handdator

Visa fullständig version : Airbag problem passat koppla bort krocksensor



Davidsson
2012-12-09, 19:04
Har en passat - 98 där airbag lampan lyser och nu har besiktningen synt ner detta. Kollade vag-com, och kom fram till att det är kortslutning i krocksensor förarsidan. Hittade sensorn och provade att smörja upp kontakterna men detta hjälpte inte.
Kan man koppla bort denna sensor och hur gör man ifall? Om jag gör detta så förstår jag att man även måste koppla la bort airbag en i stolen, denna ska man kunna sätta i ett motstånd vad jag har läst, läst att det ska vara 4ohmmen osäker.

maccke
2012-12-10, 09:47
Har en passat - 98 där airbag lampan lyser och nu har besiktningen synt ner detta. Kollade vag-com, och kom fram till att det är kortslutning i krocksensor förarsidan. Hittade sensorn och provade att smörja upp kontakterna men detta hjälpte inte.
Kan man koppla bort denna sensor och hur gör man ifall? Om jag gör detta så förstår jag att man även måste koppla la bort airbag en i stolen, denna ska man kunna sätta i ett motstånd vad jag har läst, läst att det ska vara 4ohmmen osäker.


Sensorn sitter på ett utsatt ställe så den ofta blir fuktig, därav kortslutning. Byt sensor!
Att koppla bort en airbag är bara dumt, den sitter inte där i onödan...
Skulle du ha otur och krocka så ångrar du dig med all säkerhet om du kopplat bort den!

Davidsson
2012-12-17, 15:56
Har testat att skifta vänster med höger och då flyttades felet så en ny krocksensor är beställt. Är det bara att byta och nollställa felet? eller behövs ben programeras?

GTI-nissen
2012-12-18, 07:32
Intressant... Jag har problem med min högra, det gick att nolla felet under en tid, men så kom det tillbaka och nu går det inte längre. Var sitter sensorn?

Davidsson
2012-12-18, 08:55
Den sitter under sätet. plocka bort sätet och sedan lyfter du på mattan så sitter den skruvad på tvärbalken i golvet.

GTI-nissen
2012-12-18, 12:34
Tack, jag får se om jag hinner plocka med det mellan julmat och barnafödslar. :-)

maccke
2012-12-19, 18:22
"Intressant... Jag har problem med min högra, det gick att nolla felet under en tid, men så kom det tillbaka och nu går det inte längre. Var sitter sensorn? "









Har man tur kan det bara vara glapp i kontakten.
Prova att dra isär kontakten och kolla hur det ser ut.
Spreja lite kontaktsprej.

GTI-nissen
2012-12-20, 09:46
Japp, jag börjar med det enklaste först. :-)

Davidsson
2012-12-20, 11:42
Den nya sensorn sitter på plats och bilen är på väg till bilprovningen.

Strese
2013-06-14, 10:22
Intressant... Jag har problem med min högra, det gick att nolla felet under en tid, men så kom det tillbaka och nu går det inte längre. Var sitter sensorn?

Intressant. Har samma problem. Jag hade inte tillgång till VAG-com kabeln då jag mekade, men jag slet ur framsätet och mattan på båda sidor. Under passagerarsidan var det en sjö. Tydligen igenslammade dräneringshål under batteriet som var orsaken. Jag torkade ur, plockade bort korcksensorn och lät den torka och rengjorde alla kontakter. Nollade felet och bilen gick i 4 dagar, i morse kom problemet tillbaka!

Hur har det löst sig för dig GTI-nissen? Bytte du sensor?

Davidsson; Vart köpte du en ny sensor någonstans? De var inte så extremt billiga på bildelsbasen (800kr) så tänkte höra om du har några tips på bra ställen?

Tack på förhand!