handdator

Visa fullständig version : Hjälp! Kam och planning KR topp gti 16v



StefanHansson
2012-12-10, 19:38
Hej jag undra vad man ska ha för kammar till en KR topp hittat på ENEM men läst lite på forum och det sägs att det är skit grejor o att original KR kammarna är bättre än ENEM´s rätt fel ??

Sen undrar jag hur mkt man kan plana KR toppen ?? tänkte ta 0.5mm så den blir plan bara men hur mkt kan man ta som max ?


Tack på förhand ( alla tips mottages )​

StefanHansson
2012-12-13, 18:53
Någon som vet ??

Wassergekühlt
2012-12-15, 15:59
Jag monterade ihop min topp häromdagen och jag köpte cat-cams från dli-teknink, bra pris och är förhoppningsvis bra grejjor. Min topp är portad och lite planad så jag satsade på ganska "snälla" kammar, 266/262 med 10,9 lyft. Det ska vara ungefär vad hydruallyftarna pallar med.

Vet faktiskt inte hur mycket man kan ta när man planar toppen men tror det är ganska sparsamt med plats till ventilerna på avgas sidan redan orginal, jag hade två ventiler på avgassidan som var lite krökta men det gick att rädda dem.

Ska toppen portas också?

mvh

Tobbe

StefanHansson
2012-12-15, 16:35
Jag monterade ihop min topp häromdagen och jag köpte cat-cams från dli-teknink, bra pris och är förhoppningsvis bra grejjor. Min topp är portad och lite planad så jag satsade på ganska "snälla" kammar, 266/262 med 10,9 lyft. Det ska vara ungefär vad hydruallyftarna pallar med.

Vet faktiskt inte hur mycket man kan ta när man planar toppen men tror det är ganska sparsamt med plats till ventilerna på avgas sidan redan orginal, jag hade två ventiler på avgassidan som var lite krökta men det gick att rädda dem.

Ska toppen portas också?

mvh

Tobbe



Tack för infon!! aa tänkte ta ur en del, vet dock inte hur mkt, kanske blir att ha gjutskarvarna och sen pollera bara.

Hur mycket plana du ?

Wassergekühlt
2012-12-15, 17:02
Erland cox planade o portade min och toppen var planad nyligen redan så han tog bara precis ytan, vet inte exakt hur planad den är nu.

Min topp är inte polerad i kanalerna, "de lärda" tvistar om vad som är bäst men dwn grova ytan efter portningen ska enligt Erland ge ett bättre flöde i toppen.

StefanHansson
2012-12-15, 17:07
Erland cox planade o portade min och toppen var planad nyligen redan så han tog bara precis ytan, vet inte exakt hur planad den är nu.

Min topp är inte polerad i kanalerna, "de lärda" tvistar om vad som är bäst men dwn grova ytan efter portningen ska enligt Erland ge ett bättre flöde i toppen.

Okej letar som fan efter någon mått att gå efter men finns inget någonstans men blir nog att ta 0.5mm så den blir plan bara. Okej men din topp kommer vara portad mer än vad min kommer bli har inte tänkt lämna in den utan tar ut lite själv o sen göra det fint bara så det flödar bra liksom

Wassergekühlt
2012-12-15, 19:54
Jag ska höra med honom om hur mycket han tror att det är taget på den nu så kanske jag kan hjälpa dig med ett mått! jaha okej då förstår jag:-)

StefanHansson
2012-12-15, 20:02
Jag ska höra med honom om hur mycket han tror att det är taget på den nu så kanske jag kan hjälpa dig med ett mått! jaha okej då förstår jag:-)

Vore schyst tack på förhand =)

Wassergekühlt
2012-12-19, 02:11
Har fått lite svar nu!

Min topp är troligtvis inte planad mer än 0,5mm, svårt att säga i och med att den var planad innan. Dock kan man ta i stort sett ända ner till ventilsätena om man vill men då får man ju givetvis se till att ha urgröpningar i kolvarna så att ventilerna går fritt.

mvh

Tobias

StefanHansson
2012-12-19, 12:13
okej tack för svar. tror det räcker med 0.5 mm för mig ville vara se om det var mycket eller lite planat så man inte tar för mycket. men tack för svaret !! god jul på dig förresten !