handdator

Visa fullständig version : Scirocco GT 2.0 tsi 211 borta ur sortimentet?



Sciroccogtx16v
2012-11-18, 00:43
Hej

Blev lite förvånad häromdan när jag surfade runt på volkswagens hemsida. 211 hk motor går inte att beställa längre, endast R, 160 hk och 170 hk diesel finns. Är det någon som vet nått? Skall dom stoppa i den nya motorn som visades i golf 7?

fredrik

Peter-C
2012-11-18, 12:16
I Tyskland är den fullt tillgänglig 2,0 TSI + en del andra modeller och ”paket” såsom Match + GTS.

http://www.volkswagen.de/de/CC5.html

Törs man gissa på för liten marknad i SE? Synd.....

/Peter

Sciroccogtx16v
2012-11-18, 12:28
Hejs
Ja det kan ju va så, tycker ändå att det är lite konstigt. 211 hästaren känns ju som helrätt motor för biltypen, diesel och 160hk känns ju ändå som budget alternativ...
Kollar man beg annonser känns det som om 160 hk har sålts mest med 200-211hk på klar andra plats kanske 60--35 och R kanske 5 och diesel knappt nåra alls.
Får hoppas att man i sverige väntar på nya motorn som skall in i Golf 7.

Fredrik

Peter-C
2012-11-18, 13:19
Absolut – Vad ska man med ett sådant fräckt / aggressivt utseende till som Sciroccon har, när man inte väljer en vettig motor. Folk är tydligen mycket för utseendet :-).

/Peter

Marcus
2012-11-19, 13:58
Har också noterat att TSI 211 utgått från modellår 2013 i Sverige. Synd. Min uppfattning är att TDI 170 är en riktigt skön drivlina. Om jag skulle köpa en Scirocco idag så skulle faktiskt TDI 170 DSG bli mitt val. Ordentligt med kraft och relativt bra toppfart kombinerat med oslagbar bränsleförbrukning och långfärdskomfort. Enligt min mening den bästa drivlinan för en GT-bil som Scirocco. Kan också tillägga att Scirocco med TDI (140 och 170) är en tämligen vanlig kombination på kontinenten.

Sciroccogtx16v
2012-11-19, 14:27
Har också noterat att TSI 211 utgått från modellår 2013 i Sverige. Synd. Min uppfattning är att TDI 170 är en riktigt skön drivlina. Om jag skulle köpa en Scirocco idag så skulle faktiskt TDI 170 DSG bli mitt val. Ordentligt med kraft och relativt bra toppfart kombinerat med oslagbar bränsleförbrukning och långfärdskomfort. Enligt min mening den bästa drivlinan för en GT-bil som Scirocco. Kan också tillägga att Scirocco med TDI (140 och 170) är en tämligen vanlig kombination på kontinenten.

Det var inte meningen att klanka ner på 170 Hk dieseln i sig, den och 211 hk besinaren tillsammans med DSG är nog de två drivlinorna som är dom trevligaste i VW sortimentet just nu..
MEN jag är ändå av den högst personliga åsikten att Diesel väljer man av ekonomiska skäl snarare än av rolighets skäl.

Fredrik

Marcus
2012-11-19, 15:11
Om pengar vore mitt minsta bekymmer i livet så skulle jag inte ens fundera på VW och inte heller Scirocco. Då skulle jag förmodligen köra Porsche... Så allt är ju relativt :-) Om de ekonomiska argumenten är helt ointressanta vid val av Scirocco så är det ju självklart R-versionen som gäller. Extra snygg, extra snabb, extra rolig :-) Med min ekonomiska begränsning lockar Scirocco TDI 170 med den fina kombinationen prestanda och bränsleförbrukning. Jag tänker mig långa, snabba Europaresor med hög sittfart, hyfsad förbrukning och få tankstopp. Om man tar en 2,0 TSI 211 och en 2,0 TDI 170 och marschar 200-215 km/h Berlin-München-Villach så kan jag gissa att TSI behöver tanka dubbelt så ofta som TDI? (tråkig utgift?) Det är roligare med resor som blir av :-)

Sciroccogtx16v
2012-11-19, 15:52
Om pengar vore mitt minsta bekymmer i livet så skulle jag inte ens fundera på VW och inte heller Scirocco. Då skulle jag förmodligen köra Porsche... Så allt är ju relativt :-) Om de ekonomiska argumenten är helt ointressanta vid val av Scirocco så är det ju självklart R-versionen som gäller. Extra snygg, extra snabb, extra rolig :-) Med min ekonomiska begränsning lockar Scirocco TDI 170 med den fina kombinationen prestanda och bränsleförbrukning. Jag tänker mig långa, snabba Europaresor med hög sittfart, hyfsad förbrukning och få tankstopp. Om man tar en 2,0 TSI 211 och en 2,0 TDI 170 och marschar 200-215 km/h Berlin-München-Villach så kan jag gissa att TSI behöver tanka dubbelt så ofta som TDI? (tråkig utgift?) Det är roligare med resor som blir av :-)

Hejs igen!

Ja räckvidden är längre med TDi det är sant, blev dock förvånad över den måttliga förbrukningen på Min 211 hk Scirocco vid Tysklandsresan i somras.

Visst är R ett strå vassare men med ordentligt mycket högre förbrukning.

Som vanligt så måste man ju välja en kompromiss, och den ser ju olika ut beroende på vem man är och vilka behov man (tror) att man har. Som sagt hade man obegränsad ekonomi hade man nog åkt nått annat än VW men jag tror ändå att min Scirocco hade fått stanna, den är så jäkla snygg!


Fredrik

Marcus
2012-11-19, 16:11
Låter bra, angående TSI 211 och bränsleförbrukning :-) Scirocco är riktigt jäkla snygg, helt klart!

Sciroccogtx16v
2012-11-19, 16:16
Fast den nya GTI motorn verkar ju bli räjält mycket snålare, den som lever får se!

Fredrik

Marcus
2012-11-19, 16:23
Min upplevelse är att nya direktinsprutade bensinmotorer med överladdning är ordentligt snåla i specifikationen och kanske även vid försiktig körning, men att förbrukningen sedan skenar rejält med hög fart och kraftig acceleration. Dieselmotorerna ökar naturligtvis också sin förbrukning vid hårdhänta tag men inte med lika stora steg och inte med samma stora skillnad mot angiven förbrukning. Upplever dieselmotorn som mindre känslig för hårdhänt acceleration och hög fart. Eftersom jag är en person som ofta kör enligt devisen "volle kraft voraus", så skulle jag nog lätt bli olycklig med en TSI...