handdator

Visa fullständig version : Tiguan tfsi 150hp problem



look43
2012-11-23, 17:03
Har en VW tiguan 09 som gått 4230mil. Fick kärring stopp och nu lyser motorfels lampan. Provade att släcka ner den men den kom tillbaks. Det konstiga är att bilen går bättre nu efter släckningen än vad den gjorde innan kärringstoppet.

Felet innan var att vid låga varv på exempel växel 4 så vid gas så hackade motorn till vid 2500-3000 varv/m för att sedan acca på normalt.

Vad kan ha hänt?

Är det de klassiska kammkedje fele
Ibland hörs dumpventilen tydligt vid gas släpp . Ibland hör jag den inte allls. ibland hör jag att den släpper fast jag inte släpper gasen vid acceleration. Kan de ha att göra med att den har både kompressor och turbo?

a128
2012-11-23, 17:05
vad var det för felkod ? P3008 ?

look43
2012-11-24, 09:39
vad var det för felkod ? P3008 ?
Vi sparade inte koderna men det var bla bränsle filter och något med kamaxel. tänkte köpa en obd2 läsare på teknikmagasinet.
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=160068&title=Bluetooth%20OBD2&
Får kanske ut koderna där. Bokat tid hos verkstaden ,men de är om två veckor

a128
2012-11-24, 10:34
Köp en U281 på ebay.co.uk kostar ca 250-300:- med frakt

look43
2012-11-24, 12:40
vad var det för felkod ? P3008 ?

Felkoden med odb2 läsaren är p0016
http://www.obd-codes.com/p0016

Låter allvarligt men bilen har inte gått dåligt. Men idag så en stund så kunde den inte varva över 3000. Var som om motorn reglerades elektroniskt. Det gick bra upp till 3000 men sen hände det inget mer. varvstopp.

a128
2012-11-24, 13:59
P0016 betyder att kamaxeln inte är korrekt timead tex. kuggad kamkedja, hur ofta är oljan bytt ?

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16400.html

kibebe
2012-11-24, 14:09
Kör inte vidare med bilen, det är med stor sannolikhet sträckt kedja. Fortsätter du köra med bilen kan det bli stora skador!

look43
2012-11-24, 18:42
P0016 betyder att kamaxeln inte är korrekt timead tex. kuggad kamkedja, hur ofta är oljan bytt ?

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16400.html

gått ca 4300 mil och servad enligt service boken. tänkte att det var dags nu vid 4500mil. senaste servicen var vid 3000mil.

Läst på en del nu om motorn och kamkjedjan verkar vara ett stort problem. Undra om det blir dyrt eller om det är fabriksfel som åtgärdas på goodwill! Antagligen inte.

a128
2012-11-24, 18:45
felet ligger som regel i att man kört för långt med samma olja tex. 3000mil istället för 1500mil

look43
2012-11-27, 16:54
felet ligger som regel i att man kört för långt med samma olja tex. 3000mil istället för 1500mil

Enligt tillverkaren är det 3000mil eller två år som är service intervallen. Kanske oftare om man bara kör små sträckor ofta.

Crille82
2012-11-27, 17:10
Enligt tillverkaren är det 3000mil eller två år som är service intervallen. Kanske oftare om man bara kör små sträckor ofta.

Nej, det är flexibel serviceintervall. Den övre gränsen är 3000 mil eller två år. Kan inträffa från ca. 1500 mil om bilen rullar mycket kortkörningar men brukar indikera mellan 2000-2500 mil om man kör blandat.

look43
2012-12-06, 21:52
Nej, det är flexibel serviceintervall. Den övre gränsen är 3000 mil eller två år. Kan inträffa från ca. 1500 mil om bilen rullar mycket kortkörningar men brukar indikera mellan 2000-2500 mil om man kör blandat.

Nu har domen kommit.

Det var sträckt kedja som antagligen hoppat över en kugg. Kedjan måste bytas enligt VW verkstad.
Har som tur var en motor försäkring så 2000kr eller 20% kommer det att kosta.

Tråkigt att man lägger så mycket pengar på en nyare bil för att man skall slippa problem så händer något sånt här. Är bilar så dåligt byggda nu för tiden? Bilen är ju servad enligt service boken och på märkes verkstad.
Hade inte VW 1.4tfsi motorn fått pris för att det var en bra motor.

Fast det är nog problem med andra märken också. Bror min köpte en v70 av 4 år gammal och han har nog snart byt allt i framvagnen ink styrväxel.

rolex
2012-12-07, 14:28
Nu har domen kommit.

Det var sträckt kedja som antagligen hoppat över en kugg. Kedjan måste bytas enligt VW verkstad.
Har som tur var en motor försäkring så 2000kr eller 20% kommer det att kosta.

Tråkigt att man lägger så mycket pengar på en nyare bil för att man skall slippa problem så händer något sånt här. Är bilar så dåligt byggda nu för tiden? Bilen är ju servad enligt service boken och på märkes verkstad.
Hade inte VW 1.4tfsi motorn fått pris för att det var en bra motor.

Fast det är nog problem med andra märken också. Bror min köpte en v70 av 4 år gammal och han har nog snart byt allt i framvagnen ink styrväxel.

Hej,
Har du skött servicen enligt serviceindikatorn skall du definitivt prata med en aktoriserad verkstad om eventuell goodwill. Volkswagen har på senare tid blivit mer generösa med detta.
Fick kedjan påmin bil bytt efter 6 år och 10000 mil på goodwill. Oljan var alltid bytt efter 1500 mil så problemet är nog dålig kvalitet på kedja/spännare och inte oljebytes relaterat.
Lycka till.

pinnen
2012-12-07, 19:11
står ju att han har varit på vw verkstad, men varför är det inte GW? har inte varit med om en enda kedja som ej har blivt det?? fast man ska väl inte ta det för givet att det alltid kommer vara så men är servicen skött enl. bok och ej överskriden för mycket så fråga dom om dom verkligen har sökt, för det är väl på en aktoriserad verkstad du lämnar in bilen hoppas jag?

look43
2012-12-21, 21:01
Nu är bilen lagad. Gick nog på 15k . Tur så hade jag försäkring. Det gick inte på goodwill. Roligt när man frågade när kedjan skall bytas nästa gång så säger de att den skall aldrig byta. Hur kan den då gå sönder!! Suck
Ja ja nu går bilen bättre än innan den gick sönder. Innan lät den som en diesel och jag trodde då att den skulle låta så.

Inget ryckande vid 3000-4000varv som innan. Tror de byte ut 20 olika delar.

Tips: Om ni skall köpa en bil med TFSI motor var extra noga med att kolla så att motorn är exakt servad eller tidigare än vad som står i service boken.

mt4base
2012-12-22, 09:40
Look43: Först och främst, tur att de hittade felet och att det gick att fixa.

Du skrev tidigare lite småirriterat över "man lägger så mycket pengar på en nyare bil för att man skall slippa problem ". Välkommen till en typ av verklighet. Bara för att man köper nytt är det på inget sätt en garanti för att slippa problem. JA, kanske HELT nytt och på så vis ha garanti, sen fram till c:a 8-10tusen mil finns räddningsplankan "Maskinskadeförsäkring". Sen är man ute i ingemansland. Sanna mina ord. Den som sen, efter garanti och försäkringsnätet dragits tillbaks får ha gott om pengar och vara beredd på verkstadsräkningar på både 20 och 30 tusen. Kommer folk kunna betala det och kommer de VILJA göra det?

Svaret på problemen generellt tror jag är att allt ska göras till en form av ABSOLUT LÄGSTBJUDANDE i alla av konstruktionsprocessen. Förvisso inget unikt, klart företagen försöker spara pengar men ibland kan man ju fråga sig, kanske hade det varit bättre att från början dimensionerat vissa delar för bra livslängd istället för att chansa. Speciellt är ju fallet med just hela fenomenet "KAMKEDJA", det används som argument för total servicefrihet om man jämför med kusinen, kamrem. Att man då snålar till den grad och väljer en så dålig och klen konstruktion att det ger motorhaverier långt innan 10tusen mil är ju helt galet. Konstruktionen ska ju gå motorns livslängd, eller bra nära iaf. Vilken badwill för VAG?

Värt att sägas är detta inget nytt. Jag körde Merca 190 för många år sedan, den modellen hade väldiga problem med för klen kamkedja och sen kom ett "uppgraderingskit" med grövre drev och kedja ihop med en spännare värd namnet. Oj vad pengar det måste kostat tillverkaren men tyvärr även väldigt många bilägare helt i onödan. I detta fallet gick kedjan AV och slog sönder topplocket - billigt?
Nej, inte ens i närheten.

bmptsi
2012-12-23, 16:45
Värt att notera att många nyare bilar med tsi-motorn fått problem redan efter ca 4000mil. Har en bekant med just en Tiguan som började skramla efter 4000mil(sträckt kedja, gick på gw). Och ett par år äldre bilar efter 10-12000 mil. Man börjar undra om de experimenterade ytterligare runt -09 och misslyckades. Min egen har fungerat (-08, 1500/oljebyte)men börjar närma sej 10000 så man får väl se...

MiWi
2012-12-23, 17:37
Är det samma problem med kamkedjan på dem som på exempelvis Vr6, att glidskenan slits ner och kedjan blir slapp? Eller är det ett nytt fenomen med sträckta länkar på Tsi?

Lilla_Vargen
2012-12-23, 19:08
Har för mig det finns en gammal tråd om allt det tekniska men det är hydrauliska kedjesträckare i dessa motorer.
Sök på 1,4tfsi tror jag ni får bra träff.

a128
2012-12-23, 20:09
Felet är att kedjan töjer sig pga. utsliten/förbrukad motorolja, kedjesträckaren har ingen returspärr

min förra golf 1,6 fsi från 2004 hade gått nästan 18.000 mil med orginal kedja (exakt samma kedja som på 1,4 Tsi motor) så vag har såfall haft några år på sig att fixa detta problem (ca 8-9 år)

pinnen
2012-12-23, 21:55
ett annat problem är att motorn aldrig får gå baklänges, tänk er scenariet kraftig uppförsbacke,kärringstopp och vipps så kan man gunga till och motorbromsa bakåt... då hoppar gärna kedjan ett par kugg :/ , så ett tips till, ha aldrig enbart växeln i när ni står i motlut ifall bilen ej skulle orka hålla emot med komprissionen. Har bytt ett par kedjor och när man nollar upp allt och precis passerar öd, då vill man gärna backa lite lite grann med veven men det går ej, då blir det merjobb. bara att nolla om :(