uk har alternativ för knappa 250:- om denna är bättre eller sämre vet jag dock ej
http://www.ebay.co.uk/itm/261136589639?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
biltema har mycket överprisatta lågkvalitetprodukter

har haft en biltemasond själv på en bil, den höll några 100mil så var den oduglig

men det kan ju vara andra fel tex. tempgivare

pinnen
2012-12-15, 15:29
frågan är om katten var tillräckligt varm vid testet? det är en viss skillnad på moderna bilar och dessa äldre, man får varmköra längre sträcka, hålla varv bra mycket längre på en sån här om man jämför med moderna bilar som har katten monterad på grenröret.. Bilprovningarna här i stan har fått släcka flertalet med 2:or pga denna miss. När vi får in bilen på verkstaden så varmkör vi riktigt ordentligt och sedan när vi mäter värdena så ligger dom perfekt. (oftast). Men visst kan något annat vara fel också men jag hade testat med detta först, men annars så kan ju vattentempgivaren (g62) uppbringa felaktig bränsleblandning och den verkar du inte ha bytt?, läckage i slangar i motorn (vacuum), är ju något annat du kan kika på. Men enligt dina mätvärden så går bilen fett, får alltså för mycket bränsle gentemot luft. Lambdasonden kan också vara felet då biltemas tyvärr ej håller så bra kvalité ibland.

gustav82
2012-12-15, 20:50
Termostatet är också nyligen bytt.
Det jag vet är att vevhusventilationen har ett mindre läckage, men detta veteligen ger väl inget utslag på SPB??

Skall hissa upp bilen närmsta tiden å se om det inte är ngt kabelbrott vid sonden fr när systemet byttes.

Mooseater
2012-12-18, 14:52
När bytte du olja senast?
Hade likvärdiga värden som du på en bil i våras, mätte och kollade upp allt utan att
hitta nåt fel. Men till sist räckte det med att byta motoroljan och se till att katten är riktigt varm.
/ Mooseater

Sciroccogtx16v
2012-12-19, 10:43
Känns som lamda eftersom lambda värdet inte ens är i närheten av 1

Fredrik

Sn00k
2012-12-19, 11:49
vid vaccum-läck som tex vevhusvent, så brukar lambdavärdet bli högt, inte lågt.. den där motorn får för mycke soppa, den går FETT, därav höga co 2500 och HC.

tänkbara orsaker är tempgivare alt. lambdasond..

det lönar sig inte att köpa piratsonder till en modern motor, det är fel förvärmning å en hel massa annat, så dom visar galet i 99% av fallen hur bra tillverkningskvalité dom än håller.


en till tanke.. flexdelen innan kat, denna är känd för att rosta av, å det är inte alltid det hörs så tydligt när den läcker.. den sitter innan kat och lambdasond och kan dra i sig syre in i avgaserna, vilket gör att lambdan tror att den går magert och fetar på mer soppa än behövligt.. resultatet blir ett lägre lambdavärde mätt i slutröret.

gustav82
2012-12-19, 16:37
MAn får vad man betalar för. Är värt att satsa på en ny originaldel.
Tycker bara det är konstigt att motorlampan inte tänds vid fel på lambdasonden? (är ju i och för sig ingen ny bil så "datorn" kanske fuckar upp. ;-)

gustav82
2012-12-21, 20:10
Hur mäter man en lambdasond om den fungerar eller inte när den är demonterad??

Lillen
2012-12-21, 21:05
När bytte du olja senast?
Hade likvärdiga värden som du på en bil i våras, mätte och kollade upp allt utan att
hitta nåt fel. Men till sist räckte det med att byta motoroljan och se till att katten är riktigt varm.
/ Mooseater

Det var min tanke åxå.

Sn00k
2012-12-21, 21:09
Hur mäter man en lambdasond om den fungerar eller inte när den är demonterad??

det gör man inte.. inte tillförlitligt utan labbutrustning iaf.. då man måste variera både temperatur och syrehalt mm och jämföra med tillverkarens spec.
man kan givetvis mäta så att förvärmningen är hel, men hurvida den fungerar som den ska eller inte det blir svårt att säga.


kollat på tempgivaren? vilken färg har den?

gustav82
2012-12-23, 16:09
Felkoder har nu visat at det är lambdasonden som är sönder.
..ska börja bråka lite med Biltema om reklamationsrätten...

Sn00k
2012-12-23, 19:45
känns tokigt att stoppa dit en ny biltema-sond och stå där om max ett år igen?

om du nu inte vill lägga pengar på en NY original-sond så är det iaf klart bättre att fynda en begagnad på skroten.. den har garanterat rätt kalibrering, längre livsspann och du hittar en för kaffe-pengar på en "självplock".. =)

a128
2012-12-23, 19:50
En bosch universal 4 trådars för ca 800:- (på ebay.co.uk till biltemapris inkl. frakt) bör ha samma kvalitet som en ny med orginalkontakt

pinnen
2012-12-23, 21:46
Vad hette felkoden?

Sn00k
2012-12-23, 22:51
En bosch universal 4 trådars för ca 800:- (på ebay.co.uk till biltemapris inkl. frakt) bör ha samma kvalitet som en ny med orginalkontakt

samma kvalité på tillverkningen, japp, rätt kalibrering och förvärmning, nope.. fortfarande bättre att köpa en igensotad beggad ifrån en skrot.

motorn använder en av världens mest sofistikerade insprutningar, den har ca 80 mappar bara relaterade till lambdasond och styrning av denna.. (detta på smalbandsmodellen, medans bredbandsmodellen har betydligt fler)

..varför hålla på å kladda å köra med någonting annat än den är gjord för..? det är bara att BE om problem.

gustav82
2012-12-26, 18:03
Får bli Mekonomen. Dubbla priset mot en begagnad original men värt att få 3-års garanti.

Vad kan ta skada om jag kör bilen 60-80 mil innan jag byter lambdasonden? (Man vet ju iof inte hur länge den vart trasig innan bes... )

a128
2012-12-26, 18:24
samma kvalité på tillverkningen, japp, rätt kalibrering och förvärmning, nope.. fortfarande bättre att köpa en igensotad beggad ifrån en skrot.

motorn använder en av världens mest sofistikerade insprutningar, den har ca 80 mappar bara relaterade till lambdasond och styrning av denna.. (detta på smalbandsmodellen, medans bredbandsmodellen har betydligt fler)

..varför hålla på å kladda å köra med någonting annat än den är gjord för..? det är bara att BE om problem.
Nu är det inte pga av kalibreringen han har problem med utan att den har helt/delvis lagt av


Får bli Mekonomen. Dubbla priset mot en begagnad original men värt att få 3-års garanti.

Vad kan ta skada om jag kör bilen 60-80 mil innan jag byter lambdasonden? (Man vet ju iof inte hur länge den vart trasig innan bes... )

mister auto har delar till bra priser:
http://www.mister-auto.se/sv

begagnat om den kostar hälften av vad en ny kostar är då ett dåligt alternativ

gustav82
2012-12-26, 20:09
Mister auto är inte så mycket billigare, 3 års garanti är värt att få för några extra hundralappar. Har ju ändå rabatt på Mekonomen ;)

Är det något som kan ta skada när jag kör med kass lambdasond? (förutom miljön...)

a128
2012-12-26, 20:15
motorn mår inte bra av allt för fet blandning, även katten kan skadas om bladningen blir fet särskilt om det det uppstå misständningar

ska du absolut köra med bilen så blanda i en 30-50% E85/etanol i besinen för att skona katt och motor

Sn00k
2012-12-26, 20:27
Nu är det inte pga av kalibreringen han har problem med utan att den har helt/delvis lagt av


haha, helt korrekt, och om du tänker steget längre, varför tror du att den har lagt av..?
1. för att motorstyrningen kör ett värmar-element längre/kortare än specen är på en "universalsond".
2. pga att verkliga lambdavärde 1.00 (stoich, eller stökiometriskt på äkta ful-svenska) inte är där sonden visar 1.00 pga att ECUn är kalibrerad för en annan sond.. = mager alt. fet blandning konstant.



som svar på din fråga om vad som kan ta skada, främst katalysatorn, men även ventiler, kolvar etc.. men det är något som händer över längre tid/strecka, om du lägger <100mil till på den där kvittar nog i det stora hela.
blanda för guds skull inte i nå etanol/e85 i onödan när motorn inte är optimerad för detta.. det är en riktig ful-lösning som får motorn att gå magrare och kan resultera i pump-ras, kollapsade soppaslangar å annat roligt.
(den diskar ur alla avlagringar å annat fint som sätter sig i filter mm, samt binder vatten och spär ut oljan)


normal livslängd på en originalsond är drygt 16000mil, vilket innebär drygt 10000 felfria mil till för en 500:ing.. som hittat:

http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=47670527&bilkod=4913&delkod=7463

a128
2012-12-26, 20:40
värmeelementet på lambdasonden är som regel paralellkopplad med bränslepumpen, dvs. 12 volt konstant så länge pumpen går
undantag finns tex. bredbandlambda ( finns bla på fsi-motorn) och nyare motorstyrningar för att spara in ett relä

det flesta motorstyrningar kan feta på med 50% (i vissa fall 100%) innan det tar stopp

Sn00k
2012-12-26, 21:09
värmeelementet på lambdasonden är som regel paralellkopplad med bränslepumpen, dvs. 12 volt konstant

som regel? visst var det ofta så på äldre motorstyrningar, bla digifant och tidiga motronic.

bredbandssond sitter på alla 1.8, 1.8t från -01 å uppåt.



det flesta motorstyrningar kan feta på med 50% (i vissa fall 100%) innan det tar stopp

det tar väldigt lång tid för adaptionen att hinna upp dit med en fungerande smalbandare, ~20-30mil, och sedan ska den ner igen efter bytet, men som det verkar i detta fall så är lambdasonden pajj och därmed adaptionen utslagen = ingen reglerförmåga, ingen påfetning, bara mager blandning och allt roligt det för med sig.

gustav82
2013-01-03, 16:16
Jag tycker bara att det är konstigt att motorlampan inte tänds när felet är i Lambdan.
Ska den tändas när sonden är totalt sönder eller även om den "arbetar" fel??

Sn00k
2013-01-03, 17:08
behöver inte tändas alls om den bara visar fel värden, är den däremot kortsluten mot jord, om den brunnit ihop dvs, då får du säkerligen en lampa =)

gustav82
2013-01-11, 16:11
Nu är Lambdasonden bytt. Väderna bättre men ändå inte godkänt.
Ger läckage (som jag har) i vevhusventilationen dåliga avgasvärden??

pinnen
2013-01-12, 11:05
ja, läckage ger fel värden. Nu vet jag inte vad som menas med att värdena blev bättre? går den fortfarande fett eller går den magert nu? eller är det bara nåt värde som sticker iväg? vi måste få infon om vi ska kunna gissa någorlunda rätt.

gustav82
2013-01-12, 13:10
verkstaden som bytte sonden sa att väderna är bättre men inte godkända.


Ska på måndag kolla om jag kan mäta upp väderna exakt.
Hjälper lite etanol att få ner HC-väderna??

pinnen
2013-01-12, 16:19
det tror jag inte, etanol kan sänka co men jag misstänker att hc kan öka istället, hc beror ofta på ett läckage i avgassystem före lambda, även efter har jag sett på vissa bilar eftersom mätningen sker längst bak,dock inte lika vanligt, Kolväten (HC) är restprodukter som uppstår vid ofullständig förbränning. Antar att bilen går som den ska? alltså att stift och sådant är ok? Läckaget kan skapa lite bekymmer då bilen drar i sig mer syre utifrån än vad lmm registrerar, då fetar lambda på och bilen går alldeles för fett och hc ökar pga att förbränningen ej är korrekt, här sticker även co upp. så JA, prova att laga läckan, gör ett nytt test och se var värdena hamnar när allt synligt är åtgärdat, där hade jag personligen börjat

gustav82
2013-01-12, 20:11
lägger till att bilen går som den skall.
Stift o olja bytt i somras.

gustav82
2013-01-15, 11:11
Har idag besiktigat Golf IV 1.8 125hk med kassa värden på avgaserna.

*HC-halt tomgång för hög.
*Lambdavärde förhöjd tomgång, felaktigt.
*CO-halt förhöjd tomgång, för hög.

Kontrollvärden:
CO 0,1 (0,5)
CO 2500 3.2 (0,3)
HC 123 (100)
Lambda 0,91 (0,97-1,03)

Katalysator är bytt för 2 år sedan och systemet från kattten och bakåt för 3 månader sedan.
Förr året fick jag nedslag på avgaserna, bytta lambasonden (fr Biltema) då gick den igenom på ombes.

Är tacksam för lite tips å trix innan jag börjar plocka. (ännu har jag inte läst av felkoder)

Nu är väderna mätta.
Lambdan ligger nu på 1.0.
CO tomgång 0.1
HC tomgång ca 54
Nu är det bara CO vid förhöjd tomgång som bråkar. låg på 2-3 eller något.

Tillägger att jag hade vid mätning ca 20% etanol i tanken samt att katalysatorn inte va riktigt uppvärmd.

Vad säger de nya siffrorna er? Läckaget i vevhusslang eller katalysator ( katt är bytt för 2 år sedan)

gustav82
2013-01-17, 15:37
Nu är slangarna till vevhusventilationen bytt. Värderna sticker iväg nu igen.
(ligger ungefär som vid 1:a mätningen hos bilprovningen)

Hur går jag vidare??

gustav82
2013-01-18, 13:25
Kan det ge fel värden om det läcker lite vid lambdasonden??

(Lambdan ligger nu på ca 0,90 och HC+CO högre över godkänd nivå.
bilen går som den skall, drar ingen olja eller kylarvätska)

J.L
2013-01-18, 14:03
Kan det ge fel värden om det läcker lite vid lambdasonden??

Svar ja, en avgasläcka påverkar mätprovet var den än befinner sig,
men ger värre värden desto närmare motorn läckan är.

gustav82
2013-01-18, 15:48
Svar ja, en avgasläcka påverkar mätprovet var den än befinner sig,
men ger värre värden desto närmare motorn läckan är.

Även lambdavärdet?
Ger en trasig katt fel lambdavärden??


Skall in på verkstad igen på måndag för att efterdra sonden....

Sciroccogtx16v
2013-01-18, 19:51
Avgasläck vid lambdan ger helt fel värden då lambdan använder omgivningsluften som referens när den mäter avgaserna. När den då jämför avgaser med avgaser blandade med omgivande luft blir det helt fel.

Fredrik

gustav82
2013-01-21, 13:38
Tydligen är inte röret riktigt runt så ringen tätar inte ordentligt.
Pga högt tryck "blåses" avgaspastan bort.

Tips att täta sonden mot röret med efterlyses!
(svårt att komma åt att svetsa, man får ju bara en chans om man tar fram svetsen)

gustav82
2013-01-22, 20:00
Nu är det tätat med kemisk metall.

En fundering bara. Vad ger en trasig/tom katalysator för avgas- resp lambdavärden??

larra
2013-01-22, 20:20
Trasig/tom katt så sticker nog värderna i väg, men jag kan ha fel, åk in å prova

J.L
2013-01-22, 20:26
HC-värdet borde vara väldigt högt.

gustav82
2013-01-22, 20:27
lambdavärdet då??

Sciroccogtx16v
2013-01-22, 23:03
Lamdavärdet borde vara det enda som är ok. Om allt annat är ok. Co sticker till ca 5 eller så.


Fredrik

gustav82
2013-01-23, 07:36
Nu är jag desperat, måste ju ha en bil som fungerar.
Väderna sticker iväg.
Lambdan ligger på 0.98
HC drar iväg till 250-300
CO också högt.

Vid en av mätningarna under alla dessa dagar var det endast CO vid förhöjd tomgång som var högt, men nu är allt högt igen.

Kan det vara så att det ändå är kattalysatorn?
Misständning?
något annat??

Bombadera mig med tips vad ni tror det kan vara?!

gustav82
2013-01-23, 12:07
tackar alla för ert tålamod och tips och trix.
Själv tappade jag lusten , slängde ut bilen på blocket för 7000:-. Fick till slut 9000:- i näven.
Nu får vi se vad det blir för bil nästa gång...

Sjove
2013-01-23, 20:42
Oj det gick fort...
Synd att problemet inte löste sig...