handdator

Visa fullständig version : Takluckan på Golf Mk2



TomasGolf
2012-11-16, 18:30
Hej

Jag kollar på Golf GTI på blocket och jag kommer köpa bil denna månaden. Många av dem har taklucka. Så här kommer lite frågor.

1. Finns det olika modeller av takluckor på Golf Mk2 eller är alla takluckor likadana på Golftvåan?
2. Är det tillåtet i racing/rally med taklucka?
3. Hur är det med rost och slitage på de bilar med taklucka?

Allt gott!
//Tomas

Lillen
2012-11-16, 20:18
Oftast var det bara vanlig plåtlucka.
Vet att folk monterat in glas , men inte var de tagit den ifrån.

Ja det är ok med taklucka i rally.
Iaf i Grupp-E i norra sverige där t.ex Golf GTi 16V är inklassad.
Det som gäller är att man får åka 16V tvådörrars om man HAR taklucka pga att man hamnar precis över klassvikten då. Eller att man åker fyrdörrars som ju är tyngre och då klassar in.

Hur det är i Grupp-H eller motsvarande gamla Grupp-A vet jag ej.
Det är nog godkänt men varför skulle man vilja det då bara mekanismen väger 15Kg typ.
Tak utan lucka är ju att föredra om man inte har en klassningsvikt att jämföra mot.

Rost beror nog mer på ägaren än takluckan.
Men är avrinningsdräneringen tätt kan det läcka in i kupe och ner på golvet med rost som följd.
Dock tror jag mer att skicket beror på tidigare ägare än takluckan.

Ta inte svaren som facit.
Men vet att det varit så i Norra Grupp-E ganska nyligen iaf.

TomasGolf
2012-11-16, 20:40
Tack för svar!

Då blir det förmodligen en tvådörrars GTI :)

Wassergekühlt
2012-11-20, 02:59
Hej!

Om där är taklucka så kolla noga så att dränerings rören ner i a-stolparna ser ok ut dvs inte igensatta av smuts. Kan leda till att det samlas vatten runt luckan med trist rost som följd. Luckan på min bruks bmw är helt "kexig" just på grund av det. Lycka till med köpet!

TomasGolf
2012-11-20, 15:01
Okey, tack för info :)

Det är inte säkert jag köper en GTI, jag har tänkt om lite. Men en Golf Mk2:a blir det i alla fall. Blir det en Golf CL så blir det en utan taklucka.

Från en sak till en annan. Är en nittiohästars Golftvåa tillräckligt stark för grupp E?

Lillen
2012-11-20, 18:53
Det spontana svaret är NEJ!

Men ändå har det fungerat i många år just med 90hk som ju VAR Grupp-E golfarnas vanligaste variant i många år.
Då var det självklara valet just GT-modellen på grund av bättre bromsar och chassie.
Det är ju skitskoj att åka Grupp-E , men JAG personligen skulle valt en 8V GTi.
Finns lite mer hästar under locket från start.

TomasGolf
2012-11-20, 22:57
Okey, men på 8v motorn behöver man inte taklucka för att den skall bli godkänd i klassen?

Lillen
2012-11-20, 23:49
Nä det ska vara ok.
Kolla så klart i din region åxå för klassregler.
Men jag har för mig att vanliga GTi 8V är klassad i Grupp-E med orginalmotor , chassie och hästkrafter.