handdator

Visa fullständig version : Ställa kammar med indikatorklocka?



Wassergekühlt
2012-11-19, 19:23
Hej!

Som rubriken lyder undrar jag om någon har koll på hur pass viktigt det är att använda indikatorklocka när man monterar nya kammar? Har hört att det ska ge en nästintill perfekt grundinställning dvs bättre än att nolla enligt markeringarna på dreven/motorn. Motorn i fråga är en 16v kr.
Tacksam för svar.

mvh

Tobias

Sn00k
2012-11-19, 20:24
förutsätter ju justerbara kamdrev, gärna på rem OCH kugg-sida, för att kunna justera in kammarna då också..
utan justerbara drev så kan du bara sätta dom på två sätt, rätt eller fel =D

viktigt å viktigt, självklart blir det bättre om kammarna justeras in så du får dom ventiltiderna som är tänkt när dom tog fram kammarna.

oftast brukar det bli nära nog och försummbart på en annars orörd motor, men om du planat toppen/toppdäckat blocket/bytt till tjockare/smalare packning eller liknande så kan det göra stor skillnad då grundinställningen har flyttat på sig.

Wassergekühlt
2012-11-20, 01:36
Tack för den infon! Toppen jag ska ha är planad men inte speciellt mycket. Bara så pass mycket att det kompenserar för det ventilerna flyttades när sätena frästes om och ventilerna slipades.

Hur funkar det med ställbara kamdrev på kuggsidan? Finns det att köpa eller det är "special special", har aldrig sett det tror jag...

Känns ju som det kan vara värt besväret och pengarna med indikatorklocka för att slippa kröka ventiler det första man gör.

Mvh

Tobias

Sn00k
2012-11-20, 10:24
sålänge du inte sätter kammarna flera kugg fel på remmen så är risken att du kröker nån ventil inte ens med på kartan.

justerbart drev på remsidan har man för att ställa grundläget på kammarna, gärna med indikatorklocka som du nämnt, i 16/20v:ns fall så är drivningen på avgaskammen.

..medans justerbara drev på kugg-sidan är till för att ställa kammarnas läge gentemot varandra.

dvs först justerar man in avgaskammen med klocka så den står exakt där den ska, sen vrider man in insugskammen i förhållande till avgaskammen, med klocka, så den också hamnar där den ska.. en sträckt kedja/slitna drev el dylikt kan nämligen flytta på den.


MEN, även om det går att justera detta väldigt exakt med klocka, så är det långt ifrån en nödvändighet såvida man inte planat/däckat rejält.
det är inga problem alls att bara ploppa i kammarna och hänga på remmen där den ska vara.. ventiltiderna kanske visserligen blir lite off, och inte helt 110% optimala, men inget allvarligt å långt ifrån nått skadligt för motorn.

det är ju inte heller säkert att du vill ha kam-justeringen stående på exakt NOLL, utan du kanske vill/bör ha den vriden 2-3grader framåt/bakåt med ställbara drevet, för att få till det optimala register och den gång på maskinen du söker.. så det är ibland bara dumt att stirra sig blind =)

tänkt köra med nå sylvassa höglyftande kammar?

Wassergekühlt
2012-11-20, 13:00
Okej skönt att höra! Tänkte bara att eftersom insugssidan ligger äckligt nära kanske det kunde bli bekymmer där.

Det justerbara kamdrevet på remsidan är jag med på men förstår inte riktigt kuggsidan, gör det stor skillnad om man kan ställa kammarna individuellt?

jag tänkte köra på så mycket lyft som möjligt med så låg duration som möjligt. Catcams 266/262 med 10,9mmlyft verkar vettigt tror jag. Vill inte pressa hydruallyftarna för hårt, kan bli dyrt ju... vad tror du om de kammarna sn00k?

Sn00k
2012-11-20, 16:04
ligger den äckligt nära? varför då? =)

drevet på kuggsidan, njae, det är inget livsnödvändigt, bara en fin grej att ha om man vill ha möjlighet att justera avgas och insugskam individuellt.. som det är med remsidans drev så justerar du ju båda sammtidigt framåt/bakåt, vilket duger för dom allra flesta.

om du inte portat toppen för att flöda mer på höga lyft så är lyft ganska lönlöst för 16vn.. på insugssidan är allt från 8.5mm upp till 13mm i stort sett likgiltigt, medans det ger 7-8% flödesökning på avgassidan att gå från 8.5mm upp till 13mm i lyft.

ang. kammarna ifråga så ser dom väl vettiga ut för en vass gatmotor, dock i kombination med en lättare portning av toppen.
hyd.lyftarna/tryckarna klarar uppåt 7500rpm, därefter äre dags att byta till mekaniska ganska snart.

Wassergekühlt
2012-11-20, 16:50
Tyckte dom gör de orginal, man såg små märken i kolvarna på insugssidan så antar att det har varit i nån gång... sen var några insugsventiler krökta också.

Erland Cox portade toppen och han gav mig rådet att ha så högt lyft det bara går med låg duration. Jag tror nog att där är väldigt bra flöde i toppen och det enda som ska "stoppa upp" är sprutet. Får väl se hur det blir.

Men jag kör nog med indikatorklocka ändå för mitt eget välmående;-) det är väl bara att vara nogrann antar jag?

Sn00k
2012-11-20, 19:59
Tyckte dom gör de orginal, man såg små märken i kolvarna på insugssidan så antar att det har varit i nån gång... sen var några insugsventiler krökta också.


haha, det skall givetvis INTE vara så, dom är aldrig i närheten av att ta i kolvarna.. troligen har något kuggat/kört av en kamrem eller rentav hängt på den fel vid byte, alternativt klantat sig vid nollning av motor.
kamkedje-kuggning är inte heller så ovanligt på 16vn då dom brukar vara duktiga på att äta upp dreven så tänderna försvinner/ser ut som hajfenor, så se till att dreven är friska innan du stoppar ihop nått.

Erland verkar bra att ha å göra med, flera toppar där han varit å portat har passerat genom mitt garage dom senaste åren och dom har alla varit imponerande.
säger han att den är portad för högt lyft, så då äre bara å lyfta på..! =D
(tänk bara på att ju högre lyft du har på insugskammen, desto ojämnare tomgång, 10.9mm bör dock inte vara nån fara.)

Wassergekühlt
2012-11-20, 20:24
Haha nää jag förstod det också:-P måste nästan vara rem haveri det beror på. Mkt konstigt kring den motorn överallt, någon hade missat styrstiften på svänghjulet mot tryckplatten så plattan var skrot. Dvs det är inte förvånande om någon missat kamremsbytet....

ja han är grymt bra att ha att göra med! tror nog också det är bäst att följa hans råd om mkt lyft och ställa kammarna med indikator klocka.

Bör jag byta kugg-kedjan då också? lika bra va?

Sn00k
2012-11-20, 21:30
lika bra att kolla över så att dreven och kedjan är frisk, det är en billig försäkring mot dyra ras.

Sn00k
2012-11-20, 21:38
dubbelpost