handdator

Visa fullständig version : Dörrproblem



Klöver
2012-11-16, 15:19
Tjena! Har en Passat Variant 1.8T -98 som inte vill släppa in in passagerare fram. När jag låser upp bilen med nyckeln kommer inte låsknappen upp, försöker jag öppna inifrån går knappen upp så länge jag drar i handtaget. Dörren är dock fortfarande låst och knappen åker ner när jag släpper handtaget. Försöker jag öppna utifrån rör sig inte knappen. Får inte in nyckeln på pass.sidan.Var ska jag börja rota?

J.L
2012-11-16, 16:29
Hej & välkommen hit!

Jag gissar på att det är centrallåsmotorn på den utsatta dörren som sagt upp sig, då brukar de iofs hålla emot/sitta fast, att den åker upp när du drar i handtaget känns lite ovanligt.

Henrik.M
2012-11-16, 22:56
Låskista som gett upp = Dörren får ej signal att låsa upp & safelock förblir aktiverat i dörren. (går ej att öppna innifrån).

VWGolIV
2012-11-17, 12:10
Att den åker upp när man drar i hantaget är korrekt, gör det på många vw modeller om man låst den korrekt.

Klöver
2012-11-17, 17:55
Har förstått att man inte ska förstå allt här i livet, men vad har bakluckan med pass.dörren att göra. Bakluckan gick inte att stänga när jag köpte bilen rev därför plasten till den och smörjde upp det hela. Drog då lös (sönder) en liten kontakt som sitter där, är det den som spökar? Luckan är fortfarande svårstängd men idag då jag provade att låsa luckan med nyckeln vilket fungerade och sen sen låste upp och sen låste förardörr började dioden vid knappen att blinka, kanske nåt som fungerar ändå tänkte jag och låste upp igen då kunde jag öppna pass.dörren! Öppnar jag bakluckan får jag problem med pass.dörren hur hänger det ihop?

VWGolIV
2012-11-18, 13:09
Alla lås sammarbetar med varandra typ.
Men i första frågan fanns inte bakluckan med som ett problem..

Exempel: Om jag låser min förardörr med nyckel, så låses endast den dörren, inga andra och inget blinkar.
Låser jag på passagerardörren, så låses alla men inget blinkar, låser jag 2 gånger på passagerardörren utan att låsa upp emellan så börjar stöldlåset blinka i dörren och säkerheten är aktiverad.

Hade jag bara låst 1 gång och det inte börjar blinka så kan jag öppna dörren innifrån med handtaget och gå ut, låser jag 2 gånger och lampan blinkar så kan jag inte öppna innifrån.

Med andra ord så hänger alla lås ihop på ett eller annat sätt och klabbar det i en dörr så kan det störa hela systemet.
Sen vilken dörrkista osv kan vara knepigt ibland.

Om jag har låst bilen rätt, och låser upp med nyckel i bakluckan så låses inte mina andra dörrar upp, om det är rätt eller fel vet jag ej.