handdator

Visa fullständig version : 35/35mm sänkning Polo 6R, för mycket sänkning för vinterkörning ?



soyd
2012-11-12, 13:11
Är 35/35mm sänkning på Polo 6R för mycket sänkning för vinterkörning tror ni ?

Det är dessa jag är lur på:
http://www.awesomegti.com/car/vw/polo6r/h-r-fr-35-mm-spring-kit-polo-06-09-typ-6r-bis-up-to-929-kg-va-last-fa-weight-tiefe-low-version

ser ut så här just nu:

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=25960&image=1764761
http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=25960&image=1764762

Den är ju sjukt hög tycker jag!...

Tacksam för svar!

/mvh soyd

onk
2012-11-12, 13:29
Har ingen som helst erfarenhet av att åka Polo, däremot åker jag hyffsat lågt året om i gamle venton.
35mm lär inte göra din bil dunderlåg så i värsta fall blir det lite studsigare och är det moddigt och mkt snö så kan det hända att du får agera lite plog med underredet.
Som tur är gör detta absolut ingenting med bilen så det är bara att sänka och se glad ut om du frågar mig:)

AXL72
2012-11-12, 21:34
Funderade på en sänkning av min GTI innan jag hade hämtat ut den, men eftersom de främre stänkskydden skrapar i varje gång jag kör ut ur mitt garage, kör över en trottoarkant eller ett fartgupp så slog jag snabbt bort planerna. :)

Amazonas
2012-11-13, 01:22
Körde med 30/40 sats utan problem förra vintern på min gamla 6R 1.4. Ja den sänker mer i bak. Är så på de flesta satser till 6R.
Har för övrigt en sats nya h&r sänkfjädrar liggandes ;) Sänker 20/30 på en vanlig 6R vill jag minnas.

robban
2012-11-13, 10:11
Hej! Jag monterade ett H&R VW Polo GTi C-kit från FORZA AB på vår Polo i våras. Och "Max uppskruvad " blev det rätt vettigt höjdmässigt tillsammans med 18" BBS CH-R ( sänker 45-50 mm ) Men precis som Patrik säger så skrapade stänkskydden i för minsta lilla ojämnhet, så jag kapade av dem ca 50 mm. Vi bor utanför stan och bilen används dagligen, och låga bilar är ju ingen hit vintertid (det är dyrt att köra på snö/is klumpar ) så nu är original fjäderbenen och nya stänkskydd monterade igen. mvh robban

soyd
2012-11-13, 12:00
Tack för era svar och synpunkter.

Jag kollade upp vad standard frigången är på dessa bilar:

TSI 90: 153
TSI 10 GT: 153
GTI: 133
Bluemotion: 156
TDI 90: 153
TDI 105 GT: 153

Så gissnings vis är min också 153mm standard right?. Lägsta original är alltså GTI:n på 133mm. Och som AXL72 säger så skrapar hans stänk skydd då och då. Räknar jag så kommer min att landa på ca 118mm efter sänkning dvs 1,5cm lägre än GTI:n är original. Givetvis så är det lite svårt att räkna på exakt, då det delvis beror på fälgar och däck också...

Det här med is och snöklumpar är inget man kommer undan helt ändå med original höjden... Man får ju väja för dem ändå i största möjliga mån. Visst jag kan köra över en klump som är 3,5cm högre med original höjden än med sänkningen... Så jag skulle väll inte säga att man är direkt safe på original höjden heller, dock säkrare så klart :)

Jag ska passa på att mäta min mark frigång i fronten nu för att få ett exakt mått. Så man har nått att gå på...

/mvh soyd

AXL72
2012-11-13, 22:34
Visst skulle jag säkert kunna ta mig fram på vintern med sänkt bil, men jag känner inte att jag orkar sitta och spana efter isklumpar och väja för små snöhögar. Har blivit gammal och bekväm! :)

När jag var ung, eller i alla fall yngre, så åkte jag BMW E30 med 80/80-sänkning. Den sista vintern slutade med en överkörd isklump som krossade min frontspoiler som fanns i ett ex, slog sönder bränslepumpen under bilen samt slet av avgassystemet. Sedan dess åker jag med orginalhöjd! :D

Peter-C
2012-11-13, 23:28
Jag hatar när man hör att underredet tar i. Man vet aldrig vad som gömmer sig där i form av isklumpar och annat. Vår A4 (m OEM sportfjädring) och GTI (ej sänkt) har ungefär samma höjd, troligen 133 enigt ovan. Detta är en lagom gräns. Det finns ju gått om fartgupp att ta hänsyn till också.

En bruksbil bör ha en hyfsad höjd annars får man problem. Man ska ju även kunna åka ett antal personer + bagage utan att bilen blir för låg. (Ja - jag vet att jag är omodern men det spelar ingen roll). Vad som är snyggt är ju väldigt subjektivt från person till person. Hur snyggt är det när det knappt går att använda? - kan man ju fråga sig.

/Peter

PS Ett hobby fordon för sommarbruk är ju en helt annan sak. Då får man väl köra omvägar om fartguppen för utseendets skull........