handdator

Visa fullständig version : SPJÄLLHUS Polo 1,4 "GTI" -99 (Fler frågor, går nu illa)



tjipp
2012-11-20, 11:13
Vw polo 1,4 16v “gti” –99
DXJ 058

Motor AFH

Mitt spjällhus är förmodligen kass, tomgången åker jojo och är extremt hög när bilen är kall.
Det heter 036 133 064 E det som sitter på, men är tydligen redan utbytt för några år sen av tidigare ägare.
Så är inte hundra på att det är identiskt med det som var på från fabrik

Min fråga är om det är så att det passar med spjällhusen som har samma nummer men en annan bokstav på slutet
Tex C eller D istället för E-som det är på bilen just nu!

Tacksam om någon vet!
(Och ja jag har koll på att det skall kallibreras osv efter byte) ;-)

tjipp
2012-11-20, 21:52
ingen!?

Nu går den sämre än nånsin, liksom motar på varv, lite orkeslös och man kan nästan höra spikningar.
Verkar bränslerelaterat eller kan det bero på spjällhuset med tro!?

Hade felkod på kolkanister kortslutning och låstmotorstyrning
Försökte kallibrera spjällhuset med AutoCom men funkade inte till just AFH, funkade med andra motorkoder men inte AFH
Är mitt spjällhus inte ett sådant som behöver kallibreras!?

J.L
2012-11-20, 22:14
Min fråga är om det är så att det passar med spjällhusen som har samma nummer men en annan bokstav på slutet

Kan inte svara helt 100, men vad jag uppfattat det som så betyder bokstaven i slutet att de släppt en nyare version av den angivna artikeln, och då skulle du leta efter den med högst bokstav och fungera.

Någon som vet?

Olofsman
2012-11-21, 08:49
Bokstaven i slutet kan betyda vad som men jag håller med J.L om att det ofta betyder nyare version men det innebär ofta att man har annan mjukvara eller styrdon också. Men jag tror att du behöver kalibrera men om du har tillgång till en vagcom så kan du grundinställa på kanal 60. Jag har för mig att det även går att grundinställa spjället genom att slå av och på tändningen 5ggr. 3sekunder tändning på och 7 sekunder tändning av osv osv men det förutsätter att du har bra batterispänning och raderat felminnet.

MVH Conny

MiWi
2012-11-21, 17:50
AFH brukar bete sig tvärtom då gasspjället är defekt, obefintlig tomgång vid kall motor samt aningen ojämn/trög gång.

tjipp
2012-11-21, 21:47
Tokigt.. bytte spjällhus idag.. bilen går bättre men blev ännu högre tomgång, har dock inte lyckats kallibrera det än..

Tips på fler grejer som kan vara typiska felorsaker, nått mer vanligt änn annat?
Den har väl ändå inte nån separat tomgångsmotor?