handdator

Visa fullständig version : Polo 1,6 motorproblem



SB2000
2012-11-14, 01:04
Hej! Ska försöka förklara mitt problem så tydligt som möjligt, därför det blev lite lång text.

Har nyss köpt en polo variant 1,6 1998 som vägrar starta. Dom som haft den innan känner jag så litar på att dom talar sanning, de har inte haft nåt större problem med den, förrän nu mot slutet innan jag köpte den. Den har dött nån gång ibland när dom stått i bilkö, men var bara att starta igen och köra vidare. En annan gång hade den varit svårstartad.

När jag provkörde den innan köp så kändes motorn bra i början, men efter en stund började den hacka framförallt efter att man bromsat, växlat ner och ska köra vidare igen. Nån gång dog den också, men var bara att starta igen. Om man gasade mjukt märktes inte problemen men trampade man till rejält hackade motorn till, som om den inte får bensin eller nåt. Bilen fick stå en stund och kyla ner sig och sen funkade den utan problem.
Googlade runt lite och fick se att andra haft liknande problem och då har det ofta varit hallgivaren som vart kass.

Körde hem den några dagar senare utan problem, ca 10 mil. Märkte att motorn inte kom upp i värme, knappt att tempmätaren rörde sig.

Bilen fick stå över helgen och när jag skulle starta vägrade den helt och hållet, startmotorn går men inget händer. Bogserade igång den och motorn funkade i nån minut sen dog den, det gick inte starta den igen med nyckeln utan endast om man bogserade igång den.
Skruvade isär fördelaren, "kontaktpunkterna" i fördelarlocket var ganska ärjade, rengjorde och fixade så gott det gick. Motorn ville fortf inte starta. Bytte tändstift, de gamla såg inte så fina ut, motorn startade direkt efter det.
Har bytt bränslefilter efter det också.

Sen dess har den alltid startat utan nåt större problem, gick oftast igång direkt även vid minusgrader, nån gång ibland startade den efter ca 2 sekunder. Bilen har gått bra i en vecka förutom att motorn fortf inte kommer upp i temp, men det antar jag är termostaten, har köpt en men inte hunnit meka dit den än.

Nu idag när man skulle hem efter jobbet var den helt stendöd, samma problem som innan. Startmotorn verkar fungera, hade i växel men glömde koppling och bilen ryckte till direkt. Ska tilläggas att det varit dåligt väder idag, regn med små små droppar och det har blåst en hel del.

Vad kan vara problemet nu?
Det är väl troligen inte tändstiften igen, skulle det vara det varför äter motorn tändstift då för?
Kan det vara fördelaren eller hallgivaren?
Eller nån bränslepump kanske?
Kan det vara så att eftersom motorn inte kommer upp i värme så drar choken igång och motorn surnar? Men har ca 3,5 mil till jobbet med en kort tur på bilfärja att åka på mot slutet och motorn startade direkt när jag skulle av färjan.
Eller är det regnet som letat sig in i elektroniken nån stans?

Stort tacksam för all hjälp man kan få!

polomannen
2012-11-17, 21:39
Börja med kolla upp din tändspole.
Nästa steg är koppa in vag com och läsa av samtliga mätvärde när du har fått motorn igång....
Skulle ena värde avika från det bör värde det ksa vara då borde du kolla upp vad mer kan vara fel....
Men jag skriver att du skulle behöva byta motor tempgivaren +termostat och lock på samma gång.

Tempgivaren:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=712470&CarReference_ID=4360&CategoryType_ID=1


Tändspolen:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=197071&CarReference_ID=4360&CategoryType_ID=1

Termostat:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=2476464&CarReference_ID=4360&CategoryType_ID=1

SB2000
2012-11-19, 20:57
Bilen startade igen dagen efter, var bättre väder så kan ha varit det som gjorde att den inte startade.
Testade att byta tändspole, dock en begagnad men får hoppas den är ok. Sen har jag även bytt termostaten.
Än så länge har den startat och motortempen är bra nu, så får hoppas detta har löst problemet. Fortsätter problemen får jag testa läsa av med vag com.

Tack för hjälpen!