handdator

Visa fullständig version : Golf R trimmad



Mikegti
2012-11-09, 14:10
Efter 3 veckor och 180 mil så gick det inte längre bilen har nu rullat 1300mil.
Igår gjordes en motor optimering med mkt bra resultat.
Det tog närmare 5 timmar ganska mycke jobb då det inte gick att genomföra via diagnostik uttaget!
Efter lite skruvande stog vi med styrboxen i handen sen tog det 1 timme att försiktigt öppna den och ta sig igenom limmningen med hjälp av lite värme stiftblås och skallpel tog vi oss in i boxen. Sen kopplades en rigg med special data anslutningar upp och sänktes ner i kretskortet för att läsa av bilen, programvaran skickades till england för omprogramering och installerades. En provstart genomfördes både efter öppnade av boxen samt efter uppdateringen sen monterades allt tillbaka och det va dax för provtur.
Varnings lampor som tändes var rattsymbol däcktryck och något mer som jag inte minns allt slocknade efter 10meter.
Bilen har kvar sin underbara original karaktär med mycket kraft på mellan och höga rigistret och det förstärktes ytterligare. Nu besitter den ett underbart vrid moment med en effekt topp runt 4000r/m som sen bara ökar laddet kommer vid 2200r/m ca.
Då jag bara hade 95 oktan i tanken vid provkörning fick vi lite nedsyrning på laddtrycket pga bränslet men efter lite oktan boost så gick det kanon. Nu är den full tankad med 98 oktan så får vi se hur det funkar!
Nu väntar man bara på lite vinter så man får prova lite sköna uppställ med avstängd esp.
MVH Mike

Erik L
2012-11-09, 14:28
Kul! Vad blev det för tuner/trim?

Mikegti
2012-11-09, 14:50
Kan inte gå in på det just nu då han som utfört jobbet har frilansat lite från sin ordinarie tuning firma. Men vid intresse så kan jag förmedla en kontakt till honom. Han är mkt duktig och seriös han har gjort totalt 8st bilar åt mig av olika mäken dom flesta golf 1,8t men även opel gt 2007:a osv

Mikegti
2012-11-09, 19:59
Måste lägga på sommardäcken ska bli milt väder nästa vecka bilen går så fruktansvärt bra så man blir sugen och prova lite högre fart är rädd om mina nya dubbdäck!

wolfbane1967
2012-11-11, 22:58
Vad har du för årsmodell eftersom det inte gick att optimera genom ODB uttaget ?

Särås
2012-11-12, 01:40
Vad har du för årsmodell eftersom det inte gick att optimera genom ODB uttaget ?

Har inte spelat någon roll för oss med varken GIAC eller REVO... Så måste vara att företaget kanske inte gjort så många Golf R?

Mikegti
2012-11-12, 13:49
Årsmodell 2012

Gasekke
2012-11-12, 21:27
Trevligt med trimmade Rgolfar, finns det ngt loggat prestandamässigt med den. Alltid kul att se hur andras bilar levererar.
Ngt mer än bara mjukvara ändrat? Jag skulle nog inte våga "pillra" på så mkt utan att anpassa övriga delar till det som är gjort.
Men det är ju upp till var och en att trimma / ändra sin egen bil. Mvh erik

Mikegti
2012-11-12, 22:38
Trevligt med trimmade Rgolfar, finns det ngt loggat prestandamässigt med den. Alltid kul att se hur andras bilar levererar.
Ngt mer än bara mjukvara ändrat? Jag skulle nog inte våga "pillra" på så mkt utan att anpassa övriga delar till det som är gjort.
Men det är ju upp till var och en att trimma / ändra sin egen bil. Mvh erik


Har kört den lite mer idag när det va fint väder den går underbart nu med 98oktan i tanken. Uppför sig som original fast med betydligt mer kraft. Jag ska annonsera ut mina 19" svarta talladega fälgar som är i nyskick då jag inte gillar svarta fälgar.
Sen blir det ev 17" eller 18" på sommar däcken. Ger en mycket skönare gång en gummislamsorna som sitter på 19 tummarna.
Kom med bud!
Mike