handdator

Visa fullständig version : Frågor ang K-jet på en Jetta -88



sphincter
2012-11-22, 20:22
Hej!
Har inhandlat mig en vinterbil, en Jetta -88 med automatlåda och 1,8 liters motorn med K-jet.

Den går fint och så, MEN bränsleledningar och allt övrigt under huven ser hemskt ut.

Bränsleledningarna gör mig lite orolig då de är mycket rostiga i sina infästningar och det ser ut att kunna börja läcka när som helst.. Är detta vanligt, att de springer läck?

Skulle gärna byta dessa, var på skroten idag och letade efter en likadan, men hittade inget.
Vad är alternativen? Låta swedol göra nya åt mig kanske? Detta är en vinterbil, jag studerar och vill icke lägga ut några stora pengar på bränsleslangarna.

Sen tänkte jag även rycka ur spridarna och byta o-ringarna, finns det någon som sitter på dimensionen på dessa så jag slipper ta lös och sedan åka iväg och köpa nya?

Lillen
2012-11-22, 20:27
Mitt tips är att rör inget om det fungerar.
K-jet är känsliga men slangarna brukar inte läcka om man ger fan i att röra dem.
Det har då inte hänt att jag fått läck på någon av mina minst 10st ägande k-jet bilar.
Ge åxå fasen i att rycka spridarna OM det inte är uppenbart att de drar tjuvluft.
Gamla tätningar som du är och rör i kommer bli mer glappa om du rör dem.

Tråkiga svar men är inget fel så rör inget =)

Är det utseendet du är ute efter så trä på krympslang från bränslehussidan och krymp.
Men då är det ju fortfarande risk du skadar de gamla bränsleledningarna!

sphincter
2012-11-22, 21:05
Mitt tips är att rör inget om det fungerar.
K-jet är känsliga men slangarna brukar inte läcka om man ger fan i att röra dem.
Det har då inte hänt att jag fått läck på någon av mina minst 10st ägande k-jet bilar.
Ge åxå fasen i att rycka spridarna OM det inte är uppenbart att de drar tjuvluft.
Gamla tätningar som du är och rör i kommer bli mer glappa om du rör dem.

Tråkiga svar men är inget fel så rör inget =)

Är det utseendet du är ute efter så trä på krympslang från bränslehussidan och krymp.
Men då är det ju fortfarande risk du skadar de gamla bränsleledningarna!

Hur jävliga har de sett ut då, dina slangar? Här har halva plåten som går ut mot slangen rostat väck helt och alltihop ser ut som det legat på sjöbotten i 10 år. Kan fixa en bild i morgon. Är inget tråkigt svar, snarare tvärt om då jag slipper köpa grejer och byta dom. Har känt på spridarna och tre av dem sitter "tight" medans en känns lös, skall testa att spruta startgas där och isåfall om det läcker, byter jag tätningarna på den.

Lillen
2012-11-22, 21:12
Mjaoo , kanske inte så jävliga som det låter i din beskrivning.
Men rostiga och fula har flera varit.

Har iaf haft massa 16V GTi:er som haft redigt glappa spridare.
Så sitter det "tajta" är det inget att oroa sig för =)

MiWi
2012-11-22, 21:44
Låt motorn stå på tomgång medans du försiktigt känner på spridarna.

Är tätningen dålig vid spridarna kommer den börja dra tjuvluft när du tar tag i respektiv spridare.

sphincter
2012-12-06, 22:46
Hittills har det i alla fall hållit tätt. Har varit och letat på tre skrotar men ingen av dom hade någon VW med mekaniskt sprut... Fanns gott om audis dock har ju dessa rör som inte såg ut att passa. Ska fara in på swedol och be dom tillverka en slang och testa med det.
Är det någon som har måtten på gängor/banjokoppling? Vill gärna veta detta innan jag åker dit så jag får rätt prylar, alt är ju att ta med den gamla slangen, men det vill jag helst slippa.
Banjokopplingen vid bränslefördelaren, är 8 mm har jag googlat fram, men anslutningen vid spridaren har jag inte funnit något bra svar på.


Sen så tankade jag nu, fulltank för tredje gången och den drar ca 1,1 liter/mil i snitt (blandad körning, en hel del korta körningar på ca 1 mil). Bilen har ju automatlåda och det höjer ju förbrukningen en viss bit, men är inte detta i överkant? Har letat tjuvluft och andra uppenbara felkällor men inte hittat nåt som verkar dåligt...

Lillen
2012-12-06, 22:58
Jo det låter som den drar för mycket soppa.
Mina GTi 16V brukar dra 0,75-0,9.
Jettan drar väl 0,85 ca.

Alla tidigare GTi och bilar med K-jet kan du ta slangar från.
VW , Audi , Volvo mm.

Man kan ju få lite olika längder och krokar på dem.
Men är de billiga så fungerar det ju iaf.

sphincter
2012-12-07, 09:14
Jo det låter som den drar för mycket soppa.
Mina GTi 16V brukar dra 0,75-0,9.
Jettan drar väl 0,85 ca.

Alla tidigare GTi och bilar med K-jet kan du ta slangar från.
VW , Audi , Volvo mm.

Man kan ju få lite olika längder och krokar på dem.
Men är de billiga så fungerar det ju iaf.

Ja det var ju just det där med krokarna som var kruxet men det kanske går att tråckla dit på nåt vis.
Ska kolla över maskineriet lite mer och se om jag kan hitta nåt som inte stämmer så förbrukningen kanske trillar ner en bit. Det är ju sämst att den ska dra lite mycket som en gammal volvo.

sphincter
2012-12-08, 21:34
Hittat två felaktigheter.

Oljestickans plast var trasig så den var inte tät överhuvudtaget så där fanns en tjuvluftskälla.
Tätat den provisoriskt och jag upplever att bilen känns starkare och så har den jämnare tomgång (även om den var helt OK förut).

Drar lite tjuvluft vid spridarna också, så lika bra att byta dom.

sphincter
2012-12-17, 17:38
Gängorna vid spridarna med kona heter BSP 1/8" Konvex.
Hade med mig ett gammal audi bränslerör till en firma och dom kunde tillverka åt mig men det kostade 500 kr per slang, så jag fixar det på annat håll.