handdator

Visa fullständig version : Dieselbil som rullat runt 14-18 tusen mil, lurigt med partikelfilter?



mt4base
2012-11-10, 09:26
Går i bilbytartankar och funderar fram och tillbaks på om det är dieselbil som gäller denna gången. Är nyfiken på Passat Tdi 06-07 samt har även kikat en aning på Skoda Octavia Tdi 140hk. Bilarna jag tittat på har gått runt 14-18 tusen mil. Har inte sett några varningar ang partikelfiltren i skrivandets stund men söker man lite så verkar denna del som en tickande bomb. Vissa vittnar om kostnader på 15-35 tusen (allt beroende på hur mycket verkstan vill lura vederbörande?) och det känns ju saftigt. Är risken överhängande för en sådan reparation inom nära framtid (eller alls för den delen) går biltypen bort av den orsaken. Sen talade jag med en god vän som sysslar mycket med avgassystem och han avfärdade mina farhågor rakt av. "Det går att hälla i ett rengöringsmedel och spola ur filtret och sen köra 15000mil till utan några problem". En sådan rengöring skulle kosta runt 6-7 tusen, fortfarande ganska mycket pengar men inte alls i närheten av vad en ny skulle kosta till ex VW. BMW:s filter kunde tydligen kosta 25 tusen, sen tillkom arbete för byte osv. Dieselbil anses ju vara en "mindre dålig affär" att åka runt i pga de är snåla men när man skärskådar dem känns det som servicar ska göras oftare och ska man ta med partikelfilter á 15-35 i milkostanadskalkylen framstår dieselalternativet inte lika fördelaktigt?

Jag är min vana trogen och frågar som jag brukar, ni som kör diesel, har ni några bra eller i detta fallet då, dåliga erfarenheter av detta? Vore intressant att höra.

Marcus
2012-11-10, 11:45
Har inte kört så många mil med min TDI att jag stött på filterproblem. Har däremot varit inne på min andra intervallservice dvs byte av olja med mera. Bilen har indikerat oljebyte var 3000:e mil. Upplevde intervallservicen billigare än vad jag hade förväntat mig. DSG-service enligt intervall tillkommer, men det lär vara samma som för TSI med DSG. Men jag kan ju säga att jag skulle ha mycket svårt att byta tillbaka till en bensindriven familjekombi. Suveränt med den lugna, starka gångkulturen. Passar perfekt tillsammans med DSG. Varje gång jag kört en bil med TSI-motor (GTI m.fl.) har jag reagerat på hur tunna de känns i botten, hur mycket jag saknar vridmomentet och hur DSG-växellådan växlar betydligt oftare än tillsammans med TDI-motor. En annan sak som är trevligt med TDI är att bränsleförbrukningen inte ökar lavinartat med högre fart. Med farthållaren på 200 km/h nerför A9 snittar bilen ~ 0,85l/mil med full semesterpackning. Grymt. Hur ska man kunna byta till bensin efter det?

Bossni
2012-11-11, 17:00
En annan sak som är trevligt med TDI är att bränsleförbrukningen inte ökar lavinartat med högre fart. Med farthållaren på 200 km/h nerför A9 snittar bilen ~ 0,85l/mil med full semesterpackning. Grymt. Hur ska man kunna byta till bensin efter det?

Kan hålla med om det sista. Jag och far min åkte till balkan med hans golf tdi140. Tankade Ultimate Diesel/ Vpower Diesel mm körde mellan 160-180 och hade en förbrukning på 5,5/10 mil. Hemma i sverige blir man blåst på den dieseln vi har. Drar mer när man kör långsammare.

För övrigt åkte vi samma sträcka med en impreza på 265hk åren innan som låg på 16L/10mil

sspc
2012-11-12, 08:08
Min Golf GTD med 150hk, MK4 -02 ligger ännu idag på 0.53/mil detta vid ca 24.000 mil
Världens bästa bil, har hållt ihop väldigt bra.
Den luktar och drar en massa diesel nu vid kallstarter (ju kallare desto mer) finns ingen som hittat vad det beror på trots att vi felsökt. Tips motages gärna.
Men så fort den blir lite varm så går den ner till 0.53 igen.

Partikelfilter har jag aldrig tänkt på och inte bilbesiktningen heller.

magnusT
2012-11-12, 08:25
Du har inget partikelfilter på din -02:a.

mt4base
2012-11-12, 11:00
Tänkte det som MagnusT redan skrivit, är det verkligen partikelfilter på en 02:a? Nåja, troligen inte. Underligt fel du har dock? Har varit med om samma fel du har fast på en bensinbil, det stank bensin vid start men vi hittade inget hål, skada eller fel nånstans? Märkligt.

Några andra dieselerfarenheter när det gäller partikelfilter? Verkar ju inte vara direkt vanligt då eftersom den här tråden är ganska "oantastad" med kommentarer runt det?

magnusT
2012-11-12, 11:20
Vill du läsa mer om partikelfilter ska du kolla här: http://www.jagrullar.se/forum/