handdator

Visa fullständig version : -99 Passat 1,8T som tryckt ur sig massa olja. Frusen vevhusvent.?



M_Persson
2012-12-04, 22:15
Hej.
Hjälper en kompis som råkat ut för att Passaten tryckt ur sig all olja.
Det var väldigt kallt just den dagen så frusen vevhusvent. låter troligt.

Vad jag kan se av att tittat under bilen och under insuget så verkar mest olja tryckt ut mellan oljefilter och dess hållare. Kan det räcka med rengöring av vevhusvent. och filterbyte? Eller finns det något annat ställe de trycker ur sig olja?

Kommer ju inte direkt åt att se något :/


Har rivit bort det man på Cheva kallar pcv ventilen. Och t-korset där den sitter samt slangen (röret) med det konstiga vecket. Den sistnämnda var det bara sopor av. Ska man ta bort röret som går mellan t-korset och luftboxen för att rengöra det med?

Finns det något kännt ställe där de fryser?

pinnen
2012-12-06, 18:50
testa byt tätningen som sitter mellan oljekylaren och motorn (oljekylaren är den aluminium fyrkant som oljefiltret sitter fast emot), eftersom läckan verkar komma därifrån så är väl det troligast, sett flertalet som tömt motorn på olja pga. att den tätningen torkar och blir spröd, slutligen så delar den på sig och då trycks all olja ut. Är en enkel rep, lossa filtret, lossa muttern och se om du kan dra loss kylaren annars så får du lossa kylvätskeslangarna, byt tätning och återmontera. En annan sak som kan skapa bekymret med är om ni har gjort service och den gamla packningen på oljefiltret sitter kvar på motorn, filtret skruvas dit men håller ej tätt så länge med 2 packningar... men det ser ni ju direkt när ni river bort filtret

M_Persson
2012-12-09, 14:59
Har idag testat att starta bilen och kolla vad som händer.

Mycket riktigt så är det mellan block och oljekylaren som det läker. Så det får bli en tur till återförsäljaren för inköp av ny tätning.
Dock så verkar det vara högt tryck under ventilkåpan. För vrider jag lös locket så ligger det och hoppar, samt att tar jag bort det så kan jag känna att det blåser.

Hur exakt rengör man vevhusventilationen? Rengjort t-korset, röret till luftburken samt pcv-ventilen.