handdator

Visa fullständig version : Tomgångsproblem; AUB



Marcus
2007-08-07, 21:56
Försöker lösa ett problem med en 1,4 16V 101hk, motorkod AUB; tomgången är mycket orolig, varvtalet pendlar alldeles för mycket. Finns det något generellt fel av den här typen på den här motorfamiljen? Antar att det mesta är samma som på 1,4 16V 75hk ?

Scratchen
2007-08-07, 22:00
Jag har exakt (!) samma problem. Gäller en Polo GTI -98, 1.4 16V 101hk, motorkod AFH (enligt mekonomens databas).

Så jag ställer mig också i kön över undrande.

Henrik.M
2007-08-07, 22:02
Brukar vara motortempgivaren som spökar när du har ojämn motorgång på tomgångsvarvtal.
Fenomenet uppstår oftast vid kall motor.

Ett klassiskt VW/Audi fel som inte alltid går att utläsa på bilens felminne.

Säger inte att så är fallet nu.....men av felbeskrivningen att läsa så kan det vara så.

Scratchen
2007-08-07, 22:09
Brukar vara motortempgivaren som spökar när du har ojämn motorgång på tomgångsvarvtal.
Fenomenet uppstår oftast vid kall motor.

Ett klassiskt VW/Audi fel som inte alltid går att utläsa på bilens felminne.

Säger inte att så är fallet nu.....men av felbeskrivningen att läsa så kan det vara så.
Tack för snabbt svar.
Var hittar jag/vi motortempgivaren?

Henrik.M
2007-08-07, 22:12
Tack för snabbt svar.
Var hittar jag/vi motortempgivaren?

Pass....där tog mitt ram minne slut i skallen.
Ska om jag kan återuppliva det...återkommer.

Jag kunde inte återuppliva det och kryper till korset med att säga....att någon annan får svara på den frågan. (Det blev för svårt). =)

Jag vill minnas på framsidan alt förarsidan av motorn i en rörstuds.....men mitt minne är som sagt blekt.

Roffe
2007-08-07, 22:32
motortempen ska sitta i vid kylvattenregulatorhus fint ord btw =) (där termostaten sitter) det är en dubbeltemp givare 4-polig som är grön till aub motorn =) art.nr hos vag är 059 919 501 A

Marcus
2007-08-07, 22:45
Okej, tack för tipset! VW-verkstad har felsökt och bytt gasspjället men det hjälper tyvärr inte. Några andra fel kan dom inte hitta, men efter att dom tagit kontakt med SVW Södertälje så gissar dom att det kan vara fel på en cylinder???? Vad tror ni?

Scratchen
2007-08-07, 22:46
Okej, tack för tipset! VW-verkstad har felsökt och bytt gasspjället men det hjälper tyvärr inte. Några andra fel kan dom inte hitta, men efter att dom tagit kontakt med SVW Södertälje så gissar dom att det kan vara fel på en cylinder???? Vad tror ni?

Låter ju lite långsökt. Har dom komptestat eller tar dom det antagandet rakt ur luften?

Marcus
2007-08-07, 22:48
Dom har inte komptestat utan gissar utifrån samtal med SVW i Södertälje. Deras felsökning har redan kostat så mycket pengar att vi vill prova lite andra vägar innan vi låter dom fortsätta.

Marcus
2007-08-09, 18:19
Vad tror ni?