handdator

Visa fullständig version : Polo 6N AFH motor smällt kolv! Varför?



G60 V-spec
2012-11-28, 16:40
Hej!

Lyfte toppen på min Polo igår och konstaterade ganska snabbt att 2:ans kolv hade smällt i överkant så att man ser kolvringen.

Visst, jag kommer att byta kolven. Men vad är det som kan ha orsakat detta fenomen?

Ventilerna i toppen är raka o fina. Toppen är rak. Dock är alla förbränningsrum svarta.....Bilen har varit "tjejkörd" innan jag köpte den.

Tändstiften är också kolsvarta.

Risken är att jag slänger i en ny kolv och att samma sak händer.....och det vill jag inte.

Kamremmen stod rätt när jag tog av den. Allt verkade vara på sin plats.

Och den eviga frågan...Varför smällte kolven?!


Hoppas att någon där ute kan ge mig svar på den frågan, eller åtminstånde ge mig tips på vad jag kan leta efter för att se vad som kan ha orsakat detta.


Mvh Vlado

Sn00k
2012-11-28, 17:23
störst sannolikhet = en dålig/igensatt spridare.. ifall det bara är på EN kolv och dom andra ser fina ut.. då har den cylindern gått betydligt magrare än dom andra = VARMT och smält kolv.

för att kontrollera detta:

steg 1, av med alla kontakter och mät mellan stiften, resistans(ohm), bör ligga runt 12-16 ohm.. se till så att alla är lika.. är det lägre/högre på spridaren där kolven smält så har en lindning brunnit.

steg 2, om alla visar lika, ur med railen å testkör dom i pet-flaskor eller i bänk för att se så att spridarbilden är lika och att den är bra.. dvs inte nån stråle rakt in.. hittar du fel på spridaren så BYT ut den.. ge dig inte på å tvätta dom.. det kan visa sig vara dumsnålt i längden.

G60 V-spec
2012-11-28, 18:42
Bra tips!

Såg nu när jag kollade på lite kablar att jorden till tändförstärkaren inte var jordad, samt att stick-kontakten till tändförstärkaren knappt va itryckt. Kanske kan leda till en smällt kolv?


Mvh Vlado

Sn00k
2012-11-28, 19:33
tveksamt.. antingen tänder den, eller så tänder den inte, pga av svag gnista..
helt klart har det med bränsleblandningen att göra på den cylinder där kolven smält.. såvida du inte lyckats orsaka jättemycke förtändning på bara EN cylinder på nått vis.. ut å mät upp spridarna.. =D

G60 V-spec
2012-11-28, 19:55
Ska mäta dom imorgon =)

Tack för hjälpen!


Mvh Vlado

Jani Hast
2012-11-30, 22:51
Kan kolla om kompisen har sådan kolvar på jobbet.
Kan även utraljuds tvätta spridarna och flödes mäta dom om det behöves.

Jani Hast
2012-12-02, 00:07
Han hade inga kolvar.

MiWi
2012-12-02, 02:22
Jag ska ha kolvar liggande.

Återkommer om det i slutet av nästa vecka.

pinnen
2012-12-06, 19:01
tveksamt.. antingen tänder den, eller så tänder den inte, pga av svag gnista..
helt klart har det med bränsleblandningen att göra på den cylinder där kolven smält.. såvida du inte lyckats orsaka jättemycke förtändning på bara EN cylinder på nått vis.. ut å mät upp spridarna.. =D instämmer men det kom in en a6 3.2 till jobbet en dag, han hade kört ca. 15 mil med trasig t-spole och blinkande motorvarningslampa, den kolven hade smält och spikats sönder.... dyra mil för den kunden. Så allt är möjligt men jag hade också kontrollerat spridarna i första hand

G60 V-spec
2012-12-09, 01:27
Jag har redan beställt en kolv i all hast. Har bråttom att få ihop bilen innan Jul.

Mätte resistansen på spridarna och alla låg på 14.6 ohm. Så det anser jag vara bra.
Nästa steg är att titta på sprutbilden.

Bilen har heller aldrig kommit upp i arbets-temperatur, så jag passade på att köpa ny termostat och 4-polig tempgivare.
Till min förvåning hade föregående ägare tagit bort termostaten?! Varför?

Tändstiften ser också ut att sjunga på sista versen. Så det blir nya.

Tack Jani o MiWi för att ni engagerar er. Det känns bra att ha VWolk som bryr sig =)

En dum fråga kanske, men ska inte knack-sensorn reglera såna här spikningar så att kolven inte smällter?


Mvh Vlado

Sn00k
2012-12-09, 12:05
till ganska stor del, jovisst, men inte om en spridare havererar.. =)

MiWi
2012-12-10, 03:13
Jävla otur, jag plockade med mig en kolv hem från min AFH idag då jag var i garaget då jag tänkte skicka den till dig. Hade blivit din för en påse bullar. :)

Om det är något du behöver får du höra av dig.

G60 V-spec
2012-12-11, 03:28
Schysst MiWi. Problemet är att jag har bråttom att få ihop *kitet innan Jul. Och det börjar närma sig.

Sen blir det säkert något oväntat som händer som bara förlänger arbetets gång osv.

Fick i den nya kolven idag. Inte helt likadan men den passar :-p

Tänkte sätta ihop motorn och få den att gå fint. Sen eventuellt kommer bilen säljas.
Perfekt för banköra tycker jag!


Mvh Vlado

G60 V-spec
2012-12-14, 01:47
Har nog konstaterat varför kolv nr. 2 smällt.

Ventiltätningarna var så dåliga att dom släppte in olja i förbränningen, och gjorde att kolven börjat glöda och i sin tur smällt pga. för hög värme.

Får se om det verkligen är så efter ett par mil =)


Mvh Vlado

Sjove
2012-12-14, 13:43
Kan det bli så om ventiltätningarna är dåliga?

Sn00k
2012-12-14, 22:52
ytterst tveksam till det..

kikade du hur spridarbilden såg ut?

G60 V-spec
2012-12-15, 03:06
Spridarbilden va faktiskt jättebra på alla 4.

Det är därför jag konstaterat detta.

Men milen får ju avgöra. Måste tillägga att ventiltätningarna var ganska så dåliga.


Mvh Vlado

G60 V-spec
2012-12-19, 17:44
Såja!

Nu funkar bilen igen, fast med en tickande ventil-lyftare =)