handdator

Visa fullständig version : Bromsservo större mk2 gti?



R.Grönberg
2012-11-25, 22:05
Ska åka med G60 frambromsar, samt bak, och 22 mm hbc...

är en gti 8v från början, Skiljer det på g60 bromsservon?
Eller vad ska jag ta från för ngn för få större?

Wassergekühlt
2012-11-25, 22:55
Om du har 22mm redan så är det den som funkar bäst med g60 bromsarna vad jag vet iaf? Jag ska köra med samma delar nästa säsong så hoppas jag har rätt...

Sn00k
2012-11-26, 17:56
skilj på bromsservo och huvudbromscylinder.

huvudcylinder:
mindre cylinderdiameter = mjukare pedal, längre pedalväg och ökad bromskraft.
större cylinderdiameter = hårdare pedal, kortare pedalväg och minskad bromskraft.

(förutsatt att kolvarean i oken är densamma)

golf 3 vr6 finns med 23.8mm
audi 200tq samt audi s2 finns med 25.4mm, även vw transporter t4.


va gäller bromsservo:
ju större volym på ett vakkum-servo desto mindre kraft behövs för att generera ett givet tryck.
mindre volym = måste trampa hårdare för att bromsa lika hårt.

sitter 9" på alla mk2:or om jag minns rätt.. bör finnas 10-12" i nå ådis/passater/transporters som kan passa.. kanske läge för en vända på skroten å titta runt lite.. till mk4:an hittade jag många fina som passade.. =)



går att labba ganska friskt med storlekar på huvudbromscylinder och kolvstorlekar i ok..
(att tänka på om man använder 4-kolvar eller liknande som trycker ifrån båda sidor är att man får dela totala kolvarean med två.)


mickla dit s2-ok med 2 kolvar och lite mer kolvarea kan vara en idé..

original g60, 54mm kolv = 54/2=27*27*3.142= 2289mm2
original s2, 45mm & 40mm = 2847mm2

2847/2289 = 1.244 = 24.4% mer nypkraft, men mjukare pedal.


lite bilder:
http://www.clubgti.com/showthread.php?228341-Audi-S2-Brakes-on-a-Mk2-Golf-Photos!

R.Grönberg
2012-11-26, 21:52
Tackar snook, nu snackar vi. inte hbc jag menade som du förstog, utan bromsservon..=)

aaa fasen får kika runt lite på detta då, S2 ok verkar ju rätt smidigt, dock har jag ju en mk2 gti -84... Alltså inga lösa okhållare...
Men har en mk3 Tdi man kanske kan plocka spindel ifrån? sätta s2 okhållare samt ok ? hade ju blivit en rejäl skillnad.. =)

Janne.M
2012-11-27, 00:00
Passat 3B/35i har 10" servo som passar har en sån i min mk2

R.Grönberg
2012-11-27, 00:10
Vilka satt den på?:)

Janne.M
2012-11-27, 01:03
Kan tom vara 11" kommer inte ihåg. Den större sitter på 2L bensinarna 8v och 16v och VR6, osäker på vilka årsmodeller

Janne.M
2012-11-27, 01:03
Min kom från en passat variant -91 med 2E motor

Wassergekühlt
2012-11-27, 02:26
Ursäkta min missuppfattning =)

R.Grönberg
2012-12-28, 12:53
Sitter nu här och klura, nu ligger mina s2 ok hemma. Ska jag bara köpa skivor med. Går det möjligtvis inte åka leon Cupra R skivor omborrade till 4x100 ? är 312mm va tror jag verkar stämma menar bara så man får in det i okhållaren?

Sn00k
2012-12-28, 13:21
tror nog att dom går in i ok-hållaren breddmässigt, men du kommer nog att få göra adaptrar för att flytta ut okhållaren så dom sväljer diametern.
Ibiza Cupra R skivorna är 4x100 och 305mm stora.. om du tänker på dom som hade 4-kolvs brembo-ok som standard.. med ett par adaptrar så kan du säker få dit dessa.

312mm skivorna är audis TT-bromsar.. sitter på en hel drös bilar.. golf/bora v5, v6 4-motion, några golf kombis, audi s3,tt, skoda rs, och säker någon sNeat..

leon cupra R hade väl tom 323mm skivorna i kombination med 4-kolvs brembo om ja inte minns galet..

att tänka på är att bromsar = ofjädrad vikt.. och ju större bromsar, desto sämre väghållning och vägegenskaper får bilen, speciellt på vägar där stötdämparna behöver röra sig fort.. den ökade massan/vikten blir som ett svänghjul och stötdämperiets rörelser jämnas ut och blir segare.

slutsats: kör inte med större bromsar än du behöver för ändamålet med bilen.
280mm g60 bromsar med bra belägg och s2:ans dubbelkolvare står pall för typ allt utom ruskigt hård ban/is-körning där skivorna helt enkelt kan bli för små för att klara av hettan som skapas..
tänk på skivans diameter som "hävarm" för bromsarna, och skivans vikt som "värmetålighet".. ju mer vikt/massa desto längre tid tar det att överhetta bromsarna..
det är inte alltid fördelaktigt med STORA skivor.. då det tar tid att få upp värmen som krävs för tävlings-belägg.. vilket alltså kan göra små skivor fördelaktiga, inte minst för den ökade responsen i chassit.

Lillen
2012-12-28, 22:38
Personligen gillar jag den större modellen.
Hårdare pedal , mindre verkan = Bättre känsla vid hård användning.
Kör 280mm skiva , 22,22mm huvudbromscylinder och stort servo , samma servo som G60/mk III GTi/VR6.

Jag har testat att överköra mina bromsar både med och utan kylning.
Både på Mk II & Mk III utan att få minsta fading eller överhettning.
Bromsa HÅRT , kort och effektivt är receptet , detta tillsammans med bra belägg.
Har testat både bra och standard , både och fungerar över förväntan iaf.

Det räcker LÅNGT med 280mm skiva och lite kylning.
Man behöver inte mer med normala effektutag.
Men med mer pulver medför det mer energi som skall tas upp.
Det bör tas med i beräkningen vid iaf banåka.

Det jag skulle önska är en tjockare skiva.
Som tar upp mer värme och klarar elakare belägg.
Men då ska man hitta rätt skiva och ett ok som klarar den ökade bredden.

MiWi
2012-12-29, 07:55
Lillen, du som har koll:

På min Mk2 kommer jag åka med 312mm-skivor samt TT-ok fram samt org storlek på skivorna bak med Mk4 aluok, till detta har jag 22,2-huvudbromscylinder.

Vilken bromsservo rekommenderar du till detta?

(Ska reggas med detta, därav att även servon måste bytas till en större)

Lillen
2012-12-29, 12:58
Koll och koll.
Tycker andra har kommit med bra tips i tråden.

Rekomendera är svårt.
Har själv inte monterat större på egen bil.
Endast hjälpt vänner , dock med denna större cylinder blev det orginalkänsla i pedalen.

Men det uppenbara OM man vill ha större vore väl att ta en Audi huvudbromscylinder , de är väl på 23,?? mm. Kommer inte ihåg exakt stolek och var de satt men de ska finns info om det.
Brukar sitta på Audi med tvåkolvsok.

Sn00k
2012-12-29, 13:08
får citera mig själv längre upp i tråden.. =)

"golf 3 vr6 finns med 23.8mm
audi 200tq samt audi s2 finns med 25.4mm, även vw transporter t4."

och Janne.M skriver:

"Passat 3B/35i har 10" servo som passar har en sån i min mk2"


hade rekkomenderat en bromsservo i storleken som sitter på snudd på alla mk4:or, tt/a3/s3 mfl.. tror den är 10", den ger iaf en riktigt fin pedalkänsla och lagomt med kraft i kombination med 23.8mm hbc som också sitter std på dessa.

Lillen
2012-12-29, 15:56
Bra där Snook!

berlands
2012-12-29, 17:18
Bra där Snook!

Bytte från "litet" till "stort" (kommer inte ihåg måtten) bromsservo på min MK-II 85 och fick problem med att tryckstången på nya servot var för kort. Så pedalen var liksom halvvägs nere mot golvet hela tiden, extremt irriterande.
Funderade på att byta tillbaks till lilla servot, men ville ju ha det stora. (och mitt gamla var dessutom rejält rostigt och fult)
Slutade med att jag fick byta hela pedalstället, och det var en rätt tidsödande operation. Men jag fick bra servoverkan iaf! :)

Min bil var iofs en sunke-CL, inte säker på om samma risk för att råka ut för korta tryckstänger finns om man har en GTI från början.

/Berlands

Lillen
2012-12-29, 18:19
Sitter annorlunda i fästet mellan stora och lilla fästet.
Skiljer i längd genom att pedalen har annan utväxling.
Mycket litet , men ändå en skillnad.

Resultat , samma som Berlands skriver.
Kommer inte ihåg på rak arm men detta ger även att kontakten till bromsljus sitter fel.
Har för mig att det är pedalstället som skiljer lite.

Janne.M
2012-12-30, 00:59
Jag bytte även pedalställ då jag samtidigt bytte till vajerlåda med hydraulisk koppling. Pedalställsbytet tar bara ca 3-4 timmar om det inte jäklas för mycket.

VWR18
2012-12-30, 14:31
Har gjort alla nämnda uppgraderingar här på min Golf, alltså pedalställ ( VR6 ), bromsservo ( Passat 35 i ), huvudbromscylinder ( Audi 200 ) samt större bromsar ( 305mm och 4-kolvsok' Cupra R ). Böt endast bromsar till en början, krävdes en hel del benkraft för att få det att nypa ordentligt. Nu med allt på plats känns bilen mer som en nutida/ modern bil.
Största skillnaden gjorde pedalstället som flexade en hel del innan. Helt klart värt en tur på skroten och införskaffa legobitarna från alla VAG's som man behöver.

951

Golf Mk2 vs Passat 35i tdi

952
22,2mm vs 25,4mm

VR6_Linus
2013-01-04, 16:32
Betyder detta att 25,4 HBC passar på Vr6 bromsservo (10")?
Är bultdelningen samma på alla HBC 22,2 23,8 och 25,4?